محمدصادق پورمهدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تکمیل قطار شهری تبریز یکی از خواسته های اصلی مردم است، گفت: فاز نخست خط یک در سال 94 بهره برداری شد و فاز دوم و سوم به ترتیب 86 درصد و 67 درصد پیشرفت دارند.
وی اعتبار مورد نیاز این خط را بدون احتساب ناوگان 6 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه خط دوم قطار شهری تبریز کمتر از 10 درصد پیشرفت دارد، گفت: تکمیل این خط 23 هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی و 420 میلیون دلار اعتبار ارزی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه خط سوم و چهارم هنوز اجرایی نشده است و خط حومه در دست مطالعه است، گفت: برای خط های 3 و 4 قطار شهری تبریز 820 میلیون یورو با احتساب ناوگان اعتبار نیاز است.

** راه‌آهن میانه – تبریز:
معاون عمرانی استاندار آذربایان شرقی گفت: این طرح در قالب 10 قطعه تعریف شده که 5 قطعه از آن به اتمام رسیده است.
پورمهدی گفت: طول خط آهن میانه - تبریز 203 کیلومتر است که زیرسازی‌ آن دارای 76 درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی با بیان اینکه برای این خط تاکنون 10 هزار و 514 میلیارد ریال هزینه شده و در سال 1396 نیز دو هزار و 998 میلیارد ریال اعتبار دیگر به تصویب رسیده است، گفت: تا پایان پاییز امسال 135 کیلومتر از این طرح از میانه تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می رسد.

** آزاد راه تبریز - اهر
پورمهدی با اشاره به اینکه این طرح به صورت میانگین 56 درصد پیشرفت دارد، گفت: راه چهار خطه انتهای بلوار اهر تا پلیس راه و همچنین 16 کیلومتر قطعه الف زیر ترافیک رفته، قطعه دوم 47 درصد و قطعه سوم 74 درصد پیشرفت دارد.
وی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح را یک هزار و 106 میلیارد و 319 میلیون ریال اعلام کرد.

* آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان:
پورمهدی با اشاره به اینکه طول مسیر این بزرگراه 253 کیلومتر به صورت 6 خطه و به عرض 36 متر مطالعه شده است، گفت: کل اعتبار مورد نیاز برای احداث آن افزون بر 35 هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینکه در اسفند ماه پارسال، قرارداد مشارکت برای قطعه اول این بزرگراه از تبریز تا مرند به طول 63 کیلومتر با شرکت آبادراهان پارس با سهم 65 درصد آورده شرکت و 35 درصد سهم دولت (وزارت راه و شهرسازی) در مجموع به ارزش 9 هزار و 360 میلیارد ریال بسته شد، گفت: قرارداد مشارکت ابلاغ و مجوز ترک تشریفات مناقصه به ارزش 6 هزار میلیارد ریال از سازمان برنامه و بودجه اخذ شده است.
وی با اشاره به اینکه قطعه حد فاصل تبریز و مرند با 70 دستگاه ماشین‌ آلات راهسازی درحال اجراست و اراضی به طول 24 کیلومتر در طول مسیر تملک شده است، گفت: برای ادامه مسیر به طول 190 کیلومتر در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری هستیم.

** آزادراه مراغه – هشترود
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: این آزاد راه به طول 106 کیلومتر با مشخصات آزادراه 4 خطه، مطالعه شده و در قالب 6 قطعه به ارزش قرارداد 6 هزار و 500 میلیارد ریال در حال اجرا است.
پورمهدی با اشاره به اینکه قطعه 1(الف) به طول 16 کیلومتر و قطعه 1(ب) به طول 17 کیلومتر توسط پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است، گفت: قطعه 2 با پیشرفت 30 درصد توسط مؤسسه‌ عاشورا و قطعه 3 با بیشرفت 25 درصد توسط مؤسسه امین و قطعات 4 و 5 با بیشرفت 15 درصد توسط آبرود شمال در حال اجراست.
وی با اشاره به مشارکت 40 درصدی بانک سپه در این طرح، گفت: در سال 93قرارداد مشارکت به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال امضا و تاکنون 700 میلیارد ریال هزینه شده است.

** آزاد راه تبریز – ارومیه
پورمهدی با اعلام اینکه طول مسیر این طرح که از سال 92 شروع شده 156کیلومتر است، گفت: از اورمیه تا سه راهی خاصبان به طول 86 کیلومتر به صورت 4 خطه طراحی شده و از سه راهی خاصبان تا تبریز به طول 70کیلومتر و به عرض 36 متر با مشخصات آزادراه 6خطه مطالعه شده است .
وی با اشاره به اینکه از کل مسیر، 36 کیلومتر آن در حوزه‌ استان آذربایجان‌غربی و 120 کیلومتر آن در حوزه‌ استان آذربایجان‌شرقی قرارگرفته است از سرمایه‌گذاری تعاونی ناجا با سهم 60 درصدی برای اجرای 132 کیلومتر از مسیر به ارزش 9 هزار میلیارد ریال خبر داد .
وی گفت: قطعات 1 و 2 به طول 40 کیلومتر از سمت اورمیه با پیشرفت فیزیکی 90 درصد و قطعه 3 به طول 17.5 کیلومتر با یک دستگاه تونل دوقلو به طول 5کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 5 درصد و قطعه 4 به طول 31 کیلومتر باپیشرفت 65 درصد با مبلغ پیمان 3 هزار میلیارد ریال توسط شرکت عمران و تولیدی نیرو درحال اجراست و تاکنون یکهزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه قطعه 5 در مرحله واگذاری به پیمانکار است، گفت: در رابطه با قطعه 6 نیز با شرکت آذرقلعه تفاهم نامه منعقد شده است.

