علیرضا ایمانلو روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در زمان حاضر 62درصد از جمعیت شهری استان آذربایجان شرقی تحت پوشش تاسیسات جمع آوری و شبکه دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارد.
وی طول شبکه فاضلاب اجرا شده در استان را تا زمان حاضر 3هزار و 398 کیلومتر اعلام کرد و گفت: 744 هزار و 107 فقره انشعاب واگذار شده است.
ایمانلو با اشاره به اینکه در زمان حاضر در 18 شهر استان لوله گذاری خط انتقال و شبکه فاضلاب و به تبع آن واگذاری انشعابات فاضلاب اجرا می شود، افزود: تعداد 5 باب تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای ملکان، هریس، آذرشهر، هشترود و همچنین مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت آبفای آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در زمان حاضر 11 باب تصفیه خانه فاضلاب استان از جمله در شهرهای تبریز، مراغه، مرند، میانه، عجب شیر، جلفا، اهر، سراب، بستان آباد، سهند و بناب با روش های نوین در حال بهره برداری است، گفت: سالانه در حدود 90 میلیون مترمکعب فاضلاب در این استان توسط تصفیه خانه های موجود تصفیه می شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز با حضور وزیر نیرو در خرداد ماه سال 95 آغاز شده است، گفت: این طرح در زمان حاضر 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آبفای آذربایجان شرقی افزود: فرایند این تصفیه خانه STEP FEED پیشرفته بوده و جمعیت تحت پوشش این طرح 960 هزار نفر و ظرفیت تصفیه خانه 207 هزار مترمکعب در شبانه روز خواهد بود.
ایمانلو، هزینه اجرای این طرح را افزون بر 2 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه و درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت اعلام کرد و گفت: امیدواریم در صورت تامین منابع مالی در سال 1398 در مدار بهره برداری قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از پساب تصفیه شده به عنوان تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه در دستور کار است و افزون بر 75 میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه شده این تصفیه خانه به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.
ایمانلو ادامه داد: طرح های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم سازی محیط زیست، افزایش سطح بهداشت عمومی، ممانعت از آلودگی آب های زیرزمینی اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با دهه فجر امسال طرح های این شرکت با هزینه 260 میلیارد ریال شامل شبکه فاضلاب اصلی و فرعی محله 42 متری تبریز به طول 14 کیلومتر، شبکه فاضلاب محله حکم آباد تبریز و محله مارالان هر یک به طول 9 کیلومتر، 12 کیلومتر فاضلاب در خیابان های حجتی، آخر طالقانی و آخمقیه تبریز، سیستم نظارتی و حفاظتی از منابع و تاسیسات و ساختمان امداد و حوادث آب و فاضلاب منطقه 2 تبریز بهره برداری شد.
حدود یک میلیون و 800هزار نفر از جمعیت سه میلیوون و 800هزار نفری استان آذربایجان شرقی در کلانشهر تبریز سکونت دارند.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.