به گزارش ایرنا محمدرضا صالحی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مخدر مخدر اظهار کرد: دستگاه ها باید در زمینه وجود کارکنان معتاد اقدامات موثر انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه اولین علت گرایش به اعتیاد در این استان تشویق خانواده ها برای مصرف تفننی است،
گفت: متاسفانه خانواده ها با تشویق تفننی باعث گرایش فرزندان خود به اعتیاد می شوند.
وی با بیان اینکه مصرف هرگونه مواد مخدر در خانواده ها باید به عنوان کاری ناپسند شمرده شود افزود: این امر باید در بین خانواده ها امری زشت و نادرست تلقی شود تا قشر نوجوان و جوان گرایشی به این سمت نداشته باشند.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی شیوع اعتیاد در این استان را دو تا سه درصد عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی در بین کشور جزء استان های متوسط است.
استاندار خراسان شمالی برنامه کنترل مبارزه با مواد مخدر را کاهش 25 درصدی در طول برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: در سال 96، 11 برنامه شاخص وجود دارد که کاهش قاچاق چیان، کاهش دسترسی به مواد مخدر، شناسایی و توفیق اموال قاچاق چیان ، پوشش جمعیت هدف در کانون ها، کاهش نرخ شیوع، افزایش پوشش درمان از جمله برنامه ها است.

* 22درصد معتادان شاغل هستند
استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: 22 درصد معتادان در سطح کشور شاغل در تمامی بخش ها و 78 درصد نیز بیکار هستند که باید تلاش شود با ایجاد اشتغال های ارزان قیمت و ایجاد معیشت پایدار این آسیب در جامعه را کاهش دهیم.
وی میزان اعتبار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته را هشت میلیارد و 240 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این میزان اعتبار در زمینه های مختلف با همکاری دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما و سایر موارد هزینه شد که بخشی از اعتبارات پارسال به دلیل نبود دبیر شورا برگشت خورد.

* میانگین سن اعتیاد در خراسان شمالی 30 سال است
وی متوسط سن اعتباد در کشور را نیز 24 سال دانست و افزود: این شاخص در استان خراسان شمالی 30 سال است، از نظر رشد گرایش جوانان و زنان به اعتیاد نیز آماری در دسترس نداریم.
استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به بحث موادمخدر در دنیا نمی توانیم چشم اندازی مناسب در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم ، هم اکنون باید بیشتر بر روی برنامه ها با رویکرد اجتماعی نمودن در مبارزه و پیشگیرانه است.
صالحی افزود: گسترش برنامه ها و تفریح های سالم و شاد مانع گرفتاری نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد می شود، هم اکنون سیاستگزاری ها ی کلان کشور در بحث برنامه های پیشگیرانه است.
وی مواد مخدر را زلزله خاموش عنوان کرد و افزود: متاسفانه در 10 سال گذشته در سطح کشور تعداد مصرف کننده ها 19 درصد رشد داشته و انواع مواد روان گردان جدید شناخته شده 322 درصد رشد یافته است، کاهش سن و شیوع مصرف، افزایش مصرف مواد مخدر در بین زنان داشته ایم.
صالحی بر استفاده از تشکل ها و سمن ها در بحث مبارزه با مواد مخدر در حوزه آموزش و پیگیری تاکید کرد و افزود: در کشور در خصوصی سازمان های مردم نهاد 96 درصد رشد داشته ایم که در این راستا 255 هزار معتاد از آموزش برخوردار شده اند، 120 هزار نفر در برنامه پیشگیرانه نیز آموزش های لازم را دیده اند.
*نشانی سایت ایرنای خراسان شمالی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام ttps://www.instagram.com/irnabojnurd است.
هم چنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.