** آزادراه تبریز – سهند
معاون استاندار اذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کارفرمای پروژه آزادراه تبریز- سهند شرکت عمران شهر جدید سهند است، گفت: طول پروژه 24 کیلومتر و عرض آن 6 بانده است که از سال 1382 شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح دارای حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی است، گفت: اعتبار هزینه شده حدود یکهزار میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز حدود یکهزار و 100 میلیارد ریال برآورد شده است.
پورمهدی با اشاره به اینکه مدت زمان اتمام طرح در صورت تامین اعتبار حدود 18 ماه خواهد بود، گفت: یک پادگان در مسیر این طرح قرار گرفته که طبق توافق قبلی در صورت پرداخت مابقی قیمت اراضی که حدود 80 میلیارد ریال است، مسیر آزاد خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه دره اسنجان در کیلومتر 10 این مسیر قرار گرفته است، اعلام کرد: سه دستگاه پل بزرگ در مسیر طرح پیش‌بینی شده که اجرای آن‌ها زمانبر بوده و بهره‌برداری از آزاد راه را از نظر زمانی به درازا می‌کشاند.
پورمهدی گفت: برای اجرای این پل‌ها، حدود 500 میلیارد ریال نقدینگی مورد نیاز است.

** تصفیه‌خانه‌ تبریز:
پورمهدی در مورد تصفیه‌خانه‌ی تبریز (مدول دوم) نیز گفت: در سال 1394 با پی‌گیری‌ مسئولین استان، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت آب و فاضلاب استان، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و ستاد احیاء دریاچه‌ ارومیه امضاء و مقرر شد اعتبار لازم این طرح توسط ستاد احیاء دریاچه تامین شود.
وی گفت: بر اساس این تفاهم نامه شرکت آب و فاضلاب نسبت به اجرای 300 کیلومتر شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب و احداث یک باب تصفیه‌خانه‌ فاضلاب به ظرفیت 75میلیون متر مکعب در سال اقدام می کند.
وی اعتبار مورد نیاز برای احداث این تصفیه‌خانه را 2 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با تکمیل مدول دوم معادل 125 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در سال وارد پیکره‌ دریاچه ارومیه می شود.
وی اعتبار تخصیص یافته برای این طرح را در سال های 93 ، 94 و 95 برای اجرای شبکه و تصفیه‌خانه 850 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سه سال مذکور 250 کیلومتر اجرا شده و طراحی تصفیه‌خانه‌ فاضلاب دارای پیشرفت فیزیکی 28 درصد و اجرای تصفیه‌خانه‌ فاضلاب دارای پیشرفت فیزیکی 12 درصد و اجرای شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب دارای 83 درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی با بیان اینکه برای سال 96 قرار بود 1300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یابد، گفت: تا زمان حاضر 400 میلیارد ریال موافقت‌نامه تنظیم شده است.

** بیمارستان 540 تختخوابی مردانی‌آذر (خیرساز)
معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: پروژه‌ی بیمارستان کودکان زهرا مردانی‌آذر با پیشرفت فیزیکی 67 درصد در شهرک خاوران تبریز درحال اجراست.
وی با اعلام اینکه این بیمارستان 540 تختخوابی با زیربنای 55 هزار مترمربع در سال 1397 به بهره‌برداری می رسد، گفت: حدود یکهزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح نیاز است.

**بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز
پورمهدی گفت: زمین محل اجرای این طرح 50 هکتار وسعت دارد که مشکل بیشتر معارضین آن حل شده ولی هنوز حدود 3 هکتار از آن دارای معارض است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه حدود 120 هزار مترمربع زیربنا دارد، گفت: حدود 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث آن برآورد شده که یکهزار و 500 میلیارد ریال آن را دولت تأمین خواهد کرد و 3 هزار و 500 میلیارد ریال نیز از محل زمین‌های دانشگاه تأمین خواهد شد.

**بیمارستان 727 تختخوابی تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این طرح با حدود 80 هزارمترمربع زیربنا جایگزین بیمارستان شهداء و قلب تبریز خواهد شد، گفت: اعتبار مورد نیاز طرح از محل فاینانس 200 میلیون یورویی با تعهد 15درصد ارز، توسط شرکت کره ای تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه نقشه طرح با نظر دانشگاه آماده شده و در عرض چهار سال به اتمام خواهد رسید، گفت: تجهیز بیمارستان بر عهده‌ شرکت دایلم کره است.

* اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی استان
وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف برخورداری از حقآبه جمهوری اسلامی ایران از آب های مرزی اجرا می شود، گفت: مطابق موافقت‌نامه، سال شروع طرح 1392 و خاتمه‌ی آن 1396 می‌باشد؛ ولی عملا سال شروع تخصیص اعتبار آذرماه 1393 بود و خاتمه‌ی آن شهریور 1397 خواهد بود و مساحت تخصیصی به استان آذربایجان شرقی 20 هزار و 860 هکتار است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی واقعی این طرح 46 درصد است، خاطرنشان کرد: اعتبار آن از محل صندوق توسعه‌ ملی تأمین شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 7 هزار و 200 طرح عمرانی و خدماتی در چهار سال گذشته در استان اجرا شده است، اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح های نیمه تمام ضریب رفاه اجتماعی در بخش های مختلف همچون حمل و نقل ، سلامت ، بهداشت و درمان بهبود می یابد.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.