مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بالاترین تقاضا برای دریافت خون توسط بانوان است، گفت: اهدای خون توسط بانوان به تعداد کمی انجام می گیرد.       به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، وحید مثمر به مناسبت هفته‌ی انتقال خون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مصرف پلاسما در آذربایجان‌شرقی نسبت به استان‌های همجوار زیاد است، اعلام کرد: در آذربایجان‌شرقی به دلیل اینکه مراکز عملیات و جراحی قلب زیادی وجود دارد، در سال 95 سازمان انتقال خون همزمان با علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی استان پذیره‌نویسی اطلاعات سلول‌های بنیادی در تبریز را عملی کرده است و نزدیک به 200 نفر در این طرح نام نویسی کرده است.     وی افزود: در این مراکز اطلاعات فرد و نمونه‌ی خون، دریافت شده و برای انجام آزمایشات ارسال می‌شود و در پیوند سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال 95 مرکز انتقال خون، 100 هزار نمونه‌ی خون جمع‌آوری و به باند دیتا اهدا کرده است.     مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در استان بیش از 600 نفر بیمار هموفیلی وجود دارد، اعلام کرد: بیماران هموفیلی به خون زیادی نیاز دارند و هزینه های درمان آن برای این بیماران گزاف و سنگین تمام می‌شود.امیدوارم برای کمک به بیماران هموفیلی فرهنگ انتقال خون در بین مردم نهادینه شود.     وی با بیان اینکه سال جاری ارسال پلاسما جهت تهیه‌ی فرآورده‌های پلاسمایی رشد بالایی داشته است، اظهار کرد: سال 95 حدود 65 هزار پلاسما جهت فرآورده‌های پلاسما تولید شده است، ولی این تعداد نیاز جامعه را تامین نمی‌کند. 
وی با اشاره به اینکه 50 درصد مصرف کننده ‌ی خون بانوان است، اعلام کرد:با توجه به اینکه تقاضای بانوان برای مصرف خون بالا است، ضروری است بانوان نیز در امر اهدای خون شرکت گسترده‌ای داشته باشند. اکثر بانوان اهدای خون را منجر به کم خونی می‌پندارند در حالی که قبل از خون گیری افراد غربالگری شده و سپس، عملیات خون گیری انجام می‌شود. 
مثمر ادامه داد: در اکثر کشورهای جهان در خصوص اهدای خون توسط بانوان در بین مردم به طور صحیح فرهنگ سازی شده است و در سطح گسترده‌ای خون توسط بانوان اهدا می‌شود. 
وی با بیان اینکه سال 95 تعداد مراجعان به مراکز انتقال خون 114 هزار نفر بوده است، اظهار کرد: از بین این تعداد حدود 94 هزار نفر موفق به اهدای خون شده و بقیه ی افراد از خون دهی معاف شده‌اند. 
مدیر کل انتقال خون آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: اهدای خون مستمر در آذربایجان‌شرقی 53 درصد است که از متوسط کشوری یک درصد در جایگاه بالاتری قرار داریم. در سطح جهان تمامی مراکز انتقال خون تاکید بر توسعه‌ی انتقال خون مستمر دارند. 
وی با اشاره به اینکه طبق آمار در کشور دو میلیون و 100 واحد خونی انجام شده است، اعلام کرد: در عملیات انتقال خون حدود 10 میلیون عدد تست خونی انجام شده است. کیفیت خون‌های اخذ شده در استان برابر با کیفیت خون استان‌های دیگر است، به طوری که فقط خون‌های سالم وارد مرکز می شود. 
مثمر ادامه داد: اهدا کننده‌ی خون صرفاً باید به طور داوطلبانه برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کند و باید خود مراقبتی را به طور کامل و دقیق انجام دهند. 
وی با اشاره به مهم ترین چالش مراکز انتقال خون، اعلام کرد: نیاز به گلبول قرمز در مراکز انتقال خون رفع شده است ولی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش مراکز انتقال خونی در جهان پلاکت است که به دلیل جراحی‌های متعددی در بیمارستان‌ها میزان پلاکت مصرفی بالا بوده است. 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.