استاد حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به پیاده‌روی بزرگ اربعین توسط شیعیان، گفت: در سال‌های اخیر این راهپیمایی بسیار پر رونق و میلیونی شده است که صلابت و عظمت شیعه را به جهانیان نشان داده و پایبندی جهان تشیع به اعتقاداتش را به نمایش می‌گذارد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام عبدالحمید بنابی در سومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با اشاره به سخنی از امام حسین(ع) مبنی بر اینکه زندگی با ظالمان برای من خسارات است، اظهار کرد: کشور ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با رهبری امام(ع) و مقام معظم رهبری مسیر « ا نَّ الحَیاةَ عَقیدَةٌ و جِهادٌ» و « هیهات من الذّله» را پیش رو گرفته است.
 
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) با تمام توجه، بصیرت و آگاهی به صحرای کربلا آمد، اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند امام حسین(ع) برای حکومت به میدان آمد، این سخن اشتباه است، هر چند امام(ع) در ظاهر با دعوت مردم کوفه، انگیزه سفر از مدینه و مکه به کربلا را یافت اما از صحبت‌های امام(ره) به خوبی دریافت می‌شود که هرگز انگیزه تشکیل حکومت را نداشته است.
 
استاد حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به مقام و شخصت حضرت زینب(س) نیز بیان کرد: متاسفانه شخصیت حضرت زینب آنگونه که باید شناسانده نشده و فقط صرفا در قالب مرثیه مطرح شده است، در حالی که حضرت زینب(س) دارای شخصیت بسیار بزرگی همانند مادرش فاطمه(س) بود؛ اگر کسی حالات وی را از کربلا تا به مدینه مطالعه کند از شخصیت حضرت(س) باخبر می‌شود، حضرت زینب(س) مشمول آیه‌ی طهارت است.
 
وی با اشاره به اهمیت و نقش مراسم‌هایی که به نام امام حسین(ع) برگزار می‌شوند، تاکید کرد: بسیاری از مردم معنای این مراسم‌ها را نمی‌دانند و از اهمیت آن بی‌خبرند؛ امام حسین(ع) در کربلا نهضتی را آغاز کرد که اگرشیعیان این نهضت را دنبال نکرده و مجالس و مراسمی برای معرفی آن برگزار نکنند در حقیقت این نهضت فراموش خواهد شد.
 
وی در این خصوص تاکید کرد:  امام حسین(ع) در نهضت عاشورا دین را احیا کرد، اگر ما در این راستا برنامه‌ای برگزار نکرده و اهداف امام(ع) را در جامعه معرفی و اشاعه نکنیم در نتیجه حیات دینی عاشورا از بین خواهد رفت.
 
حجت‌الاسلام بنابی با بیان اینکه مرثیه، عزاداری و برگزاری مراسم برای امام حسین(ع) در روایات و احادیث بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: طبق حدیثی، هر کس که با خلوص نیت، شعری در وصف امام حسین(ع) بسراید، خانه‌ای در بهشت به او عطا خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه عمده هدف امام صادق(ع) زنده نگه‌داشتن نهضت کربلا بود، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) تلاش بسیاری کرد تا نهضت امام حسین(ع) زنده بماند و برای شیعیان یک فرهنگ باشد.
 
وی با تاکید بر پایداری مجالس حسینی، اضافه کرد: اگر مجالس حسینی جمع شوند، چند سال بعد نام امام حسین(ع) نیز جمع خواهد شد! این مجالس صرفا مرثیه و عزا نیست بلکه جریانی است که یک نهضت ناب را زنده نگه می‌دارد.
 
این خطیب برجسته گفت: از امام صادق(ع) پرسیده شد که اگر مقبره‌ی امام حسین(ع) را باز کنند، چه چیزی دیده می‌شود؟ امام صادق(ع) در پاسخ گفت: این سوال بسیار بزرگی است و جایگاه امام حسین(ع) نیز در مقبره نیست بلکه در ملکوت است، اما حضرت امام حسین(ع) بر سه مکان نظر دارد، زواری که دور بارگاهش می‌گردند، جایی که لشکرش ایستاده بود و مجالسی که برای سیدالشهداء برپا می‌شود.
 
وی با بیان اینکه باید علم حسین را زنده نگه‌داریم تا علم خداوند زنده بماند، افزود: امروزه دسته‌های عزاداری، سینه زنی، مرثیه خوانی و .... امام حسین(ع) را زنده نگه داشته و این عزاداری‌ها و گریه‌ها نیز برای این است که امام حسین(ع) حجت و حبیب خداست.
 
وی با اشاره به دلایل مجاهدت رزمندگان کشورمان در جبهه‌ی مقاومت افزود: حضور مجاهدان ما در سوریه برای مقابله با دشمنی است که قرار بود به مرزهای ما بیایند، رزمندگان ما به سوریه رفته‌اند تا جلوی دشمن را در آنجا بگیرند! از نظر اهداف این جنگ مهم است، سخنان ترامپ را نمی‌شنوید؟ این جنگ از جنگ صدام نیز مهم‌تر است! برخی می‌گویند که رزمندگان ما آنجا چه می‌کنند؟ باید بدانیم که اگر جلوی دشمن را در سوریه نمی‌گرفتیم باید در تهران، تبریز، اهواز و... با آنان مقابله می‌کردیم!
 
گفتنی است، سومین همایش پاسداشت ادبیات عاشوراییبا حضور جمعی از شاعران و مداحان تبریز و کشورهای آذربایجان و ترکیه و همچنین جمع کثیری از شیفتگان سیدالشهداء در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.