خبرنگار ایرنا که از نزدیک شاهد تلاش شبانه روزی استاندار آذربایجان شرقی در مقام مدیر ارشد استان و نماینده عالی دولت در این خطه، برای کاستن از دردها و آلام خانواده های داغدار از یک سو و مدیریت مجموعه های سازمان های مسوول برای رفع مشکلات زیرساختی ناشی از سیل در دو روز گذشته بود، امروز پای صحبت های وی نشست.
اسماعیل جبارزاده که به همراه تیم مدیریتی اش با حضور میدانی در مناطق سیل زده استان، در دو روز گذشته، از هیچ کوششی برای همدردی با خانواده های جانبختگان این حادثه غیرمترقبه و رفع نوافص و کاستی های ناشی از آن در شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی در دو بعد ملی و استانی کوتاهی نکرده است، در این گفت وگو، برشی از اقدامات، اتفاقات و تصمیمات انجام گرفته در مدت سپری شده از وقوع سیل تاکنون را توضیح داد که در زیر می آید:

- س: اقدام دولت پس از اطلاع از وقوع حادثه سیل در استان چه بود؟
ج: در ساعات اولیه بامداد روز شنبه دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوی تماس گرفت و جویای آخرین وضعیت سیل در استان و میزان خسارت و نحوه امدادرسانی و کار دستگاه های اجرایی و همچنین نیازهای استان و کمبودهای موجود و امکان ارایه خدمات بهتر بود و من نیز گزارشی از وضعیت جاری و آخرین اقداماتی که انجام شده بود، ارائه کردم.
متقاعب آن نیز وزیر نیرو به نمایندگی از طرف دولت به آذربایجان شرقی سفر کرد که تعدادی از معاونان وزارت نیرو و قائم مقام وزیر بهداشت به عنوان هیات همراه وی را همراهی می کردند.
قائم مقام وزیر بهداشت متمرکز به رسیدگی به بحث مجروحان و کسانی که در حادثه سیل دچار آسیب شده بودند و در مراکز درمانی بستری بودند، بود و شخصا از همه آنها عیادت کرد و دستورات لازم را به بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با رسیدگی به مجروحان صادر کرد.
همچنین بحث مهمی که با وی داشتیم، نحوه ارائه خدمات روانپزشکی به اهالی روستاهایی که در این سانحه آسیب دیده بودند و خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده بودند، بود و مقرر شد در کنار ارائه خدمات پزشکی و درمانی به مجروحان، کمک های روانپزشکی و روانشناسی از صبح امروز یکشنبه با اولویت دو شهرستان عجب شیر و آذرشهر که عمده صدمات و تلفات و جانی را داشته اند، آغاز شود.
همچنین بنا شد گروه هایی از دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده روانشناسی و گروه روانپزشکی با کمک اداره کل بهزیستی در منطقه حاضر شوند و کارهای درمان روانی روی افرادی که در سانحه آسیب دیده و بستگان نزدیک خود را از دست داده اند، شروع شود.
امیدوارم با شروع به کار این تیم های روانشناسی و روانپزشکی کمک خوبی برای حادثه دیدگان انجام شود و بتوانیم از نظر روحی شاهد این باشیم که افراد ترمیم روحی شوند و از مشکلاتی که بعد از حوادث غیرمترقبه و پس از یکی دو روز اول در بین مردم سانحه دیده عارض می شود بتوان پیشگیری کرد.

