معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، مشکل زمین را از موانع توانمندسازی حاشیه‌نشینی تبریز عنوان کرد و گفت: در مصوبه سفر استانی رئیس‌جمهور وقت در سال ۸۷ مقرر شده‌بود، ۴۱ هکتار زمین برای حاشیه‌نشینی تبریز تخصیص داده‌شود، اما متاسفانه آن مصوبه هیچ‌وقت محقق نشد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد عزتی با بیان این‌ مطلب اظهار کرد:  با توجه به عدم تحقق مصوبه سال ۸۷، دولت در قالب ۱۰ درصد سهم شهرداری از اراضی تفکیکی دولتی، حدود ۶ هکتار به این موضوع اختصاص داده ‌است.  
 
وی با بیان این‌که خواسته شهرداری تبریز و مصوبه ستاد بازآفرینی شهرستان، تحویل این سهم به صورت رایگان است، گفت: این سهم، تنها مربوط به ساخت‌وساز نیست بلکه طبق مصوبه، به اجرای فضاهای فرهنگی، آموزشی، خدماتی و عمومی، اختصاص یافته و ارزش افزوده آن، صرف سایر بافت‌های ناکارآمد خواهد شد.
 
عزتی با بیان این‌که بافت‌هایی از قبیل زیر دکل‌ها، حاشیه اتوبان‌ها و مسیل رودخانه‌ها، در طرح تفصیلی کلان‌شهر تبریز، سامان‌دهی نشده‌است، افزود: حدود ۵۰ هکتار بافت حاشیه‌نشین در ضلع شمالی شهر تبریز با جمعیت ۱۵ هزار نفر وجود دارد که نیاز به مدیریت داشته و دغدغه ستاد بازآفرینی شهرستان تبریز نیز همین معضل است.
 
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، در ادامه با اشاره به این‌که سند بازآفرینی شهری، مصوبه هیئت‌وزیران، سیاست‌های نوسازی بافت‌های مشکل‌دار را با پیش‌بینی سه ستاد ملی، استانی و شهرستانی مورد توجه قرار داده‌است، اظهار کرد: مطابق این سند، ریاست ستاد ملی با وزیر راه و شهرسازی، ریاست ستاد استانی با استاندار و ریاست ستاد شهرستانی بر عهده فرماندار شهرستان است که البته شهردار نیز دبیری این ستاد را بر عهده دارد.
 
وی با بیان این‌که پیش از این، اهداف این سیاست‌ها، محدود به بافت‌فرسوده و حاشیه‌نشین بود، خاطرنشان کرد: با ورود بافت‌های ناکارآمد به محدوده‌های داخلی شهرها، اصطلاح «حاشیه‌نشینی» در مباحث شهری، منسوخ شده، علاوه بر اِلحاق بافت‌های روستایی به شهرها، مشکلات کالبدی، اجتماعی و ترافیکی در پی داشته است؛ با توجه به همین مشکلات، سیاست‌های بازآفرینی شهری که پیش از این، تنها به بافت‌های ‌فرسوده و حاشیه‌نشین اختصاص داشت، به عموم بافت‌های ناکارآمد و مسئله‌دار، تسری یافته ‌است.  
 
عزتی با بیان این‌‌که شهرداری تبریز در قالب مشارکت‌های مستقیم، دو پروژه «۱۷۱ واحدی شهرک ارم» و «۶۰۰ واحدی شهرک اندیشه» را اجرا کرده ‌است، گفت: این دو پروژه از نظر مداخله مستقیم اجرایی در بافت حاشیه‌نشین، یک طرح پایلوت ارزشمند در کشور به شمار می‌رود، اما رفع مشکلات بافت های ناکارآمد و ایجاد اتفاق جدی در این بافت‌ها، نیازمند عزم جهادی تمام دستگاه‌های اجرایی است.  
 
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، تصریح کرد: طبق سند بازآفرینی شهری، دولت باید تسهیلات لازم برای توانمندسازی بافت‌های حاشیه‌نشین را ارائه بدهد، اما بهره بالای این وام‌ها موجب شده ساخت‌وسازها و طرح‌های توانمندسازی با چالش مواجه شود. 
 
وی با اشاره به تسهیلات مختلف شهرداری تبریز در پروژه‌های حاشیه‌‌نشینی و بافت‌فرسوده، از جمله ارائه پروانه رایگان در تراکم مجاز اظهار کرد: به تجربه ثابت شده که در کنار حمایت‌های شهرداری، هر بار دولت نیز وام‌های نوسازی را کاهش داده، ساخت‌وسازها رونق داشته‌ است؛ صدور بیش از ۲۰هزار پروانه ساختمانی در اوایل دهه ۹۰ موید همین نکته است.
 
تبریز با بیش از ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین، دومین وسعت بافت ناکارآمد شهری را در کشور دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.