غلامحسین مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس در مجلس هشتم بود و اکنون عضو شورای اسلامی شهر تبریز؛ پیش از ظهر روز جمعه 19 آبان ماه به دفتر گویا آمد تا حال دیرپاترین نشریه شهر خود را جویا شود. در ایام نمایندگی اش اگرچه بر سر انتقادات گویا گاها دلگیر می شد اما هرگز از احترام به این نشریه دست نکشید و در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان اهر که در کسوت نمایندگی حضور یافت، از نشریه گویا به خاطر انتقاداتش و به خاطر گزارش اظهارات و پیگیری های او تشکر و قدردانی کرد.
مسعودی ریحان در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز پیروز شد و اکنون عضو شورای اسلامی این شهر است. وی همچنین اخیرا به عنوان رئیس شورای اسلامی استان انتخاب شد و به ویژه از این طریق در رفع پاره ای از مشکلات شهرستان اهر می تواند موثر واقع شود.
دیدار برای گفت و گو و انتشار آن در نشریه نبود اما بخشی از صحبت ها را که به مسائل و مشکلات منطقه کشیده شد، مناسب دیدیم که گزارش شود.
صحبت از آن شد که انباشت مشکلات و نیازها و کندی در انجام پروژه ها و در نتیجه انتظارات عمومی در تسریع آنها گاه مانع از به میان آمدن نگاه کلان و آینده نگر می شود. این که؛ اگر حرکت و قدمی امروز رضایت بخش است، آیا فردا مشکلات عدیده ای برای نسل بعدی در همین منطقه به وجود خواهد آورد یا نه؟
صحبت از توسعه پایدار شد و از ضرورت های انکارناپذیر در ملاحظات زیست محیطی و نیز از جایگاه و اهمیتی که «فرهنگ» دارد. مسعودی ریحان در این گفت و گو بر استفاده حداکثری از زیرساخت های ایجاد شده در شهرستان اهر تأکید کرد.
وی رونق گردشگری این شهرستان را راهی برای اشتغالزایی و درآمدزایی عنوان کرد و راه اندازی استراحتگاه های متعدد در ورودی و کمربندی های اهر برای جذب گردشگرانی که از این شهر عبور می کنند، در رونق گردشگری اهر موثر عنوان کرد.
نماینده اسبق اهر و هریس گفت: کارهایی در گذشته انجام گرفته که برای شهرستان ما زیرساخت به حساب می آیند و به دلائلی آن طور که باید از آنها استفاده نشده است.
مسعودی ریحان گفت: قبلا آبرسانی به روستاها از تصفیه خانه آب شرب اهر مصوب شده بود که براساس آن؛‌ در فاز اول آبرسانی به تعداد 40 روستا و در فاز دوم تعداد 75 روستا آبرسانی شود.
حدود 8.5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که تعدادی از روستاها از قبیل؛ نقاره کوب، شیرین دره،‌ زگلیک، پسته بیگ، قلندر، رواسجان، آذغان، کردلان و کرداحمد و... و در فاز دوم به بخش قشلاق در شرق اهر از چولقشلاقی تا نودوز آبرسانی شود. الآن اطلاع ندارم که این طرح بعد از بنده چه قدر پیش رفت. قرار بود در 24 مرحله پمپاژ شود. الآن هم که روستا به آب نیاز دارند با این طرح می شود مشکل آنها را حل کرد.
وی افزود: همچنین کانال کشی برای انتقال آب کئچی قئران برای تعدادی از روستاهای پایین دست طرح دیگری بود که انجام گرفت مانند یوزبند، خضرکندی، آلمان قدیم، آلمان جدید، ریحان، شنقوش آباد، ‌آلوار، اوجیک، بهل، انداب قدیم، آللو، افیل اما برای همه ادامه نیافت. با اعتباری اندکی می توانند این طرح را توسعه بدهند. این کار موجب صرفه جویی آب در انتقال به مزارع و جلوگیری از هدررفت آن می شود. در این طرح 5 هزار هکتار پایاب تعریف شده بود که منجر به افزایش درآمد روستاییان می شود.