- س: مشروح تماس تلفنی رئیس جمهوری با جنابعالی چه بود و آقای دکتر روحانی چه دستوری دادند؟
- ج: دیروز در حین بازدید از منطقه و سرکشی به نیروهای امدادی، رئیس جمهوری شخصا با من تماس گرفتند و جویای آخرین وضعیت مناطق سیل زده بودند و تاکید داشتند که سلام مخصوص ایشان را به مردم منطقه و همچنین برای کسانی که عزیزان خود را در این سانحه از دست داده اند، ابلاغ کنم.
رئیس جمهوری تاکید داشتند برای جبران خسارات سیل و بازسازی خانه هایی که از بین رفته و یا تاسیسات زیر بنایی که در این سانحه دچار آسیب های جدی شده اند، برآورد هزینه و خسارت شود.
پیروی دستور ایشان شامگاه شنبه ستاد بحران استان تشکیل شد و همه دستگاه های اجرایی همچون آب و فاضلاب روستایی و شهری، شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی، توزیع برق تبریز، گاز، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی آخرین وضعیت خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی خودشان را اعلام کردند و در آن جلسه مقرر شد بررسی های دقیق تری انجام شود و به تفکیک شهرستان میزان خسارت وارده از سیل برای تاسیسات زیر بنایی را بتوانیم در اولین زمان ممکن برآورد بکنیم و جهت تامین اعتبارات مورد نیاز و تامین بودجه لازم به دستگاه های مربوطه اعلام کنیم.

-س: برآوردهای اولیه از میزان خسارت ناشی از سیل چگونه بود و اولویت جنابعالی در این باره کدام است؟
-ج: بدیهی است جبران بخشی از این خسارات قطعا نیاز خواهد داشت که از دولت مصوبه بگیریم و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است تا بتوانیم گزارشات لازم را از طریق ستاد بحران کشور تنظیم کنیم و توسط وزارت کشور به دولت برده شود تا در دولت بررسی شده و اعتبارات مورد نیاز از محل ردیف های مربوطه بودجه سال 96 در اختیار استان گذاشته شود.

س: شنیده می شد معاون اول رئیس جمهوری قصد سفر به منطقه برای حضور و بازدید از سیل زدگان را داشت، به کجا رسید؟
ج: آقای دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز یکشنبه مجدد تماس و اظهار تمایل برای حضور در منطقه جهت سرکشی داشتند، اما برنامه آقای رئیس جمهوری برای سفر به بوشهر برای افتتاح فازهایی از پارس جنوبی و عسلویه، موحب شد که معاون اول رئیس جمهوری در غیاب وی در تهران حضور داشته باشد و جلسه دولت را برگزار کند.
دکتر جهانگیری امروز باز تاکید داشت که سلام ایشان را خدمت مردم و منطقه اعلام کنم و امروز بعد از ظهر به نیابت از طرف دولت در مراسم ختمی که در روستای چنار برگزار می شود، شرکت کنم و مراتب تسلیت و همدردی دولت با مردم را اعلام کنم.

-س: کدام مقام های عالی رتبه دولتی برای بازدید سرزده از مناطق سیل زده به استان سفر کردند؟ لطفا توضیح بفرمایید.
علاوه بر وزیر نیرو که از طرف دولت دیروز شنبه در استان حضور داشت، دیگر مسئولان دولتی نیز در عرض این دو روز به استان سفر کردند و از نزدیک شاهد میزان خسارت های وارده به استان بودند.
در این راستا معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه های معاونت حمل و نقل و راهداری و معاونت ساخت راه های روستای از عصر روز شنبه در استان حضور پیدا کرده اند و در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی نیز شرکت کردند.
از صبح امروز نیز هر دو معاون وزارت راه و شهرسازی از طرف وزیر راه و شهرسازی مامور شدند که شهرستان های آسیب دیده از سیل را بازدید و برای بازسازی پل ها، راه های روستایی و جاده هایی که در اثر سیل آسیب دیده اند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
معاون وزیر کشور و رییس ستاد بحران کشور نیز بلافاصله بعد از وقوع سیل از طرف وزیر کشور به منطقه اعزام شد و از دو شهرستان آذرشهر و عجب شیر بازدید کرد وهنوز نیز در این شهرستان ها حضور دارد و در جلسات ستاد بحران دو شهرستان شرکت می کند و هماهنگی های نیاز بین استان و مجموعه وزارت کشور و دستگاه های ملی توسط ایشان انجام می شود.

