روزهای فرهنگی ایران با تاکید به هنر تبریز - پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی- به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در بوسنی و هرزگوین برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران- بوسنی و هرزگوین در بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ایام الله دهه مبارکه فجر، برنامه «روزهای فرهنگی ایران» با هدف معرفی فرهنگ و تمدن کشورمان با تاکید بر هنر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، از تاریخ ۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه در بوسنی و هرزگوین برگزار می‌شود.

این برنامه با شکوه به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور،  شهرداری و دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با مشارکت شهرداری سارایوو، وزارت فرهنگ جمهوری صربسکا، شهرداری بانیالوکا، شهرداری الیجا، بنیاد فعالیت‌های هنری وزارت فرهنگ فدراسیون بوسنی و هرزگوین، آکادمی هنر دانشگاه سارایوو و شبکه سراسری تلویزیون بوسنی و هرزگوین، تی وی سا، سحر بالکان و مراکز فرهنگی بانسکیدور و ویچنیتسا در شهرهای بانیالوکا و سارایوو برگزار می‌شود.

نمایشگاه روزهای فرهنگی ایران از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه ۹۶ در شهر سارایوو و از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ بهمن ماه در شهر بانیالوکا مرکز جمهوری صربسکا برپاست.

برنامه‌های متنوع این رویداد فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی سنتی،  نمایشگاه خوشنویسی، مینیاتور، معرق و خاتم، سفال و سرامیک و نمایشگاه عکس تبریز، نمایشگاه صنایع دستی و اکران فیلم های مستند از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران است.

آثار چهار هنرمند کشورمان از شهرهای تبریز و یزد به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه در شهر سارایوو  پایتخت بوسنی و در ساختمان ویچنیتسا از جمله جاذبه‌ای گردشگری بوسنی برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه آثار نگارگری و خوشنویسی رحیم چرخی و سید ابوالقاسم بهشتی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. همچنین چند قطعه از آثار معرق کاری و خاتم کاری استاد امید شیخ بگلو و همچنین آثار سفال و سرامیک استاد سید محمد میرشفیعی در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت. ارائه تصاویری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری تبریز نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه خواهد بود. همچنین بازدید کنندگان و علاقمندان بوسنیایی این رویداد فرهنگی، شاهد کارگاه این چهار هنرمند برجسته کشورمان خواهند بود. 

برگزاری نشست تخصصی با عنوان " نگاهی اجمالی به نقش و جایگاه هنر ایران" با همکاری آکادمی هنر بوسنی و هرزگوین از دیگر برنامه‌های رایزنی فرهنگی سارایوو به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی خواهد بود.

بخش موسیقی این رخداد فرهنگی را اعضای گروه مانی تبریز به عهده دارند که علاوه بر اجرای موسیقی سنتی ایرانی در شهرهای سارایوو، بانیالوکا و الیجا در برنامه‌های ویژه گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران که برای ایرانیان مقیم و همچنین روز ملی ایران با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی بوسنی برگزار می‌شود اجرای برنامه خواهند داشت.

حضور هنرمندان ایرانی در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی بوسنی و هرزگوین از دیگر بخش های پیش بینی شده این برنامه است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.