کارهای خوبی هم انجام شد اما نمی دانم چه اندازه ادامه یافت که اکنون مسئولان به خصوص نماینده محترم می توانند پیگیری کنند.
مسعودی ریحان ادامه داد: کانال گونجیک تا طویله شامی حدود 30 کیلومتر است که از سد ستارخان انتقال آب انجام می شود. آن زمان کار بزرگی بود که انجام شد. برخی از مسئولان که از سیب کنار خیابان انتقاد دارند.

باید کار اساسی شود. اهر به باغ شهر تبدیل شده و با ایجاد حدود 12 هزار هکتار باغ اگر در هر هکتار 2 نفر کار کند، برای حدود 24 هزار نفر شغل ایجاد می شود. این باغات به صورت مکانیزه است یکشبه اتفاق نیفتاده و نتیجه تلاش مسئولان بوده است. بنده هم پیگیر بودم. اهرالآن به باغ شهر تبدیل شده است و از این لحاظ به یک شهر توریستی تبدیل شده است مدیریت می خواهد که از آن استفاده بهینه انجام شود. این همه باغ و محصولات تولیدی آن می تواند یک بازار گردشگری در اهر ایجاد کند. با مدیریت صحیح می توانیم برای عرضه میوه ها و تولیدات باغی در چندین نقطه شهر و بخصوص در ورودی ها بازارچه های میوه و سبزی و تره بار و صیفی جات دایر کنیم. این بازارچه ها محلی برای حضور گردشگران و مسافران می شود. به ویژه این که بزرگراه اهر ـ تبریز هم رو به اتمام است و مسافرت از طریق این محور به منطقه افزایش خواهد یافت.
رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: وقتی صحبت از گردشگر می کنیم. باید بدانیم که اهر بیش ترین توریست را دارد. آخر هفته این همه ترافیک در جاده نشان دهنده چیست؟ مگر جز این است که مسافران و گردشگران می آیند اما ما چند ساعت آنها را می توانیم در اهر نگه داریم؟ برنامه ما برای نگه داشتن آنها چیست؟ ما باید کمپ ها و پارک هایی به این منظور ایجاد کنیم. امکاناتی چون نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ خودرو داشته باشد. استراحتگاه های کوتاه می تواند گردشگران را برای توقف ترغیب کند. گردشگران در این مکان ها از بازارچه ها هم خرید می کنند. همه محصولات تولیدی که داریم، می توانیم در چنین بازارچه هایی عرضه کنیم. صنایع دستی، میوه، سبزی جات، محصولات جالیزی، غذاها و...
مسعودی ریحان افزود: هر هفته حداقل 20 هزار نفر به اهر می آیند اما ما چه قدر می توانیم از آنها استفاده کنیم. کبابخانه ها باید دایر شود. حتی جغور بغور هم می تواند گردشگر را نگه دارد. ذرت داریم، سیب بومی داریم، شیرینی داریم. گلابی های بومی ما خودش جاذبه است. نسبت به ذائقه گردشگران و مسافران باید بتوانیم کالاهایی را در بازارچه هایمان عرضه کنیم.
وی ادامه داد: آن زمان یک بازار هفتگی ایجاد کردیم حداقل در جمعه 2 هزار نفر شهروندان هستند و دویست نفر فروشنده دارد. از این بازارچه ها می توانیم ده ها مورد ایجاد کنیم.
مسعودی ریحان تصریح کرد: این که فکر کنیم دولت می آید برای ما سرمایه گذاری می کند و بازار درست می کند، این اتفاق نمی افتد. چنین دولتی وجود ندارد الآن دولت در پرداخت حقوق کارمندان خود درمانده است. کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من. خودمان باید به فکر شهرمان باشیم. این کار نوعی اقتصاد سبز است و برای محیط زیست آسیبی وارد نمی کند. اگر سخت گیری نشود و حمایت شود در باغات حاشیه شهر می تواند رستوران و کافه سنتی و کبابی ها ایجاد شود که در رونق گردشگکری کارساز است. اخیراً در نزدیکی روستای نودوز توسط یکی از اهالی محل رستورانی احداث می شود که در نوع خود کار بزرگی به حساب می آید و در رونق گردشگری مؤثر است. باید همه دست در دست هم بدهیم و این کارها را انجام دهیم.
