سعید کتابی روز سه شنبه در آیین آغاز به کار بیستمین جشنواره موسیقی استان همدان در ملایر با اشاره به جایگاه والای موسیقی سنتی ایران، اظهار کرد: هنر موسیقی سنتی همدان این قابلیت و توانایی را دارد که با تلاش و کوشش هنرمندان بتواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی با اشاره به تنوع و گستردگی هنر موسیقی سنتی، افزود: موسیقی به عنوان یکی از رشته های هنری ایران با دارا بودن ملودی، هارمونی و ریتم، با زندگی، فطرت و سرشت انسان عجین شده است و از روح هنر سرچشمه می گیرد.
وی با بیان اینکه موسیقی می تواند طراوات، شادابی و احساس را در انسان ایجاد کند، بیان کرد: پرداختن به هنر موسیقی از بروز بسیاری آسیب های اجتماعی و خشونت ها در جامعه جلوگیری می کند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: هنر موسیقی در تحولات اجتماعی بسیار اثرگذار و در تمامی شئونات جامعه اثربخش است.
وی با بیان اینکه هنرمندان ملایری در حوزه موسیقی سنتی صاحب نام و دارای ظرفیت های بسیارخوبی هستند، ابراز امیدواری کرد: با وجود هنرمندان شاخص بسیاری در زمینه موسیقی سنتی کشور، باید بیش از پیش شاهد شکوفایی این هنر در عرصه های جهانی باشیم.
یکی از اعضای هیات داوران بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان نیز زندگی موسیقی را از دو زاویه رویداد هنری و نمودی از پویایی زندگی اجتماعی مورد ارزیابی و توجه دانست و گفت: برگزاری اینگونه جشنواره ها در شهرستان ها و خارج از مرکز استان، نشان روشن و امیدوار کننده ای از پویایی زندگی موسیقیایی ایران است.
محمدرضا فیاض بیان کرد: این برای ما بسیار لذت بخش است که امروز به اندازه ای زندگی موسیقیایی ما گسترش پیدا کرده که می توانیم در سطح شهرستان ها جشنواره برگزار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در کنار برگزاری جشنواره باید از این فرصت برای توسعه و عمق بخشیدن به نگاه استفاده کنیم، افزود: نیاز است در جریان برگزاری جشنواره که همه هنرمندان از مناطق مختلف دور هم جمع شوند، غیر از اجرا به گفت وگو درباره موسیقی بپردازند.
فیاض با بیان اینکه گفت وگو درباره موسیقی نه تنها جنبه های فنی بلکه آموزشی، زیبایی شناسی و همه انتقال تجربیات را نیز در برمی گیرد، ادامه داد: از زمان 2 روزه این جشنواره باید به عنوان فرصتی استفاده کنیم که می خواهیم در مورد موسیقی فکر کنیم و به توسعه آتی آن نظر داشته باشیم و فقط شنونده موسیقی نباشیم.
وی با اشاره به حضور پنج سال قبل خود در استان همدان به عنوان داور جشنواره موسیقی در بخش گروه نوازی، گفت: با توجه به حضور گروه نوازی های بسیار توانمندی در این جشنواره که ظرفیت های خیره کننده ای در حوزه اجرا و آهنگ سازی داشتند، امروز این باعث تاسف است که چرا پس از پنج سال این گروه ها در جشنواره حضور ندارند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر تاکید کرد: شرکت نکردن این گروه های توانمند باید با نگاه مشفقانه آسیب شناسی شود و با دید توسعه آینده باشد.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره عالی است، اما عمق بخشیدن به آن در گرو این است که همه گفت وگوهای نوشتاری و گفتاری که یک جشنواره می تواند برانگیزد، در قالب نشریان محلی، استانی و آموزشگاه های مختلف ادامه یابد.
به گزارش ایرنا، بیستمین جشنواره موسیقی استان همدان از روز سه شنبه سوم بهمن ماه در شهرستان ملایر با حضور بیش از 95 هنرمند آغاز و چهارم بهمن به پایان می رسد.
کیوان کیارس، آرش شهریاری و محمدرضا قیاض از فعالان موسیقی کشور به عنوان سه داور این جشنواره حضور دارند.
در حال حاضر 2 آموزشگاه ایران مهر و آوای هنر و 2 گروه موسیقی همراز و بیداد به صورت رسمی در این شهرستان فعالیت می کنند.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان در مرکز استان همدان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.