نخستین اورژانس جمع آوری کودکان کار و خیابانی با هدف کنترل، جمع‌آوری و پیشگیری از کودکان کار و خیابانی در تبریز افتتاح شد .     به گزارش ایسنا، آذربایجان‌شرقی محسن ارشدزاده، مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم اجتماعی بحث جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی است، اظهار کرد: تمامی کارهایی که توسط کودکان زیر 18سال در سطح شهر انجام می‌شود، ممنوع است. دستفروشی کودکان در خیابان‌ها، چهارراه‌ها و میدان‌ها یک نوع تهدید و آسیب اجتماعی برای کودکان زیر 18سال محسوب می‌شود.    مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بهزیستی از اواخر سال 94 همواره برای جمع‌آوری کودکان کار اقداماتی انجام می‌دهد، یادآور شد: باتوجه به اینکه طی چند ماه گذشته تعداد کودکان کار در سطح تبریز افزایش یافته است در همین راستا برای جمع آوری، پیشگیری و کنترل کودکان کار و خیابانی، اورژانس جمع‌آوری کودکان کار راه‌اندازی می‌شود و بهزیستی با کمک دیگر دستگاه‌ها از قبیل نیروی انتظامی و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌هایی امضاء کرده تا از توان آنان برای ساماندهی و اجرای این طرح همکاری کنند . 
وی در خصوص اورژانس جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی، اظهار کرد: تیمی متشکل از کارشناسان مجرب و روانشناسان تشکیل شده است که با کمک و همکاری نیروی انتظامی در مکان‌هایی که کودکان کار مشاهده می‌شوند، آن‌ها را شناسایی کرده و به یک فضای مجهز، بهداشتی و رفاهی انتقال می‌دهند . 
ارشدزاده افزود: کارشناسان و مددکاران بهزیستی در وهله‌ی نخست جلسات مشاوره‌ای برای کودکان و خانواده‌ها توسط اورژانس جمع آوری کودکان کار برگزار می‌کند تا عواقب و آسیب‌های کار خیابانی را برای خانواده‌ها گوشزد کند. در مرحله‌ی دوم از خانواده‌هایی که به حضور مجدد کودکان برای کار خیابانی اجازه می‌دهند، تعهد می‌گیرند و در مراحل بعدی در صورت زیرپا گذاشتن تعهد خود به دستگاه قضایی معرفی شده و با این خانواده‌ها برخورد جدی می‌شود . 
وی با اشاره به اینکه در آستانه «تبریز 2018» قرار داریم و شهر باید از آسیب‌های اجتماعی پاک شود، اظهار کرد: زیبایی شهر تنها با ساختمان‌ها و زیبایی خیابان‌ها میسر نمی شود، بلکه شهر عاری از معتاد متجاهر و کودک کار و خیابانی زیبا می‌شود . 
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهروندان نیز در امر جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی نوع نگرش خود را به بهزیستی تغییر دهند، تاکید کرد: متاسفاته برخی از شهروندان از روی ترحم مخالف جمع‌آوری کودکان کار هستند و خواستار تردد کودکان کار برای تامین معاش در سطح شهر می‌شوند، در حالی که این کودکان باید از حق قانونی تحصیل و تفریح خود محروم نشده و قربانی آسیب‌های اجتماعی نشوند . 
وی افزود: شهروندان باید نسبت به این موضوع نگرش منطقی، علمی و قانونی داشته باشند؛ چرا که بهزیستی با هدف کمک به کودکان و خانواده‌هایشان طرح جمع آوری کودکان کار و خیابانی را اجرا می‌کند.برخی افراد سودجو و فرصت طلب در ازای پرداخت مبلغ کمی به کودکان کار سود هنگفتی نصیبشان می‌شود . 
ارشدزاده با بیان اینکه بهزیستی سال گذشته حدود 60 کودک کار و خیابانی را از سطح شهر جمع‌آوری کرده است، گفت: حدود 33 کودک کار و خیابانی در سه ماهه‌ی نخست سال جاری جمع آوری شده است . اگر پیشگیری‌های لازم برای جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی انجام نشود، روز به روز به تعداد این کودکان در سطح شهر افزوده می‌شود .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.