نماینده اسبق اهر و هریس با تأکید بر این که شهرستان اهر از نظر گردشگری قابلیت بالایی دارد، گفت: با احیای جایگاه تاریخی اهر در قره داغ که مرکز این منطقه به حساب می آید و با بهره گیری از آثار تاریخی آن و معرفی جاذبه های متنوع آن و ایجاد مراکزی برای عرضه محصولات دامی و زراعی منطقه می توانیم اهر را به قطب گردشگری تبدیل کنیم.
مسعودی ریحان افزود: ما از آثار تاریخی و باستانی و جنگل های ارسباران، ‌قلعه ها، شخصیت های تاریخی و... نمی توانیم درست استفاده کنیم. مثلاً بقعه شیخ شهاب الدین اهری فقط این را اگر بتوانیم برجسته کنیم، همان قدر که در شیراز بقعه حافظ توریست جذب می کند و همان قدر که در قونیه وجود مولانا توریست جذب می کند اینجا هم بقعه شیخ شهاب الدین می تواند توریست جذب کند. به شرطی که از این بقعه استفاده بهینه شود. پارک توسعه یافته و امکانات گردشگری ایجاد شود. اینهاً می توانند پتانسیل بزرگی برای گردشگری باشد. همایش ها و جشنواره های مختلف در رابطه با داشته های اهر می توانیم برگزار کنیم مانند ورنی که مهم ترین آن است. یا جشنواره های هنری مانند جشنواره سراسری تئاتر که انصافاً هنرمندان زیاد زحمت می کشند. ذرت و سیب قره قرمز، سماق،‌ زغال اخته و توت و دیگر داشته های منطقه ارسباران و اسطوره هایمان هم هستند. اگر بتوانیم اینها را در سایت های ملی و جهانی معرفی کنیم، حتماً این شهر از نظر گردشگری رونق پیدا می کند و با توریستی شدن شهر بسیاری از مشکلات شهرمان رفع می شود.
رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کشورهای جهان اسلام در 2018، گفت: شهرستان اهر باید بتواند از این فرصت بهترین استفاده را ببرد و مسئولان شهرستان باید در این خصوص برنامه داشته باشند و همشهریان نیز وارد عمل شوند.
مسعودی ریحان گفت:‌ در 2018 فرصتی است که بتوانیم خط عرفانی اردبیل ـ‌ خوی را مطرح کنیم و بقعه شیخ شهاب الدین هم در این راستا معرفی می شود. اگر این را بتوانیم معرفی کنیم و این کار در 2018 عملی شود، به جایگاه اهر نیز توجه می شود. آثار و شخصیت شیخ شهاب الدین مطرح می شود. می توانیم به عنوان شخصیت ملی و جهانی مطرح کنیم. شیخ شهاب الدین اهری، استاد شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و عشق نامه او پایه گلشن راز شیخ محمود شبستری بوده است. شخصیت های بسیاری به زیارت بقعه او آمده اند و دست نوشته هایی که هست همه حاکی از اهمیت این بقعه و اهمیت اهر است.
مسعودی ریحان با بیان که شخصیت های دینی، علمی، ادبی،‌ فرهنگی و هنری بزرگی داریم و اینها سرمایه مهمی برای منطقه هستند، گفت: شخصیت هایی مثل محمدطاهر قراجه داغی یا میرزا طاهر خوش نویس و یا حکیم نباتی و شیخ سلیم هریسی و استاد بارز را اگر بتوانیم مطرح کنیم و ستارخان و دیگر یاران قره داغی ستارخان را اگر مطرح کنیم. در واقع عظمت منطقه را معرفی کرده ایم. اینها را باید در راستای این معرفی کنیم که اینجا کانون فکر و اندیشه بوده است. این مسئله باید تبیین شود. همان طور که مقام معظم رهبری فرموند؛ ارسباران منطقه شجاعت است. کسانی می توانند متوجه این مسئله باشند که تاریخ خوانده باشند و تاریخ منطقه را مطالعه کرده باشند. می توانند جایگاه قره داغ در تاریخ ایران را بدانند. نقش قره داغی ها در انقلاب مشروطه و احیای آن و برچیدن استبداد را متوجه می شوند. اینها توانستند مشروطه را احیا کنند و کشور و آذربایجان به نام اینها زنده شد.
