سعید نیکوخصلت، از اعضای خوشنام شورای شهر تبریز است که بیشتر به عنوان چهره ای دانشگاهی و فرهنگی شناخته می شود.
نیکوخصلت امروز سه شنبه میهمان ایرنا مرکز تبریز بود؛ با او درباره مسایل مختلف صحبت کردیم و این عضو شورای شهر با حوصله و خنده رویی به سوالات ما پاسخ گفت.
مشروح گفت و گوی ایرنا با نیکوخصلت ارایه می شود؛
- س: آیا شورای اسلامی تبریز اثربخش است، در غیراینصورت چه موقع اثربخش خواهد شد؟
- ج: برای اثر بخشی بیشتر شورا و سیستم های مدیریتی و پیشرفت جامعه باید سیستم کشور و شهر از فردی، گروهی و بخشی به شبکه ای تغییر یابد. سیستم های مدیریتی دستگاه های دولتی و غیردولتی جامعه از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، حفاظت محیط زیست، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد همه باید هارمونیک و هماهنگ عمل کند تا نوای دلنوازی از آن بلند شود.
س: تعامل اعضای شورا با مردم و رای دهندگان چگونه است؟
ج: باید ذائقه مطالبات مردم در خصوص امور شهری و دستگاه ها تغییر یابد، زیرا در غیر این صورت مطالبات آن ها به دلیل نبود آگاهی به سمی برای مسئولان و اعضای شورا تبدیل می شود. بیشتر مطالبات و مراجعات مردم به ما برای اشتغال است و این امر نشان می دهد که پیشتر ذائقه های مردم به این سمت سوق یافته است.
در حدود 5 ماه اخیر بیش از 5 هزار مطالبه شغلی از من شده که به این مطالبه ها در حد صفر پاسخ داده ام؛ با این همه این مطالبه ها از من انرژی زیادی گرفته و به دردها و غصه هایم اضافه کرده است.
س: دغدغه و اولویت فعالیت های شما در شورای اسلامی تبریز در چه حیطه ها و مواردی است؟
ج: بخش محیط زیست همواره از اولویت های من بوده و با راه اندازی دبیرخانه به طور مرتب جلساتی در این خصوص برگزار می کنیم و در حال پی کنی در این بخش از طریق سازمان های مردم نهاد و آموزش و پرورش هستیم. فرهنگ شهروندی نیز از دیگر دغدغه ها و اولویت های من بوده و در این زمینه تلاش می کنیم ذائقه مدیران و معلمان آموزش و پرورش را تغییر دهیم.
در این زمینه تلاش می کنیم نگرش جامعه را به سمت کارهای تربیتی، فرهنگی، هنری، محیط زیستی و ورزشی تغییر دهیم. نیم نگاه به سمت ایجاد احساس امنیت و ایمنی در سرمایه گذاران از دیگر اولویت های من است؛ در این زمینه مشکلات سرمایه گذاری هایی که در نقاط مختلف شهر انجام شده ولی اثر بخش نبوده را احصاء کرده و در جهت رفع آن ها اقدام می کنیم.
توسعه تعاملات بین المللی بیشتر تبریز از دیگر نکات مهم است که باید توجه شود، ارتباط بین المللی این شهر در حد یک در هزار بوده و بیشتر تجار، بازاریاب ها و مدیران کارخانه های این شهر در خصوص ارتباطات خارج از کشور اطمینان ندارند و دست به عصا راه می روند.
س: نقش رویداد تبریز 2018 در رونق فعالیت های اقتصادی و فرهنگی این شهر را چگونه می بینید؟
ج: در صورت استفاده از ظرفیت های این رویداد، فعالیت های مختلف فرهنگی و اقتصادی باید در این شهر دوباره رونق گیرد، زیرا بازار تبریز دارای ریشه و صاحب سبک بوده ولی متدها و روش های آن قدیمی است که باید به صورت مدرن تغییر یابد. در این راستا باید ابتدا تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی مورد توجه قرار گیرد و از آن ها حمایت کرد سپس به فکر سرمایه گذاران خارجی بود.
