به گزارش ایرنا، معاون نخست وزیر جمهوری اسلواکی روز چهارشنبه در این همایش با اشاره به مکاتبه های انجام شده بین مسئولان ارشد 2 کشور ایران و اسلواکی جهت تسهیل سرمایه گذاری، گفت: این همایش به توسعه روابط کمک می کند.
پیتر پلگرنی با اشاره به اینکه جمهوری اسلواکی دارای اقتصاد رو به رشدی است،اظهار امیدواری کرد: با رفع موانع موجود، سرمایه گذاری ها و همکاری های مشترک افزایش یابد.
وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی هم با اشاره به اینکه پس از لغو تحریم ها سه بار به ایران سفر کرده است، گفت: با لغو تحریم ها به واسطه برجام زمینه افزایش همکاری با این کشور فراهم شده است.
پیتر ژیگا افزود: استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های اقتصادی بالایی است و می توانیم همکاری دو جانبه خوبی داشته باشیم.
وی در زمینه تبادل دانش فنی بین ایران و اسلواکی اعلام آمادگی کرد و پیش از این مذاکرات اولیه بین تعدادی از مدیران شرکت های 2 کشور انجام شده است.
وی با تاکید بر حل مشکلات تبادل پولی بین تجار 2 کشور در زمینه همکاری دانشگاهی و تبادل دانشجو هم ابراز علاقمندی کرد.
وزیر دارایی جمهوی اسلواکی هم با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی این جمهوری پس از جدایی از چک، گفت: جزو خوشبخت ترین زوج هایی هستیم که از هم جدا شده ایم.
پیتر کاژنی با اشاره به اشتراک های فعالیت اقتصادی اسلواکی و آذربایجان شرقی، گفت: زمینه همکاری توسط سران و مدیران ارشد 2 کشور فراهم شده و اکنون نوبت فعالیت بخش خصوصی است.
وی نسبت به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی ابراز علاقمندی کرد.
رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم در این همایش با بیان اینکه تبریز کانون تجارت، تولید و خدمات شمالغرب کشور است، گفت: 10 درصد تجارت خارجی کشور از این استان انجام می شود.
رضا حسینی با بیان اینکه ایران بهشت مشوق های مالیاتی محسوب می شود، گفت: سرمایه گذاران خاجی مشمول معافیت مالیاتی 5 تا 25 می شوند و چنانچه سرمایه گذاری تولیدی با هدف صادرات انجام شود معافیت گمرکی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به پایین بودن سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت 150 میلیارد دلاری اسلواکی، گفت: آذربایجان شرقی آماده همکاری در زمنیه های مختلف با این کشور است.
حسن زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم که میزبان این هیات بود، به ظرفیت های علمی و اقتصادی آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: می توانیم شرکای خوبی برای هم باشیم.
برگزاری نشست های تخصصی بین فعالان اقتصادی 2 طرف جزو برنامه های جنبی این همایش بود.
سفیر اسلواکی در تهران هم این هیات 20 نفره اسلواکی را همراهی می کرد.
به گزارش ایرنا، اِسلُواکی کشوری محصور به خشکی در اروپای مرکزی با جمعیتی در حدود 5.5 میلیون نفر است.
این کشور از غرب با جمهوری چک و اتریش، از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین و از جنوب با مجارستان هم‌مرز است.
اسلواکی در اول ژانویه 1993 از چک جدا شده و در سال 2004 به اتحادیه اروپا و در ژانویه 2009 به منطقه یورو پیوست.
اسلواکی همچنین عضوی از منطقه شنگن، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان ملل متحد است.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.