- س: مشروح دیدار نماینده ولی فقیه در سازمان جمعیت هلال احمر با شما چه بود؟
- ج: نماینده مقام معظم رهبری در سازمان جمعیت هلال احمر به آذربایجان شرقی تشریف آورد که حامل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مردم استان به خصوص مردم دو شهرستان عجب شیر و آذرشهر بود و ایشان از طرف رهبر معظم انقلاب مامور شدند که از نزدیک بازدیدی از مناطق داشته باشند و گزارشات لازم را خدمت معظم له تقدیم خواهند کرد.
در جلسه ای که با آیت الله معزی داشتیم، مقرر شد گزارشی از خسارات و فهرست آسیب هایی که از نظر تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی، مسکن، راه روستایی، آب و فاضلاب و تمامی زیر ساخت هایی که وارد شده، تهیه کنیم تا ایشان گزارش را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کنند؛ لذا دستور دادیم تا مدیران مربوطه در کمترین زمان ممکن گزارش دقیقی ار میزان خسارت به زیر ساخت ها را تهیه کنند تا این گزارش به آیت الله معزی ارائه شود.
نماینده ولی فقیه امروز در مراسم تشییع جنازه اهالی فوت شده در اثر سیل روستای چنار در شهرستان عجب شیر شرکت خواهد کرد و در این مراسم پیام تسلیت مقام معظم رهبری را در قالب سخنرانی ارائه می کند.

- س: اقدامات انجام شده از نخستین ساعات بروز سیل در استان را به صورت فهرست وار توضیح دهید؟
- ج: آنچه مهم است، بر خود وظیفه میدانم که از همه نیروهای مستقر در استان اعم از امدادگران جمعیت هلال احمر و نیروی زمینی ارتش و یگان های مستقر در استان که دیروز در قالب سه استان وارد عمل شدند و از فرماندهان ونیروهای وظیفه و کادر ارتش تشکر می کنم که با تمام وجود در بحث جستجوی پیکرهای متوفیان این حادثه تلاش کردند.
برادران سپاهی در همه استان به خصوص دو شهرستان آذرشهر و عجب شیر و همچنین از نیروهای انتظامی مستقر در استان که از ساعات اولیه این حادثه در منطقه در ایجاد نظم و امنیت و تردد و همچنین کمک به جستجوی مفقودین تلاش کردند.
تکنسین های اورژانس و مجموعه درمانی استان اعم از پزشکان و کادر درمانی و پرستاری شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و تبریز، اقدامات سریع در رسیدگی به مجروحان داشتند.
پزشکی قانونی نیز در شناسایی افراد متوفیان تلاش ارزنده ای داشت و همه اجسادی که پیدا می شدند کارهای قانونی معاینه و شناسایی را انجام دادند.
در یک کلمه از همه نیروهایی که در میدان بودند و از همان لحظه اغاز این حادثه وارد میدان شدند، تشکر می کنم.
هنوز هم بحث تجسس در منطقه ادامه دارد و امیدواریم در ساعات آینده با توجه به شرایط خاص مسیرهایی که سیل اتفاق افتاده، بتوانیم مابقی افراد مفقود را پیدا کنیم .
علاوه بر نیروهای زمینی دیروز شنبه نیروی هوایی و هوانیروز نیز در منطقه حضور داشتند و در بحث شناسایی و انتقال مصدومین و اجساد پیدا شده کمک کردند.
خوشحالم که اعلام کنم روحیه همدلی، صمیمیت و برادری که بین مسئولان آذربایجان شرقی وجود دارد همه دستگاه ها و مسئولان در این حادثه پای کار بودند؛ بطور نمونه آموزش و پرورش در بحث بحران وظیفه ای برای آن تعریف نشده ولی مدیرکل آموزش و پرورش همراه با دیگر پرسنل این اداره کل در منطقه حضور داشتند و هر مدرسه ای را که آسیب دیده و آب گرفتگی رخ داده بود به حالت اولیه خود بر گردانند و از امروز صبح شاهد دایر شدن همه مدارس در منطقه بودیم و هیچ وقفه ای در امر تحصیل دانش آموزان ایجاد نشد.
با همت پرسنل زحمتکش شرکت گاز تمامی روستاهایی که آسیب دیده بود تا عصر روز شنبه وصل شد و کسی در استان بدون گاز نماند.
در حدود 90 روستا مشکل قطع برق و آسیب دیدگی شبکه برق داشتند که تا بامداد امروز اکثریت قریب به اتفاق این روستاها وصل شد، غیر از خانه باغ هایی که در اولویت کاری نبود و کسی نیز ساکن آن خانه باغ ها نبود، بقیه روستاها و شهرها بازسازی شد و مردم بدون برق نماندند.
سیستم آب شرب حدود 70 روستای استان آسیب جدی دیده بود که با بسیج همه امکانات شرکت آب و فاضلاب روستایی، قطعی آب و نبود آب روستای آسیب دیده نداشتیم و اغلب شهرستان هایی که شبکه آب انها آسیب دیده بود، ترمیم شد و حتی به صورت موقتی خطوط انتقالی اجرا شد تا مردم بدون آب نمانند تا ترمیم و بازسازی اصلی در خطوط انتقال آب انجام شود.
آنچه که می توان گفت در این شرایط و بحران بزرگی که همه استان را فرا گرفته بود 11 شهرستان درگیر بارندگی روز جمعه بود، همه مسئولان پای کار بودند و به جز دو شهرستان با وجود خسارت های سنگینی که به روستاها، مزارع کشاورزی و باغات وارد شده خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم و این نداشتن تلفات انسانی مربوط به آماده باشی است که با توجه به اطلاعات هواشناسی که از روز چهارشنبه اعلام شده بود.
اگر این آمادگی و اماده باش قبلی نبود قطعا میزان تلفات انسانی بیش از این بود لذا از همه کسانی که در آماده کردن این مقدمات و پیشگیری و حفظ جان انسان ها خالصانه خدمت کردند، قدردانی می کنم.

