حجت الاسلام والمسلمین حسن عاملی روز سه شنبه در چهارمین نشست تخصصی آذری های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنها در عصر حاضر که به مناسبت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد، افزود: متاسفانه این واقعیت های تاریخی که اسناد و مدارک آن فراوان است توسط عده ای نادیده گرفته می شود و شاهد تحریف تاریخ در این زمینه هستیم.
وی اظهار کرد: امروز هر آذری در اقصی نقاط جهان خود را ابتدا مسلمان، شیعه و موطن اصلی خود را ایران می داند و این موضوع در جریان 19 ژانویه سال 1991 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عینه مشاهده شد که طی آن مردم مسلمان آذری آن سوی ارس با شعارهای الله اکبر و لااله الاالله به سمت مرزهای ایران سرازیر شدند که دلیل آن انگیزه های ایرانی و اسلامی بود که اکنون با تحریف تاریخ 31 دسامبر را به عنوان روز اتحاد آذربایجانی ها در مقابل 19 ژانویه علم کرده اند.
وی یادآور شد: امروز شاهدیم که به بهانه 31 دسامبر سخنرانی های تحریف آمیز و رسائی علیه هویت ایرانی و اسلامی آذری ها انجام می شود و جالب تر اینکه آذربایجانی های جهان را هم وطن خطاب می کنند که این واژه به لحاظ حقوقی دارای معانی خاص و ویژه ای است.
امام جمعه اردبیل با اشاره به تلاش های مذبوحانه رژیم شوروی طی 50 سال برای تحقق بخشیدن به شعار آذربایجان واحد، اظهار کرد: آنها در دوره تاریک کمونیسم تلاش بساری برای زدودن هویت اسلامی و ایرانی آذری ها انجام دادند اما با شکست مواجه شدند و اکنون نیز برخی ها سعی دارند این راه غلط را ادامه دهند.
عاملی از ایران به عنوان نقطه اتکای تمام آذری ها یاد کرد و گفت: باید توجه داشت کسانی که اقدام به جعل هویت آذری ها می کنند باید در مقابل مردم و تاریخ پاسخگو باشند.
وی در ادامه با اشاره به مناقشه قره باغ در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه اشغال این سرزمین اسلامی برای مسلمانان قابل هضم نیست، افزود: در حالی که در سال های اولیه این مناقشه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و نیروهای ارزشمند خود وارد عمل شد، اما بنا به دلایلی مقامات وقت آذری حاضر به ادامه بازپس گیری قره باع نشدند.
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه اسلام امروز چون چشمه ای ناب در منطقه و سراسر جهان جاری است، گفت: با وجود اینکه جریانات مختلفی علیه این جریان اسلامی وارد عمل شده اما به دلیل استحکام و صلابت منطقی اسلام، همواره این هجمه ها با شکست مواجه شده است.
عزیز جوان پور افزود: به برکت انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی (ص) امروز با صلابت و اقتدار روز به روز قوی تر می شود.
وی، مسلمان بودن و شیعه بودن آذری ها را افتخاری مهم برای آذربایجانی ها در جهان دانست و اظهار کرد: بدون تردید آذربایجانی ها در اتحاد مسلمانان جهان نقش مهم و تعیین کننده ای دارند.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.