به گزارش ایرنا، پرستاری به عنوان یکی از مهم ترین خدمات بخش درمان جامعه، همواره و در سخت ترین شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع، نقش مهمی در بهبود آلام و التیام دردهای بیماران و جامعه داشته است.
با نگاهی به تاریخچه پرستاری، پرستاران در مراکز درمانی و حتی در بیرون از مراکز بهداشتی و درمانی تلاشی بیشتر از آنچه در توان خود داشته اند برای بیماران دردمند ارائه داده اند.
با پیشرفت خدمات بهداشتی و درمانی در عصر حاضر و احساس نیاز به خدماتی خارج از مراکز درمانی و بیمارستانی، مراکزی ویژه با نظارتی همانند مراکز درمانی و پزشکی برای خدمات رسانی به بیماران در منازل ایجاد و راه اندازی شده است.
مراکزی که با در اختیار داشتن کارشناسان با تجربه و دانش لازم با معرفی و کسب مجوز از نهادهای نظارتی و بهداشتی و درمانی، خدمات مراقبتی، پرستاری و بالینی را مانند آنچه در مراکز بیمارستانی انجام می شود، در شرایطی دیگر در منزل بیمار ارائه می دهد.
این مراکز که از چند سال پیش به صورت جسته و گریخته در شهرهای مختلف کشور به ارائه خدمات می پرداخت، اکنون با توجه به راهبردهای وزارت بهداشت ودرمان و نیز حمایت های دولت از آن، جان تازه ای گرفته اند.
مصوبه اخیر هیات وزیران در 28 خرداد امسال در قالب موافقت 2 وزارت خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز سازمان برنامه و بودجه و با تایید شورای عالی بیمه سلامت کشور مبنی بر قرار گرفتن خدمات ارائه شده از سوی مراکز مراقبت های پرستاری در سبد بیمه ای، حرکتی در مسیر احیای این مراکز خدماتی است.
ارائه انواع خدمات پرستاری و مراقبتی در محل سکونت بیمار با نظارت مراکز درمانی، نظارت بر روند بهبودی، ارتقای ایمنی و رفاهی برای بیمار و خانواده آن و نیز ایجاد فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته پرستاری از مهم ترین مزایای ایجاد این مراکز در سطح کشور بوده است.
با زیرپوشش قرار گرفتن خدمات ارائه شده از سوی این مراکز، خدمات مراقبتی با هزینه های پایین و همانند مراکز دولتی و درمانی این بار در درون منازل بیماران و برای بهبودی آنان ارائه خواهد شد.
کاهش بار مراجعات و بستری بیماران در مراکز درمانی و اشغال خارج از ظرفیت تخت های بیمارستانی و نیز کاستن از هزینه های سرسام آور هتلینگ و نگهداری های بالینی مهم ترین پیامدهای بهره گیری از خدمات مراقبت های پرستاری در منزل به عنوان یکی از طرح های جدید در حوزه سلامت است.
افزایش کیفیت مراقبت از بیمار، پیشگیری از بستری های غیرضروری، کاهش هزینه های درمانی نسبت به بستری ها در مراکز بیمارستانی و درمانی با توجه به قرار گرفتن خدمات این مراکز زیرپوشش بیمه از جمله مزایایی است که خدمات این گونه مراکز به خانواده های دارای بیمار و نیاز به مراقبت ارائه می شود.
کاهش خطر ابتلا به بیماری های بیمارستانی، ارتقای ایمنی و احترام بیمار، بازگشت سریع بیمار به زندگی پس از بهبودی و آسایش و اطمینان بیمار و خانواده آن از دیگر مزیت هایی است که در خدمات این مراکز وجود دارد.
اداره پرستاری به عنوان بخشی از معاونت های درمان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی به عنوان واحد ناظر دائمی بر روند ارائه خدمات از سوی وزارت بهداشت و درمان، نظارت مستمری بر فعالیت ها و نیز ارائه خدمات بالینی به بیماران طرف قرارداد با این مراکز دارد.
سرپرست اداره پرستاری دانشکده علوم پزشکی مراغه در باره این طرح به ایرنا گفت: مراکز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل به عنوان یکی از طرح های مورد تایید و تاکید وزارت بهداشت در سه سال اخیر در این شهرستان ایجاد شده و با حمایت های دولت و تصویب پوشش بیمه ای خدمات آن، جان تازه ای گرفته است.
منیژه شتائی افزود: هم اکنون 2 مرکز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در این شهرستان با بهره گیری از فارغ التحصیلان و کارشناسان رشته پرستاری، بیهوشی و سایر رشته های پزشکی ایجاد شده و زیر نظر معاونت درمان دانشکده و اداره پرستاری فعالیت می کند.
وی ادامه داد: این مراکز خدمات پرستاری، ملزم به عقد قرارداد با بیمارستان ها و مراکز درمانی شده و با نظارت مستمر دانشکده علوم پزشکی و مشاوره بالینی توسط پزشکان متخصص ارائه خدمات می کنند.
وی اضافه کرد: پذیرش بیمار های نیازمند مراقبت در منزل و ارائه خدمات به آنان در این مراکز فقط از طریق ارجاع بیمارستانی، پزشکان متخصص دارای مجوز و یا به صورت مراجعه حضوری با دستور کتبی پزشک معالج انجام می شود.
وی با اشاره به صدور مجوز برای این مراکز خدمات مراقبتی گفت: ایجاد فرصت شغلی برای بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های پرستاری و مراقبت های پزشکی و بهداشتی در کنار ارائه خدمات به بیماران بستری و نیازمند مراقبت در منزل از ویژگی های این مراکز است.
وی افزود: با توجه به نظارت بر این مراکز و ارائه مجوزهای لازم برای ارائه خدمات، با موسسات غیرمجازی که با عنوان های مختلف و به صورت غیرمجاز و خارج از ضوابط بهداشتی و درمانی اقدام به ارائه خدمات پرستاری و مراقبتی از بیماران می کنند، برخورد قانونی می شود.
با وجود تاکید و حمایت وزارت بهداشت و دولت دوازدهم از ایجاد مراکز مشاوره و ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل به عنوان یکی از طرح های خدمات رسان در حوزه سلامت جامعه، توجه به ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند فرهنگ سازی در جامعه و نیز عزم مسئولان برای کاهش بار خدمات بالینی در بیمارستان ها و مراکز درمانی است.
وجود بیمارستان های شهید بهشتی ، امیرالمومنین و بیمارستان در حال احداث سینا با مجموع 334 تخت بیمارستانی، این شهرستان را به قطب خدمات درمانی در جنوب استان تبدیل کرده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.