- س: علل بروز این اتفاق و برنامه های آتی مدیریت استان برای پیشگیری از پیشآمدن این گونه وقایع چیست؟
-ج: آنچه که می توانیم از این اتفاقات برای اینده درس بگیریم بررسی علل این خسارات جانی است که در دو شهرستان اتفاق افتاد و در دو شهرستان علت فوت افراد کاملا متفاوت است.
در شهرستان آذرشهر تلفات جانی در شهرها و روستاهایی که سیل در آن ها اتفاق افتاد با وجود حجم بسیار بالای روان آب رودخانه ها که در بعضی از مقاطع بالای 110 مترمکعب در ثانیه روان آب داشتیم که در نوع خود بی نظیر بود و در 50 سال گذشته همچین سیلی در رودخانه ها نداشتیم، در شهرستان اذرشهر متاسفانه تلفات جانی ما مربوط به خودروهایی می شود که در کنار رودخانه واقع شده بودند و تذکرات بسیاری توسط مسئولان منطقه داده شده بود و خیلی از افراد منطقه را ترک کرده بودند و برخی منتظر تماشای صحنه های جاری شدن سیل بودند که متاسفانه در شهرستان آذرشهر تعداید از خودورها دچار این سانحه شدند و اگر این خودرو ها در مسیر سیل و کنار رودخانه قرار نداشتند با وجود حجم بالای سیلی که در این شهرستان اتفاق افتاد هیچ گونه تلفات جانی نمی داشتیم.
در شهرستان عجب شیر در چند روستا سیل اتفاق افتاد که فقط در یکی از روستاها تلفات انسانی داشتیم و در این روستا نیز تلفات مربوط به خانه هایی می شد که در بستر و یا حریم رودخانه ساخته شده بودند، لذا با جریان سیل این خانه ها همراه با ساکنانشان که موقع باران به خانه پناه برده بودند خانه و ساکنانشان را از بین برده بود.
باید تمهیدات لازم در همه روستاها نسبت به ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها انجام گیرد، متاسفانه شاهد این هستیم که در خیلی از روستاها چنین ساخت و سازهایی انجام گرفته و وقتی تذکر داده می شود و درخواست می شود خانه و محل سکونت خود را تغییر دهند همه معترض می شوند که این رودخانه سال هاست که خشک است و جریان آبی در ان اتفاق نمی افتد در صورتی که این سیلا ها در بازه زمانی 10، 20، 50و 100 ساله اتفاق می افتد.
باید عزم جدی در مردم بوجود بیاید تا این ساخت و سازها از مسیر رودخانه ها جابجا شود و اعلام آمادگی می کنیم که هرکس بخواهد منزل خود را از این مسیر تغییر دهد تسهلات مورد نیاز برای جابجایی مسکن در اختیارشان قرار دهیم و یا می شود در روستاهایی که امکان استفاده از زمین های دولتی است زمین برای جابجایی خانه های واقع در مسیر رودخانه ها زمین در اختیارشان گذاشته شود و باید مردم منطقه خودشان همکاری کنند و در این پیشگیری از خسارات احتمالی سیل به میدانبی ایند و فقط خواست و اراده مسئولان محل کافی نخواهد بود.
از همه کسانی که چنین ساخت و سازهایی در مسیر رودخانه ها و جاهای خطرناک دارند تقاضا دارم با توجه به درس عبرتی که از این حادثه گرفته ایم و اینکه همیشه خطر در کمین چنین ساخت و سازهایی است همکاری کنند و مانیز کمک می کنیم این خانه ها به جاهای امن منتقل شود و مسیرها آزاد شود و ما بتوانیم این مسیرها برای عبور احتمالی سیلاب های بزرگ اماده بکنیم،؛ همچنین در برخی از جاها در بستر و حریم رودخانه ها درخت کاری شده که وقتی مسئولان مربوطه برای تخریب این کشت و کارها مواجه می کنند با مقاومت مواجه می شوند که نیاز به همکاری مردم وجود دارد.

