معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تدوین و چاپ دو کتاب به خط بریل با عنوان‌های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای اولین باردر تبریز خبر داد.
    
عباسعلی درستی در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه کتاب‌های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای اولین بار به خط بریل در تبریز به چاپ رسیده است، اظهار کرد: این کتاب ها در راستای رسالت سازمانی مرکز بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جهت ارتقای سطح سواد سلامت نابینایان تهیه شده است.
    
وی با تاکید بر اینکه سازمان جهانی بهداشت ارتقای سطح سواد سلامت را جزو مولفه‌های تاثیرگذار در جامعه اعلام کرده است، افزود: با توجه به اینکه سیستم بهداشت و درمان متولی و تامین کننده‌ی سلامت مردم در کشور بوده، از این رو چاپ بسته‌های آموزشی مختلف جهت آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت مردم در حوزه‌ی سلامت و بهداشت مورد توجه این معاونت بوده است.
    
وی با بیان اینکه بسته‌های آموزشی باید مورد استفاده‌ی آحاد مردم قرار گیرد، گفت: با توجه به اینکه نابینایان نیز قشری از جامعه هستند، از این رو ضروری است از بسته‌های آموزشی سلامت برخوردار شوند.
   
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه 500 هزار نفر دچار آسیب هایی نابینایی و قریب به 150 هزار نفر در کشور نابینای مطلق هستند، افزود: با توجه به اینکه در مدارس و کتابخانه های کشور، بسته‌های سلامت جهت ارتقای سطح سواد افراد نابینا وجود نداشت، برهمین اساس آقای علیزاده با همکاری دفتر آموزش وزارت خانه این بسته‌ها را تحت عنوان کتاب‌های خود مراقبتی و خطر سنجی قلبی و سرطان به خط بریل به چاپ رسیده اند تا نابینایان از خدمات آن بهره‌مند شوند.
     
درستی با بیان اینکه کتاب خود مراقبتی در پنج جلد و کتاب خطر سنجی قلبی و مغزی و سرطان در دو جلد با خط بریل برای افراد نابینا تنظیم شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب خود مراقبتی در قالب خود مراقبتی های فردی، اجتماعی و سازمانی اقشار مختلف جامعه را در حوزه‌ی سلامت توانمند می کند در نتیجه وجود این کتاب ها در جامعه برای افراد نابینا نیز الزامی است.

کارشناس مسئول آموزش بهداشت نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه‌های خود مراقبتی جزو پنجمین برنامه ملی طرح سلامت خود مراقبتی است، اظهار کرد: در این برنامه ما باید کل جمعیت کشور تحت پوشش قرار گیرد اما قشر نابینای کشور در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است، به همین منظور طی پروسه‌ای در تیر ماه سال 96، کتاب‌های اصلی سلامت را به خط بریل تبدیل کردیم تا مورد استفاده‌ی افراد نابینا قرار گیرد. 
 
توفیق علیزاده با اشاره به اینکه 100 نسخه از هرکدام از کتاب‌ها به خط بریل برای افراد نابینا آماده شده است، گفت: تاکنون چندین نسخه در مراکز کتابخانه‌ها و مدارس نابینایان استان ارسال شده و افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن خط بریل و هشت کلاس سواد باشند، می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. 
 
وی از چاپ کتاب‌های سلامت مختص نابینایان برای اولین بار در تبریز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آمار روشندلان در آذربایجان شرقی برابر با سه هزار و 593 نفر است، چاپ این کتاب‌ها می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح سواد سلامت نابینایان داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه این کتاب‌ها با همکاری کتابخانه مرکزی استان و معاونت بهداشت به چاپ رسیده است، گفت: با توجه به اینکه چاپ و صحافی این کتاب‌ها دشوار بوده به همین دلیل زمان طولانی برای چاپ آن لازم است و ما با استفاده از امکانات کتابخانه مرکزی تبریز، توانستیم کتاب‌های معمولی در حوزه‌ی سلامت را به خط بریل چاپ کنیم و در حال حاضر نیز نسخه‌ای از این کتاب‌ها را به سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌کنیم. 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.