به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مظفری روز سه شنبه در آیین تودیع معارفه رئیس دادگستری مراغه افزود: اجرای مجازات های جایگزین حبس در جرائم خرد برای کاهش و کنترل جمعیت کیفری باید مورد توجه قضات دستگاه قضائی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح در راستای جلوگیری از وارد آمدن هزینه های مجازات حبس و نیز افزایش بازگشت محکومان جرائم کوچک به جامعه و اصلاح آنان است.
حجت الاسلام مظفری اضافه کرد: اجرای مجازات جایگزین در دستگاه قضائی بر اساس تکالیف تاکید شده در برنامه ششم توسعه و ماده 113 آن در موارد غیر ضروری توسط قضات در محاکم عمومی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای مجازات های جایگزین باید در جامعه فرهنگ سازی شود، گفت: رویکرد نظام اسلامی و دستگاه قضائی در اجرای این طرح در سطح جامعه و نیز در بین قضات دستگاه قضائی باید فرهنگ سازی شود.
وی افزود: تسریع در رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضائی و مشکلات مردم و کاهش اطاله دادرسی از دیگر رویکردهای دستگاه قضائی برای خدمت رسانی به جامعه است.
وی ادامه داد: ابلاغ الکترونیکی احکام قضائی به عنوان راهکاری اساسی در
راستای کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی به پرونده های قضائی در کل کشور توسط قوقه قضائیه اجرا می شود.
فرماندار مراغه نیز در این آیین گفت: فاصله نگرفتن آحاد مردم و مسئولان از مکتب اسلامی، دلیل تمایز اصلی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها و نیز ماندگاری و دوام آن است.
ظفر محمدی افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و دفاع از حقوق مردم از رسالت های دستگاه قضائی به عنوان مقتدرترین و بی حاشیه ترین نهاد نظام اسلامی است.
وی اضافه کرد: خدمت به آحاد مردم و رسیدگی به مشکلات و دغدغه های اساسی جامعه از اهداف نظام مقدس اسلامی و از راهبردهای اساسی دستگاه قضائی است.
رئیس سابق دادگستری مراغه نیز در این آیین با اشاره به استقلال کاری دستگاه قضائی گفت: تشکیلات قضائی و محاکم آن ملاک و معیاری مناسب برای تشخیص سلامت جامعه است.
اسماعیل خیراللهی افزود: با توجه به رسالت سنگین دستگاه قضائی و تشکیل معاونت های مختلف فرهنگی و اجتماعی در آن، پیشگیری از آسیب های اجتماعی در راستای کاهش آمار جرائم در قالب برنامه های فرهنگی در سطح شهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرائم در زمینه فسادهای اداری، وقوقع تخلفات اجتماعی، مواد مخدر و نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی با همکاری سایر نهادها و ادارات از جمله اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی دادگستری مراغه در سال های اخیر بوده است.
وی اضافه کرد: کنترل آمار پرونده های ورودی به محاکم قضائی و حتی شوراهای حل اختلاف و کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها از جمله اقدامات مناسب انجام شده در دادگستری این شهرستان در سه سال اخیر بوده است.
رئیس جدید دادگستری مراغه نیز در این آیین گفت: برخورد قاطع با مخلان امنیت، اراذل و اوباش، کاهش جرائم، اجرای طرح های اجتماعی و فرهنگی با رویکرد پیشگیرانه در جهت ایجاد فضای امن و آرام در شهر از رویکردهای تشکیلات قضائی این شهرستان خواهد بود.
حبیب قنبرزاده افزود: تشکیلات دادگستری وامدار کسی نبوده و با عزت و اقتدار، آبرو و قداست آن را با کمک سایر نهادها و تلاش های همکاران دستگاه قضائی بیش از پیش حفظ و صیانت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در این آیین از زحمات اسماعیل خیراللهی، رئیس سابق دادگستری مراغه تجلیل و حبیب قنبرزاده که سابقه ریاست دادگستری میانه را در کارنامه خود دارد، به عنوان رئیس دادگستری جدید مراغه معرفی شد.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**تنظیم:عیسی عطاپور**انتشار: عزیزی راد
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.