به گزارش ایرنا، رسول خطیبی که در رقابت های لیگ آزادگان کارنامه درخشانی با این تیم نشان داد و یک هفته مانده به پایان رقابت ها جشن صعود به لیگ برتر گرفت در جریان رقابت های لیگ برتر اثری از این نتایج با این تیم ریشه دار فوتبال کشور نبود و همین امر باعث شد تا مدیریت باشگاه که در ابتدا از خطیبی و کادر فنی حمایت و عملکرد آنها را تایید می کرد تصمیم به کنارگذاشتن وی بگیرد.
ناگفته نماند که دلایل گوناگونی در سقوط و کسب نتایج ماشین سازی موثر بود که از آن جمله می توان به جذب بازیکنان پا به سن گذاشته و بی انگیزه، نداشتن زمین بازی اختصاصی، مدیریت عجول، کادر فنی کم تجربه در لیگ برتر، عدم حمایت کافی از سوی تماشاگران، عوامل باشگاهی ضعیف و البته در سایه ماندن این تیم با توجه به حضور تراکتورسازی و گسترش فولاد تبریز در لیگ برتر اشاره کرد.
رسول خطیبی که به مدت 12 هفته هدایت این تیم را برعهده داشت نتوانست انتظارات را برآورده کند و در پایان 12 هفته تنها با کسب 6 امتیاز در انتهای جدول 16 تیمی لیگ برتر قرار گرفت و همین امر زمینه کنارگذاشتن وی از سرمربیگری این تیم از سوی مدیریت باشگاه را فراهم کرد.
هرچند رسول در ابتدای کار با شکست دادن فولاد خوزستان در خارج از خانه با نتیجه 2 بر یک شگفتی ساز لیگ شد و در پایان هفته اول در صدر ایستاد اما در ادامه و با افت بدنی بازیکنان و دیگر شرایطی که در کنار تیم نبود، ماشین سازی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و تا پایان هفته بیست و هفتم نتوانست از شیب تند سقوطی که در آن بود تغییر جهت دهد.
در مدتی که رسول خطیبی سرمربی ماشین سازی بود از مجموع 12 بازی تنها 6 امتیاز عاید تیم شد که از این امتیازات تنها یک امتیاز خانگی بود و پنج امتیاز در خارج از خانه حاصل شده بود.
در واقع از پنج بازی که رسول خطیبی با ماشین سازی در تبریز انجام داد تنها یک امتیاز گرفت و این نشانگر این بود که مشکلات تیم در خانه بیشتر از بازی های خارج از خانه است.
ماشین سازان با خطیبی در بازی های خارج از خانه مقابل فولاد خوزستان، صبای قم و استقلال تهران موفق به کسب امتیاز شدند و عملکرد رسول خطیبی از این نظر بهتر از فرهاد کاظمی بود.
سقوط ماشین سازی با رسول خطیبی در هفته چهارم لیگ برتر آغاز شد و این روند تا پایان هفته دوازدهم ادامه داشت که در نهایت و با شکست یک بر صفر ماشین سازان مقابل پرسپولیس در تهران، پرونده خطیبی در این تیم بسته شد و هدایت تیم به طور موقت به حسین خطیبی واگذار شد.
ماشین در هفته سیزدهم با حسین خطیبی 2 بر یک از ذوب آهن در تبریز شکست خورد و مسئولان باشگاه بر آن شدند تا هدایت این تیم را به فرهاد کاظمی بسپارند.
نکته ای که در این بین بسیار مهم است و جلب توجه می کند تصمیم مدیران باشگاه مبنی بر تغییر سرمربی این تیم بود تغییری که انتظار می رفت روند سقوطی تیم را به روند صعودی تبدیل کند چرا که اگر تغییر ایجاد بهبود نکند کاری بیهوده و بی ارزش است.
متاسفانه با آمدن فرهاد کاظمی که در نجات تیم های بحران زده کارنامه خوبی دارد روند ماشین سازان نه تنها بهبود نیافت بلکه حرکت این تیم به سمت لیگ یک شتاب بیشتری گرفت و سه هفته مانده به پایان رقابت ها، ماشین سازی با لیگ برتر وداع زودهنگام کرد تا این تیم در سطح اول فوتبال ایران به آمدن و رفتنی بسنده کند.
البته فرهاد کاظمی در 12 هفته نیم فصل دوم موافق 9 امتیاز مقابل حریفان شد و از این نظر سه امتیاز به رسول خطیبی برتری دارد اما کارنامه وی در بازی های خارج از خانه بدتر از رسول خطیبی بوده و تنها 4 امتیاز از این بازی ها در 12 هفته نیم فصل دوم گرفته در مقابل در بازی های خانگی 5 امتیاز گرفته که این رقم در کارنامه رسول خطیبی یک امتیاز بود.
تغییر سرمربی در ماشین سازی جواب نداد و نام این تیم به عنوان اولین تیم سقوط کننده به لیگ یک تیک خورد و این موضوع نشان داد برای حضور در لیگ برتر، تنها داشتن کادر فنی مجرب و کاربلد کافی نیست بلکه باید تمامی عوامل از جمله بازیکنان، مدیریت، تدارکات، امکانات و تجهیزات تیم در سطح لیگ برتری باشد.
به عنوان نمونه، مدیریت باشگاه سپاهان پس از آنکه نتوانست با عبدالله ویسی به خواسته هایش برسد در هفته 22 عذر وی را خواست و با آوردن زلاتکو، تیم از این رو به آن رو شد و ظرف پنج هفته با کسب 11 امتیاز در جمع مدعیان کسب سهیمه آسیایی قرار گرفت و این تغییر کاملا منطقی و مطابق با اصول فوتبالی بود وی ای کاش چنینی تغییر و تغییراتی هم در ماشین سازی انجام می گرفت و این تیم تاریخ دار و با سبک تبریز در عرصه رقابت های لیگ برتر باقی می ماند.
گزارش از عیسی عطاپور** انتشار دهنده:محمد رستگار
3077/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.