به گزارش ایرنا، مسلم اورنگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این همایش ادیبانی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش حضور می یابند.
وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و 117 مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره 470 مقاله به داوری نهایی ارسال شد که از این تعداد 61 مقاله پذیرش شد.
اورنگی اظهار کرد: بررسی آثار و اشعار نظامی گنجوی و آشنایی بیشتر اساتید و اندیشمندان نظامی شناس با زندگانی این شاعر و داستان نویس بزرگ شعر و ادبیات فارسی از اهداف این همایش است.
وی با بیان اینکه نظامی میراث مشترک کشورهای اسلامی و مایه افتخار تمام مسلمانان است، تاکید کرد: برخی مشاهیر همچون نظامی مایه وحدت و همدلی قومیت ها و ملل مختلف است.
دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجه ای از جمله محورهای این همایش را نقش زبان فارسی در منظومه فکری، ادبی نظامی، جایگاه فرهنگ ایران و ایرانی در اشعار نظامی، جایگاه فقه و کلام در اشعار نظامی، تعلیم و تربیت و انسان کامل از منظر نظامی گنجوی، فرهنگ شناسی اشعار نظامی و سبک شعری و زبانی نظامی عنوان کرد.
وی ادامه داد: مروری تاریخی و انتقادی بر نظامی شناسی، نظامی گنجوی میراث مشترک کشورهای اسلامی، تاملی بر پیروان سبک نظامی، تاملی بر ترجمه ها شرح و تفاسیر اشعار نظامی، مروری بر زندگی نامه نظامی، نقش نظامی در ادبیات جهان و مروری بر عرفان، نگاه های فلسفی و جامعه شناختی نظامی از دیگر محورهای این کنگره است.
به گزارش ایرنا، حکیم نظامی گنجوی شاعر و داستان‌سرای ایرانی در قرن ششم هجری، به‌عنوان پیشوای داستان ‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است، آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.