مدیران سالن های آرایشی که با شیوع ویروس کرونا و اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی مجبور به تعطیلی شده اند، جزو مشاغل زیان دیده از ویروس کرونا محسوب می شوند، اما به گفته آنان تاکنون هیچ حمایت مالی از این قشر برای جبران حداقل بخشی از خسارات کرونا انجام نشده است.

مالکان سالن های آرایشی تبریز که تعداد آنها به یکهزار و 200 مورد می رسد، می گویند که تعطیلی بی چون و چرای این مکان ها، علاوه بر تحمیل خسارات سنگین مالی، موجب رونق فعالیت های زیرزمینی و غیرقانونی در مغازه های کوچک و منزل شده است که می تواند زمینه ساز گسترش کرونا باشد. 

پرداخت اجاره بهای چند میلییون تومانی، بیکاری و به صفر رسیدن درآمد درصدی کاران از دیگر مشکلاتی است که مالکان و شاغلان سالن های آرایشی تبریز به دلیل تعطیلی ناگریز از کرونا با آن روبرو بوده اند. 

تعطیلی سالن های آرایشی منجر به رونق فعالیت های زیرزمینی شد

«منظره مختاری» مدیر یکی از سالن های آرایشی در تبریز در این خصوص به ایرنا گفت: از دهم اسفند ماه سال گذشته تا زمانی که از سوی دولت اجازه فعالیت داده شد، سالن آرایشی کاملا تعطیل بود ولی هر از گاهی نیز گندزدایی در سالن انجام می گرفت.

وی ادامه داد: در این مدت که آرایشگاه ها تعطیل شد، متاسفانه مالک اجاره بهای سالن را به طور کامل که ماهانه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، دریافت کرد؛ این در حالی است که در این سه ماه هیچ درآمدی نداشتیم و مجبور شدم اجاره بها ر از جیب خودم پرداخت کنم.

مختاری با اشاره به اینکه پرسنل این سالن آرایشی بیمه هستند، گفت: مصوب شده بیمه بیکاری از ۱۰ اسفند تا آخر اردیبهشت پرداخت شود، ولی هیچ یک از کارکنان من تا کنون بیمه بیکاری دریافت نکرده اند.

وی با گلایه از وضعیت اقتصادی سالن داران، اظهار کرد: برخی از مراکز آرایشی که دارای چند شعبه بودند، در این مدت متضرر شده و مجبور به ادغام سالن ها شده اند.

این مدیر سالن آرایشی افزود: تمامی موارد لازم بهداشتی و ضدعفونی در سالن های آرایشی رعایت می شود و در ورودی سالن به مشتریان کف پوش، ماسک و دستکش ارایه می شود، ضمن اینکه ماده ضدعفونی کننده در سالن نیز موجود است.

وی با گلایه از تعطیلی مراکز آرایشی، ادامه داد: متاسفانه این امر موجب شد کارهای زیرزمینی و غیرقانونی رونق یابد و برخی افراد همچون ناخن کاران، اپیلاسیون کارها در خانه به کار خود ادامه دهند که این کار از نظر بهداشتی بسیار خطرناک بوده و می تواند منشا گسترش ویروس نیز باشد.

مختاری گفت: متاسفانه در این مدت که سالن های شناخته شده و دارای مجوز مجبور به تعطیلی شدند و کارهای پنهانی و زیرزمینی رونق گرفت، سالن های کوچک مغازه ای که ازدحام جمعیت در آنها بالا بود، بدون ترس فعالیت کردند که این می تواند منجر به فاجعه بهداشتی شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که اگر اجازه فعالیت به سالن های دارای مجوز داده می شد، می توانستیم با رعایت تمام اصول بهداشتی خدمات مناسب به مردم ارایه دهیم.

درآمد درصدی کاران سالن های آرایشی به صفر رسید

«مهدیه به نژاد» یکی دیگر از مدیران سالن آرایشی در تبریز به ایرنا گفت: ازتعطیلی تا زمان گشایش سالن های آرایشی این مرکز نیز تعطیل بود و مجبور شدم اجاره بهای سه ماهه سالن را که ماهانه ۹ میلیون تومان است از جیب خود پرداخت کنم.

