المانیتور در گزارشی به تلاش ها و پیشروی های گسترده ارتش عراق و نیروهای مردمی برای آزادسازی شهر «موصل» پرداخته است.

پیشروی ارتش عراق و نیروهای مردمی از چهار جهت به سمت موصل برای بیرون راندن تروریست های داعش از این شهر در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: نیروهای عراقی از چهار جهت در حال پیشروی به سمت موصل هستند. پیشمرگه های کرد از شمال و شرق در حال حرکت هستند، در حالی که نیروهای تحت کنترل دولت از جنوب و غرب به سمت این شهر حرکت می کنند.

در تحولات اخیر در عراق، «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور نهم ژوئیه از آزادی پایگاه هوایی «القیارة» در 60 کیلومتری (37 مایلی) جنوب موصل خبر داد. اما سوال مربوط این است: نیروهای عراقی از جهات مختلف چگونه به موصل خواهند رسید؟

براساس بیانیه ژنرال «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی عملیات موصل، فرماندهی مشترک نظامی 24 مارس از آغاز حمله از سه محور خبر داده بود.

رسول گفت: «نیروهای عراقی کنترل تعدادی از روستاها در نزدیکی منطقه مخمور به شرق موصل را به دست گرفتند.»

نیروهای نظامی پیشروی از پایگاه هوایی مخمور به سمت شهرها در امتداد رود دجله در حدود 16 کیلومتری غرب مخمور را آغاز کرده اند.

در چند روز اول حمله، نیروهای ارتش - از جمله تیپ پانزدهم در ارتش عراق، با حمایت نیروهای مردمی از استان «نینوا» - آزادی سه روستای «کدیلة»، «کرمدی» و «خربردان» را قبل از توقف عملیات مدیریت کردند.

27 آوریل اعلام شد که روستای «مهانه» آزاد شد، و روستای «کبروک» نیز نهم مه آزاد شد. به شکل مشابهی در آغاز ماه ژوئن نیروها در آزادسازی کامل شهر استراتژیک «النصر» موفق بودند. تا سوم ژوئیه تمام روستاها و شهرهای این منطقه به طور کامل آزاد شده بودند.

بر همین اساس، نیروهای عراقی در حال حاضر کنترل کل سمت راست رودخانه دجله را در اختیار دارند و در انتظار دریافت فرمان برای عبور از این رودخانه به طرف منطقه قیارة هستند.

در اوج نبرد فلوجه در هشتم ماه ژوئن، دولت عراق در اقدامی تعجب برانگیز از آغاز یک حمله جدید در یک محور جدید برای آزادسازی موصل خبر داد.

این محور از بیجی از طریق جاده موصل - بغداد امتداد پیدا می کند.

این عملیات از کارخانه کود شیمیایی در 20 کیلومتری از مرکز شهر «بیجی» با مشارکت دستگاه مبارزه با تروریسم عراق، تیپ نهم زرهی، نیروهای فرماندهی عملیات صلاح الدین و فرماندهی عملیات نینوا، نیروهای مردمی عشایر و همچنین گردان مهندسی آغاز شد.

در طول اولین ساعت حمله، واحدهای نظامی موفق شدند روستاهای کوچک در مسیر را آزاد کنند اما در نهایت به دلیل آب و هوای بد، کمین سنگین و درز اطلاعات در خصوص عملیات آزادسازی، در مرز روستای «محمد موسی» متوقف شدند. همانطور که العبادی در نشست خبری 29 ژوئیه در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد: «ما در پی درز اطلاعات که نیروهای ما را به خطر انداخت، برنامه را تغییر دادیم. همانطور که وعده داده ایم، موصل امسال آزاد خواهد شد.»

پس از یک وقفه سه روزه، عملیات 21 ژوئن با هدف آزادسازی منطقه «الشرقاط» در مرز شمالی استان های «صلاح الدین» و نینوا از سر گرفته شد.

در اولین روز از سرگیری عملیات، روستاهای «قریة المسحک»، «محمد موسی»، «شیخ علی» و برخی از روستاهای کوچک تا تقاطع «زاویة» نیز آزاد شد. روز بعد، واحدهای نظامی به منطقه «عین الدبس» رسیده بودند. در تاریخ 24 ژوئن، نیروهای عراقی مرکز «مخول» و تقاطع زاویة که نقطه عطف مهمی در عملیات بود را آزاد کردند. با این کار، نیروهای عراقی توانستند بیش از 22 کیلومتر را از نقطه شروع عملیات خود تحت پوشش قرار دهند.

روز بعد، واحدهای نظامی از سه مجتمع «شمر» عبور کردند و ورودی «الشرقاط» است که یک نقطه استراتژیک دیگر بود را آزاد کردند. با این حال نیروها به سمت شرقاط حرکت نکردند، بلکه از شمال به سمت «تلول الباج» رفتند و در انتظار حمایت نیروهای مبارزه با تروریسم که در جنگ فلوجه شرکت داشتند، باقی ماندند. تلول الباج 29 ژوئن آزاد شد. نیروها پیشروی به سوی مرزهای اداری استان نینوا، در حدود 20 کیلومتری تلول الباج را ادامه دادند و 10 کیلومتر در این استان پیشرفت داشتند.

واحدهای نظامی نهم ژوئن عملیات را از سر گرفتند و از تقاطع «الحدر» به سمت پایگاه هوایی قیارة عبور کردند. دستگاه مبارزه با تروریسم، تیپ زره پوش نهم در ارتش عراق و نیروهای مردمی عشایر ورود به پایگاه هوایی را از شهر «الرمضانیات» به غرب مدیریت کردند که همزمان دیگر شهرهای مجاور از جمله شهر «سوران» آزاد شد.

با این تحولات مسیرهای ارتباطی داعش با مناطق «الشرقاط»، «حویجه»، «زاب بزرگ» و دیگر مناطق جنوب قیارة به طور کامل قطع شد و گام بعدی آزادی خواهد بود.

پایگاه هوایی قیارة کلید حرکت به سمت حویجه، شرقاط و موصل خواهد بود، زیرا این پایگاه برای تکریت و پایگاه های «طارق» و «المزرعه» ضروری بود. این پایگاه هوایی در 12 کیلومتری قیارة و 65 کیلومتری مرکز موصل قرار دارد. این پایگاه 24 کیلومتر مساحت دارد و شامل دو باند 3500 متری، علاوه بر انبارهای هواپیما، زیرساخت های نظامی، تک تیرانداز و برج های مراقبت، و یک اردوگاه بزرگ است.

انتظار می رود واحدهای نظامی که در جنوب منطقه قیارة مستقر هستند، از رودخانه به طرف این منطقه به منظور آزادسازی آن حرکت کنند و به سربازانی که به تازگی وارد اردوگاه قیارة شده اند، بپیوندند. بنابراین، موصل از شمال و شرق توسط نیروهای پیشمرگه، از غرب توسط پیشمرگه و برخی از نیروهای ایزدی، و از جنوب در مقر قیارة‌‌ احاطه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.