وی تصریح کرد: چرا نتوانیم شخصیت بزرگ علمی و حتی نظامی بزرگی را که داشته ایم، معرفی کنیم. شخصیت هایی چون؛ کلنل پسیان، دکتر حسن اهری، دکتر قاسم خان اهری، پرفسور آخوندی و... این ها شخصیت هایی هستند که وجهه ملی دارند و ما باید اینها را معرفی کنیم. چرا باید دکتر قریب برجسته شود و دکتر حسن اهری را که نقش اول در طب کودکان و احداث بیمارستان کودکان ایران داشته ناشناخته بماند.
اولین بیمارستان کودکان کشور را دکتر حسن اهری بنیانگذاری کرده و دکتر قریب به او کمک کرده است. چهره اول در این خصوص دکتر حسن اهری بوده است. دکتر قریب با او همکاری می کرده اما بیشتر از دکتر حسن اهری مطرح شده است. واقعاً کم کاری داشته ایم. همه باید تلاش کنیم؛ مسئولان و اصحاب رسانه و شهروندان.
نماینده اسبق اهر و هریس گفت:‌ مسئول باید به فرهنگ اعتقاد داشته باشد. مسئول باید بداند که فرهنگ است که جامعه را به سمت توسعه می برد. توسعه یافتگی جامعه با فرهنگ اتفاق می افتد. توسعه یافتگی جامعه با فرهنگ عملی می شود. دانشمندی که جایزه نوبل هم گرفته، گفته است: برای اطلاع از این که یک جامعه چه اندازه توسعه یافته است، می گویند به مدارس آن جامعه مراجعه کنید. جایگاه تعلیم و تربیت آن جامعه را بررسی کنید. مدارس نمایانگر درجه توسعه یافتگی یک جامعه است. اهر پدر تعلیم و تربیت منطقه قره داغ است و در تعلیم و تربیت تبریز نیز معلمان اهری نقش بسیار پررنگی داشته اند. الآن هم معلمان اهری در مدارس تبریز حضور پررنگ دارند. اهر یک شهر فرهنگی است. سرمایه های انسانی و اجتماعی آن همیشه در طول تاریخ تأثیرگذار و نقش آفرین بوده است. باید دست به دست هم داده و به مسائل فرهنگی توجه بیشتر کنیم. هم باید احیای فرهنگ انجام شود و هم ایجاد فرهنگ. باید در جامعه فرهنگسازی انجام شود. اقتصاد بدون فرهنگ ارزشی ندارد. برای مثال اگر فرهنگ زیست محیطی نداشته باشیم هرچه قدر هم پیشرفت کنیم، ارزشی ندارد.
نماینده اسبق اهر و هریس گفت: ضمن تشکر از نماینده محترم که شخصیت توانمندی هستند و سرد و گرم روزگار را چشیده اند. تقاضا داریم؛ این مسائل را که انجام گرفته تاحدودی پیگیری کنند تا محقق شوند.
مسعودی ریحان افزود: در معدن مزرعه آن زمان از هیئت مدیره مجوز کارخانه 100 هزار تنی گرفته شد اگر احداث شود حتی اگر انجرد به کار افتاد و استخراج شد از این کارخانه در تغلیظ می توانند استفاده کنند.
وی اظهار کرد: البته بحث محیط زیست هم هست. در دنیای جدید به محیط زیست توجه اساسی می شود و در اولویت اول قرار دارد. این پروژه باید بدون آسیب زدن به محیط زیست انجام شود. نه این که محیط زیست را فدای منافع یک عده بکنیم.
رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: در رابطه با سرمایه گذاری اعتقاد دارم باید دولت مردان نوع نگاه شان و نگرش شان عوض شود. دولت مردان تا زمانی که فکر دولتی دارند نمی شود سرمایه گذاری شده و اشتغال ایجاد شود. در این مدت 40 سال هم موفق نبوده اند. انباشت نیروی انسانی فعال تحصیل کرده ایجاد شده و بیکار هستند. مسئولان نگاه دولتی داشته اند و این باعث شده است؛ حتی قوانینی که تصویب شده قوانین دولتی باشد، یعنی با فکر دولتی ایجاد شده و این مانع سرمایه گذاری و اشتغال و مانع تولید و صادرات است. بانک ها هم دولتی فکر می کنند و فکر انقباضی نسبت به سرمایه گذاری دارند. تا چنین نگرشی عوض نشود، مشکلات سرمایه گذاری همچنان خواهد بود.
مسعودی ریحان افزود: دولت نفت حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود مانده است. دولت باید براساس اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، از تمام آحاد مردم و سرمایه های انسانی و منابع موجود استفاده کرده و مدیریت کند. مدیریت یعنی این که از منابع محدود بیشترین بهره وری و اثربخشی ایجاد شود. باید قانون ها نسبت به سرمایه گذاری عوض شود افکار هم باید عوض شوند. بحث سرمایه گذاری آن موقع عملی می شود.
وی در ادامه گفت: در اهر با توجه به پتانسیل هایی که دارد مخصوصا پتانسیل نیروی انسانی که وصف ناپذیر است، می توان کارهای بزرگی انجام داد. هیچ شهری به اندازه اهر افراد تحصیل کرده و با استعداد و خلاق ندارد.
نماینده اسبق اهر و هریس گفت: مجموعه طرح ها و پروژه هایی که در گذشته توسط نمایندگان دوره های قبل پیگیری شده است، الآن نماینده محترم مجلس می توانند پیگیری کنند. بنده آمادگی دارم اطلاعات و تجربه های خود را در اختیار ایشان بگذارم.
از جمله طرح هایی که قبلاً بسیار مطرح شده و پیگیری هم شده؛ آزادراه تبریز ـ اهر ـ باکو است و عملی شدن این محور ارتباطی مهم،‌ نقش بسزایی در رونق منطقه ارسباران خواهد داشت.
همچنین سد ایثار و کچری چای اهر و علی آباد هوراند و سدهای معیشتی در تعدادی از روستاهای اهر و هریس پیگیری شده که امید می رود با عملیاتی شدن آنها مشکل آب منطقه رفع شود.
استادیوم 5 هزار نفری که پس از آغاز عملیات اجرایی متوقف شد، نیاز به پیگیری دارد. فراموش نکنیم که آن زمان استخر و سالن های ورزشی متعددی در اهر ایجاد شد.
اختصاص اعتبار برای آسفالت راه های روستایی در تقویت زیرساخت های منطقه بسیار مهم است که آن زمان مبلغ 10 میلیارد اعتبار برای آسفالت روستاهای نودوز تا دوشتور و جاده چولقشلاقی و باللی قشلاق در نظر گرفته شد و پس از آن نیز ادامه یافت. مبلغ 7 میلیارد تومان برای کنارگذر شرقی اهر اعتبار تخصیص یافت. راه اکثر روستاهای بالای 20 خانوار آسفالت شده و از برق و گاز و تلفن بهره مند شده اند. کارهای زیرساختی شهرک صنعتی انجام گرفته تعدادی قرارداد ایجاد کارخانه منعقد شده که لازم است بعضی مشکلات آنها پیگیری شود تا بتوانند به بهره برداری برسند از جمله؛ کارخانه آهک هیدراته، کارخانه میلگرد مهندس جاوید علیلو و... توسعه فضاهای فیزیکی و رشته‌ای دانشگاه های آزاد و پیام نور و کشاورزی و پرستاری و مامایی و الان نیاز به ایجاد رشته های جدید هست.
در اهر چندین سردخانه ایجاد شده است که باید ضمن رفع مشکلات آنها در توسعه آنها اقدام شود.
اینها از جمله طرح هایی بود که بنده پیگیری می کردم و تاکنون زیرساخت های خوبی در شهرستان اهر ایجاد شده است و باید بتوانیم از آنها در رونق منطقه استفاده کنیم.
تنظیم: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.