مسعود منصور روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و امور اراضی سراسر کشور در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در آغاز اجرای این طرح در سال 94 پنج میلیون هکتار منابع طبیعی و در سال 95 با رشد این میزان 12 میلیون هکتار منابع طبیعی به این جوامع و بهره برداران محول شد.
وی با بیان اینکه با اجرای این شیوه هم از منابع طبیعی و هم منافع بهره برداران حفظ می شود، یادآوری کرد: براساس برآوردها هر خانوار ساکن جنگل ها و مجاور آن ها که سوخت دایم ندارند، سالانه مجبور می شوند بین 5 تا 8 اصله درخت را برای تامین سوخت قطع کنند که این میزان وقتی به چند هزار خانوار ضرب شود، رقم قابل توجهی می شود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در 2 سال اخیر در اجرای این طرح و برای جلوگیری از قطع درختان برای حدود 8 هزار خانوار آبگرمکن و اجاق های خورشیدی و منبع انرژی های نو تهیه و در اختیار آن ها قرار داده شده تا در آینده سوخت دایم آن ها از سوی وزارت نفت تامین شود.
منصور، ادامه داد: یکی از رویکردها برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی جلب مشارکت مردم در این زمینه و اجرای این طرح است تا از تخریب، تصرف و حریق جلوگیری و با آفات و بیماری ها در این عرصه ها مبارزه شود.
وی با اشاره به اقدام های انگیزشی از جمله تامین منابع اعتباری لازم برای ارایه مشاوره های فنی، تامین نهال و تامین انرژی های نو برای جوامع محلی و بهره برداران در این طرح، گفت: با تداوم برداشت ها و تخریب ها، جنگل به تدریج از بین می رود و اکوسیستم منطقه به خطر می افتد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه موضوع منابع طبیعی هم مثل موضوع درمان بوده و پیشگیری مقدم بر درمان است، یادآوری کرد: برخی مواقع وقتی تخریبی در منابع طبیعی روی می دهد دیگر یا قابل جبران نیست یا جبران آن صدها سال طول می کشد.
منصور، با بیان اینکه وضعیت اراضی ملی باید زودتر تعیین تکلیف و کاداستر آن ها تهیه شود، اظهار کرد: از سال 94 تا کنون برای 27 میلیون هکتار از اراضی ملی سند تک برگی کاداستر تهیه و در سامانه ثبت اسناد جانمایی شده است.
وی با اشاره به رفع تداخلات در اراضی ملی گفت: از سال 95 تا سه ماهه اول امسال حدود 300 هزار هکتار رفع تداخل ها شده و در این اقدام علاوه بر اینکه باید مالکیت دولت تثبیت شود در کنار آن اگر تداخل هایی در این اراضی وجود داشت باید احقاق حق شده و حقی از انفال یا حق مردم پایمال نشود.
به گزارش ایرنا، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه سواحل کشور در حوزه خلیج فارس، دریای عمان، خزر و دریاچه ارومیه مشمول قانون اراضی مستثنیات سال 54 بوده و قانون تکلیف کرده که باید حرایم آن ها مشخص، پیاده و علامت گذاری و سند کاداستر آن ها تهیه شود، گفت: در 2 سال اخیر نحوه تعیین حریم، فرمت تشخیص اراضی مستثنیات شروع شده و تهیه سند کاداستر این اراضی در اولویت قرار گرفته است.
منصور افزود: در این مدت برای صدها هزار هکتار از اراضی نواحی ساحلی دریاچه ارومیه سند کاداستر تهیه و پیش نویس آئین نامه نحوه بهره برداری آن نیز با کمک ثبت اسناد و دادستانی کل کشور تهیه و تقدیم دولت شده که اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت تحت رسیدگی است.
وی خواستار سرعت بخشی در تصویب این آیین نامه و ابلاغ آن برای روشن شدن نحوه بهره برداری از آن و از بین بردن امکان سوء استفاده از آن شد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به حجم استعلام ها از جمله برای نقل و انتقال و ارایه تسهیلات به متقاضیان از این سازمان گفت: واحدهای شهرستانی سالانه به طور متوسط به 700 هزار تا یک میلیون استعلام پاسخ می دهند که اگر آن ها در قالب یک سامانه الکترونیکی سامان دهی شود علاوه بر سرعت بخشی در روند کار موجب کاهش مراجعات مردم و جلوگیری از اتلاف وقت آنان می شود.
مسعود منصور ادامه داد: از امسال این سازمان با دفاتر پیشخوان دولت تفاهم نامه ای امضا کرده تا انجام و پاسخ این استعلام ها از طریق این دفاتر انجام شود و دیگر نیازی به مراجعه مستقیم مردم به واحدهای منابع طبیعی نباشد و این کار در 11 استان کشور به صورت پایلوت( نمونه) اجرا می شود که امید است این طرح تا پایان سال به همه کشور توسعه یابد.
وی گفت: هم اکنون بیش از 83 درصد از اراضی کشور در حوزه ماموریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بوده و حدود 14 میلیون هکتار از این عرصه را جنگل ها، بیش از 80 میلیون هکتار مراتع و بیش از 30 میلیون هکتار نیز اراضی واجد تعریف اراضی بیابانی تشکیل می دهد.
منصور افزود: در اراضی واجد تعریف اراضی بیابانی باید طرح های احیا و بازسازی انجام و بیابان زدایی شود و از توسعه مراتع کشور به سمت فقر و بیابانی، جلوگیری شود.
دومین کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و امور اراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور به مدت 2 روز از امروز تا 5 مرداد در تبریز برگزار می شود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.