جوان نمونه عرصه تئاتر در آذربایجان‌شرقی گفت: به علت کمبود امکانات، هنرم را در کافه‌های سطح شهر اجرا می‌کنم.
 
امین حاجی اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که تئاتر را از سال ۸۶ از انجمن نمایش شبستر آغاز کردم، ادامه داد: از زمان شروع به کار تئاتر امکانات زیادی برای رشد و فعالیت گسترده در این عرصه وجود نداشته و متاسفانه آگاهی و اطلاعات چندانی هم از این رشته در اختیار نبود و باعث شد به خاطر علاقه‌ام به هنر تئاتر چندین سال پشت کنکور بمانم .
 
جوان نمونه عرصه تئاتر استان با اشاره به این‌که وقتی حرف از هنر می‌زدم همه هنر را فقط نقاشی می‌دانستند و از این رو سردرگم شده بودم، افزود: با تلاش توانستم از صفر خود را به نیمه راه برسانم و همچنان نیز تلاش من ادامه‌دار خواهد بود .
 
وی با بیان این‌که هیچگاه بستر برای یک هنرمند فراهم نبوده و هر جا برای کار رفتیم از ما فقط رزومه خواستند، اضافه کرد: یک جوان تازه فارغ التحصیل شده چه رزومه‌ای می‌تواند داشته باشد که آن را ارائه دهد و متاسفانه عدم شناخت درست از هنر در برخی مسئولان منجر به سنگ اندازی‌های زیاد در راه جوانان با استعداد می‌شود .
 
وی با تاکید به اینکه جوانان کشور نیاز به انگیزه برای ورود به میدان عمل دارند، گفت: دوران ما که چنین فرصتی ندادند و فقط با تلاش خود و بدون یاس و ناامیدی به این مرحله رسیدیم، امید است در آینده شرایط مناسبی برای جوانان فراهم باشد.
 
بازیگر جوان تئاتر استان اضافه کرد: در جامعه‌ی ما جوانان بسیار فعالی وارد عرصه تئاتر می‌شوند، اما هیچ حمایتی از آن‌ها نشده و حتی کمک هزینه‌ای نیز به آنها داده نمی‌شود! اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قبلاً مبالغ ناچیزی برای تبلیغات در اختیار بازیگران تئاتر قرار می‌داد که الان آن نیز قطع شده است .
 
وی با ابراز تاسف از این‌که چرا باید شهروندان شهر اولین‌ها آدرس تئاتر شهر را نشناسند، بیان کرد: تئاتر یک کار فرهنگی بوده و عدم جذب مردم به این هنر بزرگ نیاز به تامل دارد تا بررسی شود که کم کاری از سوی چه کسانی بوده است. 
 
وی یادآور شد: بعد از انتخاب بنده به عنوان جوان نمونه استان در عرصه تئاتر هیچ تماسی با من نشده تا پای درد و دل و مشکلات ما بنشینند و خبرگزاری ایسنا اولین مجموعه‌ای بوده که با من تماس گرفته است .
 
حاجی اکبری با اشاره به اینکه وقتی مدام از افزایش بزهکاری در جامعه حرف می‌زنیم باید مسئله را ریشه‌یابی هم بکنیم، ادامه داد: وجود هر بزه در جامعه به نوعی ناشی از عدم توجه به مسائل آن بوده و از این رو مسئولان هیچگاه نباید خود را بی‌تقصیر بدانند .
 
وی با بیان این‌که اگر حمایت از هنر در کشور تبیین شود، نسل بعدی با انگیزه و علاقه وارد این عرصه خواهند شد، بیان کرد: هنر رشته‌ای است که علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند زمینه‌‌های پیشگیری از بزهکاری در جامعه را نیز کاهش دهد .
 
بازیگر جوان تئاتر با اشاره به اتفاقات ناگوار برای کودکان در کشور و بیان این‌که همه این مسائل از بی‌توجهی به فرهنگ نشات گرفته است، گفت: هنرمندان در خفا قرار دارند و باید برای فراهم‌سازی فرصت و زمینه‌های لازم با زبان هنر با مردم صحبت کرده و آن‌ها را آموزش دهند .
 