وی با اشاره به اینکه کارکنان سالن های آرایشی جزو قشر آسیب دیده از کرونا محسوب می شوند، ادامه داد: ۲۳ نفر نیروی کار در این سالن آرایشی مشغول به کار هستند که ۱۹ نفر از آنان به صورت درصدی حقوق دریافت می کنند و در این مدت به دلیل نبود کار، حقوقی دریافت نکرده اند؛ تنها چهار نفر از پرسنل این سالن اعم از منشی، خدمات، صندوق دار و مدیر داخلی حقوق ثابت دریافت می کنند.

به نژاد با اشاره به تعطیلی سالن های آرایش با شیوع کرونا، افزود: دریافت اجاره بها از سوی موجران در ایامی که سالن ها تعطیل بوده، انصاف نیست؛ کاش دولت فکری به حال مستاجران می کرد.

وی با اشاره به اعلام ستاد کرونا مبنی بر اجازه فعالیت سالن های آرایشی، گفت: با رعایت تمام موارد بهداشتی سالن باز شده و به تمام مشتریان اعلام کرده ایم که ماسک و دستکش داشته باشند، در غیر این صورت در ورودی سالن به مشتریان ماسک، دستکش، کف پوش ارایه می شود.

این مدیر سالن آرایشی در تبریز ادامه داد: یک نفر نیز در ورودی سالن برای راهنمای مراجعه کنندگان جهت مراعات موارد بهداشتی حضور دارد و ماده ضدعفونی کننده نیز در سالن موجود است.

وی با گلایه از وضعیت اقتصادی سالن کاران، اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه سالن های آرایشی مجوز فعالیت گرفته اند، اما میزان مراجعات بسیار کم است و می توان گفت فقط ۱۰ درصد مشتریان تا به امروز مراجعه کرده اند.

به نژاد افزود: بیشتر سود سالن های آرایشی از طریق آرایش عروس، شنیون و آرایش بود که به دلیل کرونا تمامی مراسمات عروسی و مهمانی ها تعطیل شده و تنها بخش اصلاح ابرو، کوپ، رنگ و لایت فعال است که آن هم مشتری بسیار اندکی دارد.

اغلب شاغلان سالن های آرایشی سرپرستان خانوار هستند

«سولماز جاوید»، یکی دیگر از مدیران سالن آرایشی در تبریز به ایرنا گفت: تنها اتفاق خوشایندی که با شیوع کرونا رخ داد، تشکیل گروهی متشکل از مدیران سالن های آرایشی برای بررسی و رفع مشکلات و همدلی برای کاهش مسایل صنفی بود که می توان گفت آرزوی چند ساله سالن کاران بود.

وی ادامه داد: من دارای ۲ سالن آرایشی در سطح شهر تبریز بودم که بیش از ۵۰ نفر در آن مشغول به کار و فعالیت بودند که اکثر آنها نان آور و سرپرست خانواده هستند.

جاوید افزود: متاسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی مراکز، علاوه بر زیان مالی که به این مراکز وارد شد، مالکان نیز از آن سو استفاده کرده و بجای رعایت حال مستاجران نه تنها اجاره بهای ماههایی را که فعالیت نمی کردیم، از ما دریافت کردند، بلکه قرار داد دو سالن من در فرودین ماه به اتمام رسیده بود که متاسفانه صاحبان آن اقدام به افزایش چند برابری اجاره بها کردند.

وی گفت: یکی از مالکان اجاره بهای خود را ۲ برابر و دیگری نیز سه برابر افزایش داد که مجبور شدم مرکز دوم را تعطیل کنم که این ادغام علاوه بر ایجاد مشکل برای من، موجب بیکاری تعدادی از همکارانم  هم که سرپرست و نان آور خانواده هستند، شد.

این مدیر سالن آرایشی در تبریز ادامه داد: با بسته شدن سالن های آرایشی بزرگ متاسفانه کارهای زیرزمینی رونق گرفت، بطوری که اغلب ناخن کارها در خانه فعالیت خود را ادامه دادند که این می تواند هم برای فرد و هم برای مراجعه کننده خطرناک و عاملی بر انتشار ویروس باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه شاهد این بودیم که مشتریان با بسته شدن سالن های آرایشی بزرگ به خانه ها و مغازه های کوچک آرایشی مراجعه کردند که هیچ گونه نظارتی از لحاظ بهداشتی در آن مکان ها وجود ندارد.

جاوید از دید منفی جامعه نسبت به این قشر گلایه کرد و گفت: ضروری است عینک بدبینی به این صنف برداشته شود.

