به گزارش ایرنا، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در مراسم اعطای احکام بیمه شدگان صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر شهرستان مراغه که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، به مشمولان این صندق اجتماعی اشاره کرد و گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رانندگان کم درآمد بین شهری ساکن در روستا ها و عشایر، زنبورداران، کشاورزان ساکن در شهر، اهالی شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و قالیبافان و مشاغل مرتبط با فرش که فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند می توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شوند.
محمد نظری افزود: استان آذربایجان شرقی دارای 43 شهر زیر 20 هزار نفر جمعیت است که اهالی این شهرها می توانند در صورت احراز شرایط لازم، عضو صندوق بیمه اجتماعی شوند.
وی با اشاره به حق بیمه 15 درصدی برای عضویت در صندوق، افزود: دولت در پرداخت حق بیمه به مشمولان عضویت در صندوق، یارانه 10 درصدی پرداخت می کند و بیمه شده تنها پنج درصد حق بیمه را پرداخت می کند.
وی ادامه داد: به هر حال پرداخت دو سوم حق بیمه صندوق اجتماعی توسط دولت و تنها پرداخت سالانه چهار میلیون و 800 هزار ریال توسط اعضا، فرصتی مناسب برای جامعه هدف این صندوق است تا این قشر بتوانند از مزیت های این طرح بهره مند شوند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ ایرانی نباید بدون بیمه باشد گفت: با توجه به اهداف دولت تدبیر و امید در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم، شعار صندوق بیمه اجتماعی که ' هر خانوار روستایی حداقل یک بیمه شده ' است را می توان یکی از ارکان مهم این طرح جهت بهره مندی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی دانست.
نظری گفت: هم اکنون بیش از 684 نفر از مددجویان کمیته امداد و 134 نفر از مددجویان بهزیستی در سطح شهرستان مراغه با توجه به منابع و اعتبارات دولتی تخصیص یافته، عضو این صندوق هستند.
وی با بیان اینکه تعداد کارگزاران بیمه روستاییان و عشایر در شهرستان مراغه چهار نفر است، افزود: در این شهرستان یک نفر کارگزار در بخش سراجو و 3 نفر کارگزار در بخش مرکزی کار صندوق بیمه روستاییان و عشایر را انجام می دهند.
سهم شهرستان مراغه از این صندوق بیش از 24 هزار نفر است که از این تعداد بیش از 10 هزار نفر معادل 42 درصد را سهمیه ابلاغی و با عنوان سرپرست خانوار هستند.
وی به تعداد حقوق بگیران شهرستان مراغه ازصندوق بیمه اجتماعی اشاره کرد و گفت: مجموع تعداد مستمری بگیران شهرستان مراغه 555 نفر است که از این تعداد 73 نفر با بازنشستگی پیش از موعد، 9 نفر از کارافتادگی با احتساب 66 درصد عدم توانایی جسمی و 473 نفر فوتی هستند.
نظری اضافه کرد: همچنین پرونده 610 نفر از تقاضا کننده گان بازنشستگی پیش از موعد در شهرستان مراغه تشکیل و به تایید نهایی سازمان رسیده که تا پایان امسال به عنوان بازنشستگی نائل و از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

**صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان یکی از مهمترین خدمات انقلاب اسلامی به روستائیان و عشایر است
معاون سیاسی فرماندار مراغه نیز در این آئین گفت: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران خدمات عمومی خوبی به روستائیان و عشایر اعطا شده که قانون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر را می توان از بزرگترین قوانین تاسیسی کشور پس از پیروزی انقلاب دانست که اهداف والای انقلاب اسلامی در گسترش دستاوردهای ملی را دنبال می‌کند.
جواد محمودی افزود: در همه کشور های دنیا انسان به عنوان محورتوسعه و پیشرفت جامعه است که باید تمامی مراحل زندگی آن مورد توجه دولت و مسئولان آن جامعه در جهت تامین رفاه عمومی افراد قرار گیرد.
وی به از بین رفتن وابستگی روستائیان در سالخوردگی نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که افراد عضو صندوق بیمه اجتماعی شوند درآینده هنگام پیری و یا از کار افتادگی و یا فوت سرپرست خانوار می توانند مثل کارکنان و کارمندان از مزایای قانونی و حقوق خود استفاده کنند.
محمودی به کارکردهای بیمه در سه محور نیز اشاره کرد و گفت: افزایش امید به زندگانی، افزایش تولید و کاهش هزینه های درمانی را می توان سه محور اساسی صندوق بیمه برای بیمه گر برشمرد.
وی افزود: امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش های تمامی مسئولان از جمله صندوق بیمه استان، بخشداران، دهیاران و شوراهای روستایی برای عضویت روستائیان و کشاورزان و عشایر در این صندوق و برخورداری از مزایای بیمه اجتماعی شامل بازنشستگی، از کار افتادگی کلی، مستمری بازماندگان و نقل و انتقال بیمه ای هستیم.

** بزودی کانون های بازنشستگی روستایی طراحی و اجرا خواهد شد
بخشدار مرکزی مراغه نیز در این آئین گفت: به زودی کانون های بازنشستگی روستایی با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی در سطح شهرستان طراحی و اجرا خواهد شد.
حسین گل محمدی با تبیین خدمات دولت تدبیر و امید در روستاها گفت: خدمات دولت در روستاها کم سابقه و بی نظیر بوده و مهمترین آن را می توان صندوق بیمه روستایی و عشایری عنوان کرد که با اجرای این طرح خدماتی بخش مهمی از نیازهای روستاییان برطرف شده است.
وی گفت: تمامی روستائیان، عشایر و کشارزان می توانند با عضویت در این صندوق با توجه به شرایط ذکر شده از مزایای این طرح برخوردار شوند.
وی افزود: شرط بازنشستگی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر 65 سال سن و 15 سال سابقه پرئاخت بیمه است که با مصوبه اخیر مجلس و تلاش دولت تدبیر و امید، افراد بالای 70 سال عضو صندوق که سابقه 10 سال پرداخت بیمه دارند هم مشمول طرح بازنشستگی پیش از موعد شده‌ اند.
به گزارش ایرنا، روستاییان، کشاورزان و عشایر در تعاریف سازمان تامین اجتماعی کارگر محسوب نشده و طرح‌های حمایت اجتماعی شامل آنها نمی ‌شود؛ از همین رو تا چندی پیش این گروه ها عضو صندوق‌ های بیمه بازنشستگی و درمانی نبودند و فقط عده محدودی از کشاورزان زیرپوشش بیمه خویش ‌فرمای سازمان تامین اجتماعی قرار داشتند.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 1384 با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت ‌های اجتماعی قرار گیرند.
این صندوق یکی از صندوق‌ های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلند مدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت است.
در این مراسم احکام 73 نفر از بیمه شدگان و بازنشستگان پیش از موعد صندوق بیمه کشاورزان ، روستائیان و عشایر شهرستان مراغه اعطا شد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش: سجاد عبدی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.