وی با اشاره به موانع و مشکلات عرصه تئاتر، خاطرنشان کرد: ایده‌های زیادی به ذهن من و هم گروهی‌هایم می‌رسد اما وقتی به این فکر می‌کنیم که با چه هزینه‌ای این ایده‌ها اجرایی خواهند شد، از کار منصرف می‌شوم .
 
جوان نمونه استان در خصوص اینکه آیا بعد از این همه بی‌توجهی تمایل به جدا شدن از عرصه تئاتر دارد، بیان کرد: من این رشته را با علاقه خود انتخاب کرده و رابطه من با تئاتر همانند رابطه پدر و پسری است و یک پسر نمی‌تواند پدر خود را با تمام ناملایمتی‌ها ترک کند .
 
وی با اشاره به وجود پتانسیل‌های زیاد استان در عرصه تئاتر، تشریح کرد: هر فردی بعد از مدتی باید به فکر تامین معاش و زندگی خود باشد، هنرمندان نیز وقتی مورد توجه و حمایت واقع نمی‌شوند، به سراغ شغل دیگری خواهند رفت .
 
حاجی اکبری با بیان این‌که جای تاسف دارد که کشف استعداد در آذربایجان‌شرقی به کندی طی می‌شود، گفت: متاسفانه راه‌اندازی آکادمی استعدادیابی در استان نیز جنبه مالی داشته و فقط به فکر کسب درآمد ایجاد می‌شود نه کشف یک استعداد.
 
وی با یادآوری این‌که زمانی ورود به رشته تئاتر در دانشگاه دو مرحله‌ای بود، افزود: متاسفانه در حال حاضر با توجه به کاهش دانشجو و افزایش دانشگاه‌ها دیگر مرحله عملی از رشته هنر برداشته شده و هر فردی می‌تواند وارد این رشته شود و این ضربه بزرگی به هنر خواهد بود؛ چرا که اکثر ورودی‌ها به علت خدمت سربازی و یا گذراندن وقت وارد دانشگاه می‌شوند و اصلا علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند .
 
حاجی اکبری با بیان این‌که خوشبختانه تئاتر در تهران فرهنگسازی شده و مردم برای حضور در تئاتر رغبت پیدا کرده‌اند، گفت: شهر تبریز با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های زیاد و فعالیت اهالی تئاتر نتوانستند جایگاه تئاتر در استان را تبیین کنند .
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از خبرگزاری ایسنا، وزارت ورزش و جوانان استان و همچنین از جناب آقای ایوب حسنی کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر حمایت و حسن توجه شان تشکر می‌کنم و برای میهنم آرزوی سربلندی بیشتر را از خداوند منان خواستارم.
 
بر اساس این گزارش، امین حاجی اکبری طی فعالیت ۱۰ ساله‌ی خود در عرصه‌ی تئاتر موفق به کسب مقام اول بازیگری در جشنواره خیابانی ارس در دوسال متوالی(سال‌های 95 و 96)، کسب مقام اول در جشنواره سراسری احیای دریاچه ارومیه (سال95)، کسب مقام دوم بازیگری از جشنواره خیابانی تبریزیم (سال94)، اجرای نمایش (سارای) در کشور ترکیه بعنوان سفیر فرهنگی تبریز2014، حضور در ورک شاپ بین المللی (تآتر ستمدیدگان زیر نظر داگلاس پیترسون) مدرس بین المللی در جشنواره بین المللی مریوان (سال94)، کسب مقام دوم در جشنواره سراسری استعداد یابی دانشگاه نبی اکرم (ص)تبریز(سال93)، انتخاب به عنوان جوان نمونه در شهرستان شبستر (سالهای 93و96)، کسب مقام دوم بازیگری از جشنواره تئاتر منطقه‌ی (سال92)، کسب مقام سوم کارگردانی از جشنواره منطقه ای (سال92) ده است.
 
وی در سریال( آجی ‌بال) به کارگردانی قربانعلی طاهر فر پخش شهریور ماه 96 شبکه استانی سهند، سریال (آنام) به کارگردانی آقای جواد افشار پخش پاییز 96 از شبکه 3 سیما و چندین فیلم دیگر ... به ایفای نقش پرداخته و همچنین در نمایش ‌ های شب واقعه - همه پسران من- قرار ملاقات - سارای - در مه بخوان- گلن گری گلن راس- خاکسپاری اسپوزیتو - موش و گربه- دیوار- بیوه های غمگین سالار جنگ به بازی کرده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.