بی شک درختان یکی از زیبایی‌های شهرهای مدرن محسوب می‌شوند که با سرسبزی خود نفسی تازه به کالبد مرده ی شهرها می دمند. وجود جنگل و درخت در طبیعت و زندگی انسان ها موجب ایجاد زیبایی، پاکی و طراوت می شود. به طوری که از درخت می توان به عنوان قلب تپنده ی زمین نام برد

.
از بدو تولد انسان پیوند قوی بین طبیعت و او وجود داشته است، برخی افراد با کاشت درخت آن را بخشی از زندگی خود می پندارند و بر این باورند که درختان نیز مانند انسان‌ها موجود زنده ای هستند. بی شک انسان ها باید خود را در قبال حفظ زیبایی و سلامت درختان مسئول بدانند، از حداقل نقش درختان در زندگی انسان‌ها می‌توان به زیبایی، شادابی، طراوت، پناهگاه حیات وحش و تصفیه کننده‌گی هوا اشاره کرد .

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با گذر زمان و با بروز آسیب های مختلف عمر درختان به پایان رسیده و خشک می شوند.اما هنرمندانی با ذوق هنری خود روحی دوباره به کالبد این موجودات بی جان می دمند. در سطح شهر تبریز طرح‌ها و پیکرهای زیبایی با طرح‌هایی زیبا و جذاب بر تن درختان خشک حک شده است و زیبایی دلنوازی به فضای شهر بخشیده اند.
در حین ساخت المان های چوبی توسط هنرمندان جوان، استقبال گسترده ای توسط مردم به وجود می آید که با نگاه های تحسین برانگیز، کنجکاو و مشتاق، از آنان قدردانی می‌کنند .

یکی از شهروندان تبریزی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه احیای درختان خشک شده توسط هنرمندان خوش ذوق اقدام پسندیده و شایسته ای است، اظهار می‌کند: در نگاه نخست تصور می کردم المان به صورت مجزا بر روی تنه ی درخت خشک شده نصب شده است، در حالی که همشهری هنرمندمان با هنر و ظرافت خاصی تنه ی خشک شده ی درخت را به آثار هنری تبدیل کرده است. با مشاهده ی این آثار هنری، ضرب المثل مشهور "هر چیزی که خار آید روزی به کار آید" مصداق کار این هنرمندان است که با نگرش متفاوت خود توانسته اند هنر پیکر تراشی را بر تنه ی درختان خشک شده ماندگار کنند .

  وی اظهار امیدواری می‌کند؛ این حرکت مثبت در تمامی نقاط شهر انجام شود، چرا که علاوه بر زیبایی شهر با مشاهده ی درختان خشک شده‌ای که تبدیل به آثر هنری شده است، روح آدمی نمی رنجد .

یکی از هنرمندان پیکر تراشی چوبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کاش هیچ درختی خشک نشود، اظهار می کند: متاسفانه وقتی درختی بنا به دلایلی خشک می شود، هنرمندان پیکر تراش تلاش می‌کنند تا با هنر خود روحی دوباره به آن درخت ببخشند.
 
 مجید کارگر ادامه می دهد: پیکر تراشی چوب، زیر شاخه ای از مجسمه سازی است که ماده اولیه ی آن چوب است و از متریال های مصنوعی در این کار حداقل استفاده می‌شود، هیچ گونه بتونه و چسبی در پیکر تراشی چوبی به کار برده نمی‌شود و فقط برای ماندگاری طولانی مدت مواد شیمیایی برای پوشش نهایی آن به کار می رود.
 
این هنرمند با بیان اینکه هر یک از مجسمه های چوبی حامل پیامی خاص برای مردم است، تاکید می‌کند: هر یک از المان‌های چوبی علاوه بر زیباسازی شهر و درختان خشک شده شامل پیام فرهنگی نیز هستند که هنرمندان با خلق چنین آثاری این پیام ها را به مردم انتقال می‌دهند .
 
  وی با اشاره به المان استاد شهریار و بز کوهی که توسط هنرمندان خوش ذوق در تبریز کار شده است، اظهار می کند: در مجموعه ی تاریخی تفریحی ائل گلی تبریز، المان کتاب و کندو از اقدامات بنده و استاد محسن قاسمی است. المان کندوی زنبور نماد پاکی، نظم در سیستم زندگی اجتماعی طبیعت و زحمت کشی است و المان کتاب شامل پیامی برای ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی است.
  کارگر با اشاره به اینکه در حین انجام کار پیکرتراشی درختان خشک شده با استقبال گسترده و پرشور مردم مواجه می شویم،  خاطرنشان می کند: مردم انرژی مثبتی به ما می‌دهند و این نشان می‌دهد که هنر را درک می کنند و با نگاه های تحسین برانگیزشان ضمن قدردانی از ما از آثار هنری لذت می برند .

  وی با اشاره به اینکه طرح های جدیدی در زمینه ی پیکرتراشی چوبی انجام خواهیم داد، اعلام می کند: بنده با استاد محسن قاسمی در پیکر تراشی چوب طرح هایی را ارئه داده ایم تا در خانه ی استاد شهریار پیکرتراشی درختی را انجام دهیم، اگر این طرح ها مورد موافقت شهرداری قرار گیرد، در روزهای آتی اجرایی می شوند.

وی ابراز امیدواری می کند؛ در آستانه ی تبریز 2018 تمامی ارگان ها و سازمان های اداری از هنر هنرمندان تبریز کمال استفاده را ببرند تا بتوانیم با هنر خود فرهنگ شهرمان را بیشتر به جهانیان بشناسیم .

 مدیر عامل سازمان های پارک و فضای سبز شهرداری تبریزنیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وقتی درختی خشک می شود دلیل بر این نیست که از این درخت نمی توان مجددا استفاده کرد، اظهار می‌کند: هدف از تبدیل تنه ی خشک درختان به آثار هنری، گسترش بحث های فرهنگی در قالب مجسمه و المان است که تاریخ، فرهنگ و هویت شهر را در این قالب به مردم انتقال می دهد.
 
محمد حسین حسن زاده ادامه می دهد: برخی درختان که بر اثر باد یا آفت تخریب می شوند، با همت هنرمندان جوان به یک نماد و پیام فرهنگی تبدیل می شوند. با این کار برای جوانان هنرمند بستری مناسب فراهم می شود تا هنر خود را بر روی درختان خشک شده به نمایش بگذارند. متاسفانه هنرمندانی که این هنر خود را اجرایی می‌کنند در سطح شهر تبریز کمتر از 4 نفر هستند.

حسن زاده تبدیل درختان به اثر هنری را جزئی از برنامه های توسعه حداکثری دانسته و در این خصوص خاطرنشان می کند: این مجمسه های هنری در سطح معابر و پنج پارک شهر نصب شده اند و در روزهای آتی در 30 پارک بزرگ تبریز نصب المان های چوبی اجرایی می‌شود .

  وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش فضای سبز کلانشهر تبریز اظهار می‌کند: در قالب توسعه شهر تبریز در شمال شهر، توسعه عون بن علی، در جنوب، توسعه پارک عباس میرزا ،در شرق انتقال آب به آرپادرسی و در غرب توسعه حاشیه اتوبان غرب تبریز در دستور کار است .

بر اساس این گزارش؛ پیکر تراشی بر روی چوب یکی از هنرهای زیبایی است که  در صورت توجه بیشتر مسئولان و حمایت از هنرمندان این حوزه، می‌تواند زیبایی دوچندانی به شهر تبریز در آستان تبریز 2018 ببخشد.

گزارش از: لیلا جلیلی، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.