س: تحلیل شما از بودجه سال 97 چیست؟
ج: لایحه بودجه سال آینده شهرداری حدود 2 هزار و 620 میلیارد تومان است که به صورت 60 درصد جاری و 40 درصد عمرانی تدوین شده است. این بودجه صفحه به صفحه در حال بررسی به صورت تخصصی از سوی کمیسیون تلفیق بوده و پس از تحلیل هر سیستم برای آن بودجه تصویب می شود.
س: نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال 97 شهرداری تبریز چیست؟
ج: تحقق این بودجه شهر را در مسیر ساخت و ساز مسکن که تکراری است، سوق می دهد و این روند از نقاط ضعف بودجه است. در جامعه ما حدود 80 تا 90 درصد مردم درگیر ساخت و ساز هستند، با این وضعیت، منابع مالی مردم به سمت کارهای تکراری می رود و خلاقیت، هنر، فرهنگ، نرم افزار، بازاریابی و ارتباطات بین الملل در حاشیه می ماند که این امر نقطه ضعف بودجه به حساب می آید.
نقطه ضعف شورای اسلامی در بررسی بودجه نیز این است که خود را نماینده مردم نمی بیند، بلکه نماینده درآمدهای شهرداری می بیند چرا که اگر شورای شهر باشد توزیع بودجه را به سمت پارامترهای شهر خلاق و سوق یافتن مردم به سمت سایر حوزه ها غیر از ساخت و ساز می برد.
با توجه به وجود حدود 50 تا 70 هزار آپارتمان داخلی در این شهر، دادن تخفیف در عوارض و صدور پروانه ساخت و ساز برای تامین حقوق پرسنل بی معناست و موجب تداوم سیکل معیوب می شود. در نگاه به لایحه بودجه، اهداف، اولویت ها، نگرش و مسیر سیستم شهرداری مشخص می شود؛ بودجه ما به نوعی کاذب بوده و واقعی نیست و نمی توان بر اساس آن مسیر پیشرفت تبریز را ارزیابی کرد.
ارقام بودجه برای گریزهای قانونی تدوین شده و مجبوریم از محل آن بیش از میلیاردها ریال بدهی شهرداری و حقوق بیش از 13 هزار پرسنل را پرداخت کنیم.
با این نگاه ما در یک سیکل معیوب گرفتار شده ایم، از طرفی نوشتن این بودجه را برای تامین بودجه جاری محق می دانم و از طرف دیگر این بودجه نشان نمی دهد که شهر در بحران است در حالیکه ما باید بودجه بحرانی تصویب کنیم.
س: جایگاه فرهنگ در شورای تبریز و بودجه سال آینده شهرداری چگونه است؟
ج: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با برگزاری مرتب جلسات دردهای فرهنگی شهر را رصد می کند گرچه هنوز به استراتژی، وحدت رویه و روش های سیتماتیک دست نیافته ایم.
در خصوص فرهنگ، در گذشته، ریل گذاری درستی نشده و باید در این زمینه کار زیادی انجام شود و نگرش ما نسبت به آن تغییر یابد. فرهنگ شهروندی با تابلو و پلیس ایجاد نمی شود بلکه از خانواده ها و مدارس آغاز می شود.
وضعیت بودجه فرهنگ در لایحه سال اینده شهرداری به یمن و برکت تبریز 2018 و اتفاق های فرهنگی از جمله آئین های جنگ ها، گرامیداشت، همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه ها خوب است. کمیسیون فرهنگی شورا بدنبال پیرایش هزینه های پرت و هدررفت و جلوگیری از ریخت و پاش ها است و سیستم شهرداری نیز مجبور است خود را با این اوضاع اصلاح کند.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.