منوچهر رحمانی روز پنجشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه شته مومی، گونه غالب و آفت کلیدی کلزاست، بر لزوم پیشگیری و مدیریت به موقع آفت شته مومی تاکید کرد و افزود: پایش مستمر مزارع کلزا و مبارزه با آفت در کانون های شناخته شده، ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، بیشترین جمعیت شته مومی کلم، روی کلزا در اواخر فروردین و اردیبهشت مشاهده می شود.

رحمانی، درباره روش های کنترل و مبارزه با آفت شته مومی گفت: روش زراعی و حذف علف های هرز از جمله خردل وحشی، تربچه وحشی و شمبلیک در کنترل این آفت موثر است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند افزود: مبارزه لکه ای و کانون آلودگی در حاشیه مزارع قبل از ایجاد کلنی برای جلوگیری از گسترش آفت در مزرعه، انجام مبارزه قبل از باز شدن گل ها، استفاده از سموم کم دوام و کم خطر در حاشیه مزرعه مانند "پریمور" برای حفظ دشمنان طبیعی آفات، انتخاب ابزار، زمان و تکنیک های سمپاشی مناسب از روش های دیگر کنترل این آفت است.

وی با بیان اینکه حساس ترین مرحله کلزا به شته مومی در زمان ساقه رفتن و تشکیل غنچه و گل و غلاف اولیه روی ساقه اصلی است که مصادف با گرم شدن نسبی هواست، خاطرنشان کرد: به محض مشاهده کانون اولیه پشت برگ ها و یا غنچه ها، بکارگیری سمپاش های اتومایزر ۱۲ لیتری یا سمپاش ۱۰۰ لیتری لانس دار و استفاده از سموم ایمیداکلو پراید (کنفیدور ۳۵ درصد) و پریمور ۵۰ درصد به مقدار ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیترمحلول سمی در هر هکتار برای کانون کوبی توصیه می شود.

 رحمانی گفت: در صورتی که مزرعه کلزا دارای کانوپی متراکم و در مرحله تشکیل غلاف آلوده به شته است با سمپاش توربولاینر و حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیتر با استفاده از سموم فوق محلول پاشی و در صورت مشاهده شته در بازدید بعدی نسبت به سمپاشی با سمپاش های اتومایزر ۱۲ لیتری سمپاشی مجدد شود.

شهرستان مرند دارای ۹۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت کشاورزی و باغی است که از این میزان ۴۹ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۶ هزار هکتار اراضی دیم که نسبت زمین های آبی ۵۲ درصد و اراضی دیم ۴۸ درصد می باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.