رئیس شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان از برگزاری مراسم «جشن مولود» در تبریز خبر داد.
 
روبیک جانانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به برگزاری مراسم "جشن مولود"، در خصوص برنامه‌های عمومی سال نوی میلادی، اظهار کرد: بعد از ظهر 11 دی ماه سال‌جاری مصادف با یکم ژانویه در کلیسای "سرکیس مقدس" واقع در محله بارون‌آواک مراسمی برگزار می‌شود.
 
وی با بیان این‌که کلیسای ما به عنوان کلیسای گریگوری‌ شاخه‌ای از کلیسای ارتدکس است که شب 15 دی ماه مصادف با "پنج ژانویه" را به عنوان میلاد حضرت مسیح(ع) در نظر گرفته و مراسم جشن مولود را در کلیسای «سرکیس مقدس» برگزار می‌کنیم، افزود: در ششم ژانویه مصادف با 16 دی ماه نیز در کلیسای مریم مقدس واقع در محله "دیکباشی" مراسم غسل تعمید گرفته می‌شود؛ مقامات دولتی نیز معمولا در روز شانزدهم دی ماه در مراسم حضور می‌یابند.
 
وی با اشاره به این‌که در سطح کشور برنامه‌های این چنینی در سال میلادی نو برگزار می‌شود، ادامه داد: مراسمی که در اول ژانویه تحت عنوان "مراسم سال نو و شکرگزاری" در کلیسا برگزار می‌شود همانند مراسم لحظه تحویل سال در عید نوروز است که مسلمانان قرآن باز کرده و به مساجد می‌روند ما نیز در این روز در کلیسا جمع شده و مراسمی تحت عنوان "تحویل سال" می‌گیریم که به‌منظور سلامتی و صلح است.

رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان با بیان اینکه ما به عنوان کلیسای گریگوری پنجم ژانویه را روز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) می‌دانیم، خاطرنشان کرد: مذاهب "کاتولیک و مقداری پروتستان" در دین مسیحیت، چهارم دی ماه را به عنوان "کریسمس" می‌دانند، اما ما به عنوان کلیسای بنیادگرا و اصول‌گرا، پنجم ژانویه را روز میلاد عیسی مسیح(ع) می‌دانیم؛ همانند دین اسلام که بین مذاهب شیعه و سنی هفته وحدت وجود دارد، بین مذاهب مختلف دین مسیحیت نیز از چهار تا پنج ژانویه به عنوان "ایام جشن مولود" است.
 
وی در بیان دیگر برنامه‌های سال نوی میلادی اضافه کرد: همه ساله یک‌شنبه آخر سال همانند روز "رغائب" درنظر گرفته می‌شود و مردم به آرامستان‌ها می‎روند؛ این آیین بعد از جشن مولود و غسل تعمید برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بیشترین برنامه در طول سال کلیسای "سرکیس مقدس" برگزار می‌شود، گفت: در طول سال هر هفته روزهای "یکشنبه" در کلیسای سرکیس مقدس واقع در محله بارون‌آواک برگزار می‌شود.
 
جانانی با اشاره به جمعیت شهروندان ارمنی نیز اضافه کرد: در آذربایجان‌شرقی حدود هزار و 100 تا هزار و 200 خانوار وجود داشته و در استان آذربایجان‌غربی نیز حدود هزار و 700 الی هزار و 800 خانوار زندگی می‌کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.