وی از اینکه اتحادیه مربوط به این صنف قدرتی ندارد و نتوانست در این ایام کاری برای اعضای اتحادیه انجام دهد و حمایت های دولتی را جذب کند گلایه کرد و گفت: نیازمند حمایت های دولت در این ایام هستیم، بسیاری از آرایشگران به خط ورشکستگی رسیده اند، در حالی که پرسنل آنان نان آور خانواده هستند.

سالن داران هیچ گونه حمایت مالی نمی شوند

«سارا اسکندری»، یکی دیگر از مدیران دارای سالن آرایشی در تبریز نیز به ایرنا گفت: ۲۲ نفر پرسنل در سالن آرایشی من مشغول به کار هستند که اکثر این افراد سرپرست و نان آور خانه هستند و در این مدت متاسفانه از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: در این مدت که تعطیل بودیم، اجاره بهای سالن به طور کامل پرداخت شده و هیچ گونه حمایت مالی از ما سالن داران انجام نشد.

اسکندری اضافه کرد: با تعطیلی سالن های آرایشی مجوز دار، کارهای زیرزمینی رونق گرفت، و هیچ نظارت بهداشتی و جدی در این مکان های غیر قانونی وجود نداشت، در حالی که سالن های بزرگ می توانستند با رعایت تمام اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خدمات لازم را ارایه دهند.

وی افزود: اتحادیه هیچ گونه حمایتی از اعضای خود نداشته و نتوانست در این بحران به وجود آمده حمایت های لازم را جلب کند.

این مدیر سالن آرایشی در تبریز در خصوص فعالیت آرایشگراها در این ایام گفت: مجوز فعالیت برای کارهای مختلف از جمله اصلاح ابرو، کوپ و رنگ داده شده، ولی به لاین ناخن مجوز داده نشده، در صورتی که می توان این بخش را با رعایت کامل اصول بهداشتی و مراقبت های لازم انجام داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه  دید جامعه به صنف آرایشگران چندان خوشایند نیست، اظهار کرد: بیشتر مردم ما را پولداران بدون درد می دانند، در حالی که ما نیز با مشکلات مختلف اقتصادی مواجه هستیم و می توان گفت بیش از ۸۰ درصد سالن داران با سیلی روی خود را سرخ نگه داشته اند.

مشکلات اقتصادی سالن داران در بحران کرونا فراموش نشود

رییس اتحادیه آرایشگران بانوان تبریز نیز در این خصوص به ایرنا گفت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر پروانه فعالیت در این صنف را دارند و در حدود ۸۰۰ پرونده نیز در حال بررسی است.

فاطمه حمدی نصب افزود: از اوایل اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در کشور براساس دستور العمل ستاد بحران تمامی سالن های آرایشی ملزم به تعطیلی شدند.

وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل، تمامی سالن های آرایشی در تبریز تعطیل شدند، این در حالی است که ایام پایان سال و اعیاد شعبانیه بهترین زمان رونق کسب و کار آرایشگران است و همه ساله سود واقعی آرایشگران در این ایام به دست می آید.

حمدی نصب اظهار کرد: با تعطیلی سالن های آرایشی، پرسنل این سالن ها که اکثرا سرپرست و نان آور خانواده هستند، با مشکلات مختلف اقتصادی مواجه شدند؛ از این رو برای جلب حمایت های دولت به عنوان نماینده این صنف در چند مرحله با فرمانداری، استانداری و اتاق اصناف نامه نگاری انجام شد.

وی ادامه داد: به دنبال جلب حمایت های دولتی، دریافت تسهیلات و بخشودگی مالیات سال ۹۸ به این قشر زیان دیده از بحران کرونا هستیم تا بتوانیم بخشی از زیان مالی وارده به این صنف را برطرف کنیم.

رییس اتحادیه آرایشگران بانوان تبریز تاکید کرد: آرایشگران در هر بازه زمانی خود را مقید به اجرای تمامی مقرارات و قوانین بهداشتی میدانند و هرگز از چهارچوب های ارائه شده خارج نمی شوند.

وی همچنین در خصوص فعالیت های زیرزمینی نیز گفت: برای ورود به حریم خصوصی افراد نیاز به دستور دادستانی است، مگر اینکه در آن مکان تابلویی که معرف فعالیت صنفی باشد، وجود داشته باشد در آن صورت می توانیم، برخورد کنیم.

حمدی نصب اظهار کرد: از مسوولان در خواست می کنیم نسبت به مشکلات اقتصادی به وجود آمده از بحران کرونا برای این صنف تمهیداتی بیاندیشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.