نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی، فرهنگ قرآنی در سراسر کشور حاکم شده است، گفت: قبل از انقلاب اسلامی "قرآن" بیشتر شب‌های جمعه در قبرستان‌ها قرائت شده و به عنوان جهیزیه در کنار آیینه و شمعدان به خانه بخت فرستاده می‌شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی آیات "ترنم آسمانی" با اشاره به قسمت تواشیح برنامه، اظهار کرد: تواشیح در لغت به معنی زینت و آرایش است، لذا به اشعاری که به نوعی از نظر وزن، مضمون و محتوا شادتر و جذاب‌تر از اشعار دیگر است "تواشیح" گفته می‌شود.
وی ادامه داد: تواشیح از حیث کاربردی و از حیث اصطلاحی یک "آواز دینی" است که موضوعاتی در ارتباط با دعا، مدح حضرت رسول اکرم(ص) و یا در مدح ائمه اطهار(ع) خوانده می‌شود؛ زبان تواشیح عربی و مملو از هنرهای زیباست.
وی افزود: در تاریخ اسلام آمده است که هنگام ورود پیامبر اسلام(ص) به مدینه، اشعاری در قالب تواشیح خوانده شد و در عهد حکومت مروانیان نیز طارق بن زیاد جزیره‌ای فتح کرد که بعدها این جزیره به نام "اندلس" شناخته شد و مسلمانان تا سال ۸۰۷ هجری قمری بر اندلس حاکم شدند و در آن هنگام به تاثیر از طبیعت زیبا که وصف آن در جزیرة‌العرب بر سر زبان‌ها بود، اشعار شکل جدیدی پیدا کرده و از حماسی به شعر لطیف و پرعاطفه تبدیل شدند.
وی گفت: در این جزیره، محتوای اشعار از خون و جنگ به آبشار، گل و بهار تغییر پیدا کرد، وزن‌های بلند شعری به وزن‌های کوتاه تبدیل شده و در کنار تواشیح، قالب‌های شعری مستقلی پدید آمد که شش قسم داشت.
نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: طبق نظر ابن خلدون تواشیحی که امروز به یادگار مانده، ابتدا در همان "اندلس" پدید آمده است و این تواشیح در ابتدا برای غنا وزن گردید و موضوعات آن نیز عموما غزل و وصف طبیعت بود که سپس به مدح سلاطین و امرا و بعد در مجالس عروسی و بعدها هم برای مدح حضرت رسول(ص) به کار گرفته شد.
وی گفت: تواشیح قرائت شده برای پیامبر اسلام از شان و منزلت والایی برخودار بوده و از حیث معنوی هم مفاهیمی چون ایمان و عشق به آن حضرت را در خود دارد، هر چند در حال حاضر همین تواشیح بیشتر با محتوای مدح، تضرع و دعاست ولی در برخی موارد در مرثیه هم به کار برده شده است. 
وی با بیان اینکه "تواشیح در مدح رسول اکرم(ع)" یک مکتب موسیقی عربی مستقل است، خاطرنشان کرد: این مکتب با سایر مکاتب موسیقی غرب فرق دارد، لذا ما باید از تواشیح‌سرایان قدردانی کنیم و اجرای "تواشیح" توسط مهدی محمد‌زاده نیز باعث افتخار ماست.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه ما در رابطه با قرآن وظایف سنگینی داریم، یادآور شد: قرائت قرآن، آشناسی با مفاهیم، تدبر در قرآن و در نهایت عمل به قرآن از وظایف ماست.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.