سهیلا خسروی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری مردم با کاهش شمار اهدا کنندگان خون در سیستان و بلوچستان رو به رو است و با توجه به نیاز بیماران به این ماده حیاتی مشارکت و همیاری بیشتر مردم مومن و روزه دار برای اهدای خون این مشکل و نیاز را رفع خواهد کرد.
وی ادامه داد: ادامه روند کاهش ذخایر خونی در استان شرایط بحرانی را در وضعیت بیماران به وجود می آورد.
وی با بیان اینکه روزه داری با اهدای خون منافات ندارد گفت: روزه داران می توانند بعد از افطار خون خود را اهدا کنند اما تا سحر باید تغذیه مناسب داشته باشند.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پایگاه های انتقال خون در شهرستان زاهدان از ۷ صبح تا ساعت 23:30، زابل، ایرانشهر و چابهار بعد از نماز مغرب تا ساعت ۲۳:۳۰ پذیرای شهروندان خیر و نیکوکار هستند.
خسروی بیان کرد: تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی ‌حالی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از علل کاهش استقبال هموطنان به اهدای خون است.
وی ادامه داد: اهدای خون به استناد فتواهای موجود از مراجع دینی نه تنها سبب ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی نیز شمرده شده است.
وی با بیان اینکه روزانه افزون بر 330 واحد خون و فرآورده های خونی در استان مورد نیاز است گفت: سه هزار بیمار تالاسمی، افزون بر 700 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث و سوانح و غیره در استان نیازمند اهدای خون هموطنان هستند.
وی افزود: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان ها چشم انتظار یاری مردم استان برای اهدای خون هستند و این درحالی است که فرآورده های خونی را نمی توان به مدت طولانی نگهداری کرد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.