س: مفهوم و معنای پیام مقام معظم رهبری برای حادثه دیدگان از دیدگاه استاندار آذربایجان شرقی چیست؟
- ج: از پیام تسلیت به موقع مقام معظم رهبری قدردانی می کنم و بخشی از این پیام ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های داغدیده بود که قطعا می تواند آرام بخش این عزیزان باشد که در این مصائب می تواند تسلای خاطر باشد و اطمینان دارم پیام ایشان تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.
بخش دیگر پیام تاکید بر کمک و حل مشکلات به وجود آمده است که با تمام توان باید همه دستگاهها در خدمت آسیب دیدگان و سانحه دیدگان باشند که خوشبختانه در استان ما این همه دستگاه های دولتی و نظامی با جان و دل مشغول تحقق این بخش از پیام هستند و تا اخرین اصلاح این خرابی ها و ویرانی ها در کنار مردم خواهیم بود.
امروز بعد از مراسم تشییع جنازه و انجام کارهای تدفین این عزیزان باید موضوع ساخت و سازها، اصلاح معابر و محل هایی که خسارت دیده اند، آغاز شود تا فرمایشات مقام معظم رهبری با کمک دستگاه های ملی و اعتبارات مورد نیازی که برای ترمیم زیرساخت ها خواهد شد، تحقق یابد.
مهم ترین درس این سیل اخیر باید این باشد که مردم و مسئولان تدابیری بیاندیشند که این گونه حوادث جانگداز تکرار نشود.
باز کردن مسیل های استان و مقابله با ساخت و سازهای داخل و حریم رودخانه ها باب جدیدی خواهد بود که از تکرار چنین حوادثی جلوگیری می کند و چنین همتی را در مسئولان می بینم.
اگر همکاری مردم نباشد، قطعا تحقق این امر مقدور نخواهد شد، لذا باید دستاورد این حادثه و یا درس عبرت این حادثه منجر به اصلاح معابر، مسیرهای رودخانه های استان باشد که در دستور کار بنیاد مسکن، آب منطقه ای و همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد.
بارش شدید باران در آذربایجان شرقی از بعد از ظهر پنجشنبه تا جمعه شب، موجب جاری شدن سیل و آبگرفتگی در اغلب مناطق شد.
متاسفانه بارش بی سابقه باران در استان که گفته می شود میزان آن در تبریز در 50 سال گذشته و در روستای چناران در 500 سال اخیر بی سابقه بود، جان شماری از هموطنان مان را گرفت.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.