معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما مهندسان توسط کار حرفه‌ای خود شناخته می‌شویم، گفت: آیا اکنون کار حرفه‌ای  در صنعت ساختمان انجام می دهیم؟ در نظام حرفه‌ای مردم بیش از همه سود می‌برند؛ در ساختمانی که در نتیجه‌ی کار حرفه‌ای ساخته شده است، ایمنی افزایش یافته، کیفیت بالا می‌رود و دوام ساختمان نیز بیشتر می‌شود؛ همچنین هزینه نگهداری کم‌تر شده و مصرف انرژی نیز کاهش می‌یابد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حامد مظاهریان در مراسم گرامیداشت روز مهندس، با اشاره اقدامات ارزشمند خواجه‌نصیرالدین توسی و نام‌گذاری روز مهندس به مناسبت سالروز میلاد این دانشمند، اظهار کرد: از مجموعه کارهای گسترده‌ی این دانشمند، می‌توان به ساخت برج رادکان در نزدیکی مشهد اشاره کرد که در گذشته برای اقدامات نجومی استفاده می‌شد و همچنین آغاز سال و فصول را نیز مشخص می‌کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این اثر فاخر و پابرجا، کتاب ارزشمند اخلاق ناصری نیز توسط خواجه نصیرالدین توسی کتابت شده که شامل سه فصل، تهذیب و اصول اخلاقی، خانواده و تدبیر و امید و همچنین مدنیت و سیاست است.
وی با اشاره به نام ماندگار و اقدامات ارزشمند این دانشمند، بیان کرد: خواجه نصیر الدین توسی نه تنها در جهت حل مسائل روز و مشکلات مردم تلاش می‌کرد، بلکه به آینده نیز فکر می‌کرد؛ اکنون و پس از گذشت سالیان هنوز هم کتاب اخلاق ناصری سرمشق ماست، از این رو به منظور اینکه برای آیندگان توشه‌ای داشته‌ باشیم، باید از حیطه‌ی محدود خود خارج شده و بی‌اندیشیم که برای آیندگان چه داریم!
مظاهریان با اشاره به اینکه هزینه‌ی خدمات مهندسی ساختمان در ایران، دو درصد ارزش تمام شده‌ی ساختمان  است، تاکید کرد: این میزان در حوزه‌ی خلیج فارس پنج درصد، در کشورهای اروپایی 10درصد و در برخی از پروژه‌های خاص اروپای شمالی نیز برابر با 15 درصد است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما ارزش خدمات پایین است، بیان کرد: در جهت حل این باید خدماتی که ارائه می‌دهیم واقعا ارزشمند باشد، صنعت سختمان در یک نقطه‌ای مسیر اشتباهی را پیش رفت و مردم حس می‌کنند که مهندسی ما بر مبنای یک نوع سیستم غیر قابل درک و همانند بروکراسی اداری است؛ از این ارزش خدمات ساختمانی در جامعه‌ی ما کاهش پیدا کرده و به دو درصد رسیده است، در حالی که باید هفت درصد باشد.
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای در صنعت ساختمان، بیان کرد: مهندسان ما باید بیش از سه برابر دریافتی‌های امروزشان دریافتی داشته باشند، البته به شرطی که خدمات حرفه‌ای ارائه داده و این خدمات را نیز صادر کنند.
وی با اشاره به وجود قریب به 35 هزار مهندس در آذربایجان‌شرقی، افزود: در یک استان تا این حد به خدمات مهندسی نیاز نیست، بلکه این خدمات و نیروها می‌تواند فراتر از مرزهای ما خریدار داشته باشد، حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان و آذربایجان بازارهای فعالی برای خدمات مهندسی هستند؛ مهندسانی از کره‌ی جنوبی گرفته تا هندی در این بخش‌ها فعال هستند، ما نیز باید حقمان را از بازار کشورهای همسایه بگیریم و ما در صورتی می توانیم مهندس صادر کنیم که کیفیت خدماتمان را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به ارتباطات فرهنگی نزدیک ایران با کشورهای منطقه، تاکید کرد: طبق آمار، 250 شرکت پیمانکاری بزرگ وجود دارد که تنها دو شرکت آن ایرانی هستند، حدود ۴۳ شرکت از میان این 250 شرکت نیز ترک هستند، این موضوع نشان می‌دهد که ما نتوانستیم سهم‌مان را از منطقه بگیریم.
مظاهریان گفت: بعد از گذشت سه سال، آمار مهندسان ما چندین برابر خواهد شد، از این رو خدمات باید برمبنای حرفه‌ای‌گری تقسیم شده و کار حرفه‌ای، ارزان و با کیفیت ارائه شود تا بتوانیم در این بازار برنده شویم؛ در این صورت است که می‌توانیم ساخت‌وساز را گسترش داده و صدور خدمات مهندسی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی نیز در روزهای اخیر تصویب و وارد ریز موارد شده است که امیدواریم در یک فرصت به انتها برسد؛ این آیین نامه یک نوع تحول امکان پذیر است، هر چند این ایین نامه بوده و قانون نیست اما در مرحله‌ی آخر تصویب قرار دارد.
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شاخصه‌های آیین نامه کنترل ساختمان تاکید کرد: بر اساس این آیین‌نامه، هر ساختمانی که ساخته می‌شود باید منطبق بر ضوابط شهرسازی و ملی طراحی و ساخته شود و خریدار نیز مطمئن شود که ساختمان از کیفیت برخوردار است.
وی گفت: در نظام کنترلی ساختمان ما تداخل‌های گسترده‌ای وجود داشته و مسئولیت ها نیز مخدوش است، اما در آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، مشخص کردن نظام مسئولیتی و لزوم رعایت ضوابط شهرسازی مطرح است.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرها سیستم دونقشه ای مطرح بوده که صرفاً بر اساس یک نقشه جواز داده می شود، این موضوع به شدت مخرب و فسادزاست، اما در فرآیندی که کنترل ساختمان دنبال می‌کند، نظام اداری شهرداری و مراجع صدور پروانه باید در برابر این چنین مسائل پاسخگو باشند.
مظاهریان با بیان اینکه در آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان جایی برای افراد فاقد صلاحیت وجود ندارد، یادآور شد: الان این مفهوم صرفاً در مهندس ناظر خلاصه می‌شود، در آیین نامه کنترل ساختمان، ناظر معتمد مالک بوده و مهندس به آن اعتماد دارد و در مقابل نیز خدمات واقعی ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، مسئولیت اصلی بر عهده‌ی پیمانکار است، افزود: پیمانکار در این راستا ضمانت رسمی در محضر می‌دهد که ساختمان کارکردهای اصلی خودش را برای زمان مشخص دارد.
وی تاکید کرد: در نتیجه‌ی تصویب و عملیاتی شدن این آیین‌نامه به نظر می‌رسد که کار بیشتری برای مهندسان فراهم شده، ساختمان‌های با کیفیتی ساخته شود و کار حرفه‌ای توسط مهندسان ارائه شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: در تمامی دنیا، کسی که خدمات می‌دهد، مسئولیت کار را نیز بر عهده می‌گیرد، در جامعه ما نیز باید چنین مسیری ایجاد شود.
وی با اشاره به ایجاد دبیرخانه‌های دائمی در برخی از استان‌ها با توجه به توانمندی‌ها و مسائل روز، یادآور شد: امید است که آذربایجان‌شرقی نیز مقوله‌ی مورد نظر خود را با مشورت سازمان انتخاب کرده و دبیرخانه‌ی دائمی در این استان نیز ایجاد شود، این دبیرخانه همانند سمینار نیست بلکه برندی برای استان است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.