به گزارش ایرنا، شوراها به عنوان نماد مردمسالاری در قامت پارلمان های محلی با تکیه بر آرا مردمی بر نحوه اداره شهرها و روستاها نظارت دارند و این ظرفیت خوبی برای مشارکت دادن مردم در جزئی ترین مسائل اجتماعی است.
تشکیل شوراها، آغاز واگذاری امور شهری و روستایی به مردم از طریق نمایندگان آنها در شوراها بود؛ انتخاب شهردار، نظارت بر نحوه مدیریت شهری، پیگیری مطالبات مردم، تصویب بودجه، تصویب طرح های عمرانی و رسیدگی به تخلفات احتمالی از وظایف تعریف شده شوراهای اسلامی است که با بهره گیری از این ظرفیت ها، می توان زمینه واگذاری امور شهری به خود مردم را فراهم کرد.
از زمان آغاز بکار اولین دوره شوراهای اسلامی نزدیک به 20 سال سپری شده اما متاسفانه آن گونه که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده و شوراها به محلی برای درگیری های جناحی و گاها شخصی تبدیل شده است.
شوراهای اسلامی، در واقع همان پارلمان های محلی هستند که می توان از ظرفیت ایجاد شده برای تصمیم گیری های مطابق با شرایط محلی استفاده کرد و از نظرات و ایده های مردم منطقه بیشتر بهره مند شد.
البته زمینه تحقق اهداف ترسیم شده برای شوراها، حضور افراد متخصص و کاربلد در این نهاد مردمی است، اما متاسفانه این نهاد مردمی در سال ها و دوره های گذشته به محل حضور افراد سرشناس و نه متخصص تبدیل شده و عدم تخصص این افراد در امور شهری و اظهار نظرهای غیرکارشناسی در امور مختلف، به درجا زدن این نهاد انجامیده است.
ضرورت پرهیز از حاشیه، استفاده از مشاوران متخصص در امور شهری، پرداختن به نیازهای ضروری و اولویت دار شهر، خودداری از تکروی ها و جمع پذیری، رسیدگی به مطالبات عمومی شهروندان، تلاش برای جلب رضایت عمومی، نظارت بر عملکرد شهرداران، بررسی دقیق هزینه ها و جلوگیری از اتلاف اموال عمومی، رعایت قانون و تلاش برای تحقق حقوق شهروندی می تواند از جمله ویژگی های یک شورای موفق باشد.
تلاش برای ایجاد شورایارها در محلات مختلف برای دسترسی بیشتر مردم به مسئولان شهری و جمع بندی مطالبات شهروندان، نظارت بر عزل و نصب های شهری و تاکید بر رعایت شایسته سالاری در این زمینه، تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام، بالا بردن میزان خدمات عمومی به شهروندان، پرهیز از دادن وعده های بی پایه و اساس و مستقل بودن در امور نیز، شورایی موفق و کارآمد را به دنبال خواهد داشت.
البته در این میان نقش مردم در انتخاب افراد اصلح، متخصص و کاربلد بسیار حائز اهمیت است و آنان با انتخاب درست خود، شورایی پویا و کارساز و خدمتگزار تشکیل می دهند و می توانند از ورود افراد غیرمتخصص و رزومه کاری ناموفق که با استفاده از حربه های مختلف از جمله طایفه گرایی و دادن وعده های توخالی سعی در ورود به پارلمان شهری دارند جلوگیری کنند.
قانون گذاران نیز در این موضوع نقش خطیری دارند و می توانند با وضع قوانین مشخص و جزئی تر، دروازه ورود به نامزدی در انتخابات شورها را تنگ تر و تخصصی تر کنند و شورایی متخصص و کارآمد تشکیل دهند که از رای مردم برخاسته اداره امور شهری را در دست گیرد.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در سال 1377 و برای انتخاب185 هزار عضو اصلی و علی البدل شوراها و با مشارکت 24 میلیون نفری مردم برگزار شد و دورهای دوم تا چهارم نیز به ترتیب در سال های 1381، 1385 و 1392 برگزار شد.
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، تعداد اعضای اصلی شوراهای اسلامی در پنجمین دوره نسبت به دوره های قبل کاهش یافت و برای شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت، پنج عضو اصلی و سه عضو علی البدل تعیین شد.
براین اساس شهرهای 50 تا 200 هزار نفر جمعیت، 7 عضو اصلی و پنج عضو علی البدل، شهرهای 200 تا 500 هزار نفر، 9 اصلی و 6 علی البدل، شهرهای 500 هزار تا یک میلیون نفر، 11 اصلی و هفت علی البدل، شهرهای یک تا 2 میلیون نفر، 13 اصلی و هشت علی البدل، شهرهای بالای 2 میلیون نفر 15 اصلی و 10 علی البدل و تهران 21 اصلی و 11 علی البدل خواهند داشت.
گزارش از عیسی عطاپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3077/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.