برای مراسم افتتاح نگارخانه و هنر سرای تبریز دعوت شده بودیم که متوجه شدیم نه تنها چنین مراسمی نیست و نگارخانه نیز هنوز آماده نشده است، بلکه به محض ورود با صحنه هایی مواجه شدیم که در ابتدا دل هر هنردوستی را به شدت چنگ می زد و آن مشاهده مجسمه های تکه تکه شده استاد احد حسینی در داخل سالن بود.
آثار و مجسمه های استاد احد حسینی، مجسمه ساز شهیر تبریزی که در اکثر پایتخت های هنری جهان از جمله 'پاریس'، 'رم' و ' استانبول' شناخته شده و مزین موزه های آنجا است، در تبریز نیز در 'موزه آذربایجان'، چشم گردشگران را روشن می کرد.
مجسمه های ' اضطراب'، 'زنجیرهای بدبختی'، 'زندگی' و 'جام جهان نما' از جمله آفریده های هنری مجسمه ساز بزرگ و بی ادعای تبریزی هستند که تا چند روز پیش در موزه آذربایجان نگهداری می شدند و آبروی هنری و میراث ارزشمند ما برای نشان دادن به بازدید کنندگان خارجی از این موزه به شمار می رفتند.
اما 2 روز است که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد دست به دست شدن تصاویر مجسمه های شکسته شده و جابجایی آنها از موزه آذربایجان و متعاقب آن اظهار نظرهای تاسف برانگیز و متفاوتی از بی توجهی به این آثار هستیم.
من نیز که از طریق همین فضای مجازی در جریان این اخبار ناگوار فرهنگی قرار گرفته بودم، به محض دیدن مجسمه های شکسته افتاده بر روی زمین در نگارخانه هنری تبریز واقع در مقبره الشعراء، بلافاصله دست به دوربین تلفن همراه برای ضبط تصاویر و صد البته جنایات هنری بردم که با اعتراض جوانی مواجه شدم.
او که متوجه اقدام من برای ثبت و ضبط ،به زعم خودم، صحنه های مربوط به شکستن مجسمه های استاد حسینی شده بود، خطاب به من گفت: 'آقا! عکس نگیر. هر سوالی دارید از خود استاد حسینی بپرسید'.
به محض شنیدن نام 'استاد احد حسینی' ،خالق این آثار، همان مردی که در رسانه ها راجع به او زیاد خوانده و شنیده بودم؛ ذوق زده شدم و برای گفت و گو و رسیدن به چند و چون مجسمه هایی که جابجایی آنها این روزها اخبار داغ محافل شده است، شتافتم.
با معرفی خود و بیان اینکه دیدن هنرمند بزرگی که سال ها در بهترین شهرهای جهان (پاریس، رم و استانبول) آثار فاخری ساخته و نشان هنری از رئیس جمهوری فرانسه دریافت کرده ، چقدر برایم خوشایند است، استاد حسینی با خوشرویی تمام، مرا پذیرفت و با آرامش خاطر به سوالاتم جواب داد.
- س: استاد در مورد جابجایی آثارتان لطفا توضیح دهید.
- ج: شهرداری تبریز مکانی را برای نصب و نمایش آثار بنده اختصاص داد که اسم این مجموعه 'موزه آثار احد حسینی ' نامگذاری شده است و فضایش هم از موزه بزرگتر و هم زیباتر است، این مجسمه ها ضمن اینکه بازسازی می شوند، زیباتر از قبل هم می شوند.
بر این اساس برای مجسمه 'جام جهان' پایه ای به ارتفاع یک متر ساخته می شود که مجسمه روی آن قرار گیرد؛ مجسمه 'اضطراب' نیز که در موزه آذربایجان در جای تنگ و تاریک و کم دید قرار گرفته بود، در جای وسیع تری قرار می دهیم؛ تمام فضای این مجموعه پر از آثار دست ساز بنده می شود.
- س: آیا آثار جدید دیگری نیز به این مجموعه اضافه می کنید؟
- ج: 100 درصد. چون این موزه بنام من نامگذاری می شود، تصمیم داریم مجسمه های مدرنی را که من در فرانسه ساخته ام، این جا دوباره بازسازی کنم.
- س: آیا جابجایی مجسمه ها و تکه های شکسته شده با نظارت خودتان انجام می شود؟
-ج: بله تمام اینها با نظارت خودم بارگیری و حمل می شوند.
- س: آیا در بازسازی آثار حالت اولیه آنها بدست می آید؟
- ج: من قول می دهم که اینها از حالت اولیه هم به مراتب زیباتر باشند؛ چون با وجود جای مناسب که اختصاص داده شده است و ذوق و شوقی که در ساختن آنها دارم، حتما از حالت اولیه هم بهتر و زیباتر خواهند بود.
- س: چند اثر جدید علاوه بر آثار قبلی در این موزه به نمایش گذاشته می شود؟
- ج: انشالله حدود 30 تا 35 اثر مدرنی که در فرانسه ساخته ام، در اینجا نیز مجدد بازسازی می شود.
- س: غیر از فرانسه در کدام کشور آثاری از شما وجود دارد؟
- ج: در ترکیه نیز آثاری از من هست که در موزه جدید مجموعه تاریخی - فرهنگی مقبره الشعراء بازسازی و به نمایش گذاشته می شوند.
- س: در مورد میدان اصلی شهر تبریز و نصب مجسمه در آنها نیز توضیح دهید.
- ج: به تازگی بطور خودجوش مجسمه 'استاد شهریار' به انضمام نقش برجسته 'حیدربابا' را درست کرده ام ، که 22 متر طول دارد و حجیم است و به امید خدا پنجم اردیبهشت سال آینده در شهرک خاوران نصب می شود.
- س: در مورد ساخت مجسمه هنرمندان و شاعران بزرگ دیگر آذربایجان چه کارهایی انجام می دهید؟
- ج: در این مورد من تصمیم گیرنده نیستم و به تنهایی نمی توانم کاری انجام دهم، اگر نهادهایی سفارش بدهند با کمال میل می پذیرم و از صمیم دل می خواهم که با ساخت مجسمه هایم به مردم نشاط ببخشم.
استاد احد حسینی، متولد۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تبریز، مجسمه‌ساز ایرانی است؛ وی مدت کمی در کارگاه پرویز تناولی مشغول به کار شد، پس از آن به تشویق وی در سال ۱۳۵۱ به ایتالیا رفت.
حسینی پس از یک سال تحصیل در دانشکده بیازیت، به کشور فرانسه رفت و 6 سال در مؤسسه آرت دکوراتیو مجسمه‌سازی مدرن را آموخت. در تابستان 1367 کانال پلوس تلویزیون فرانسه برای اولین بار مسابقه‌ای جهت ساخت تعدادی صورتک ترتیب داده بود که احد حسینی از طریق مدرسه آرت- دکو جهت شرکت در آن معرفی شد؛ داور مسابقه از بین 12 شرکت کننده فقط کار او را پسندید. استاد حسینی در سال 1378 به ایران بازگشت و طبقه زیرزمین موزه 'آذربایجان' در تبریز به مجسمه‌های ساخته شده توسط وی اختصاص یافت.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.