غلامرضا زارع روز شنبه در تشریح عملکرد این اداره در سال ۹۸ به خبرنگار ایرنا گفت: ترمیم و استحکام سازی قطعات از اقدامات واحد دیرینه شناسی بوده و این قطعات شامل جمجمه، اندام حرکتی، فک زیرین، دندان اسب ها، جمجمه و اندام حرکتی کرگدن ها، دندان منفرد، اندام حرکتی زرافه و اندام حرکتی فیل ها می شود.

وی گفت: بازسازی، ترمیم و استحکام بخشی نمونه های فسیلی موجود در داخل موزه صحرایی، طراحی و نگارش بروشور دو زبانه برای منطقه فسیلی به تعداد یکهزار عدد با کاغذ سنگی، فرهنگ سازی و آموزش از دیگر اقدامات این واحد است.
زارع اضافه کرد: برگزاری ۷۰ ساعت کلاس آموزشی با مشارکت سازمان های مردم نهاد، برگزاری همایش کاربرد استارت آپ ها در مسایل زیست محیطی، برگزاری همایش روز ملی فسیل شناسی، برگزاری همایش ملی سهند با ارائه هشت سخنرانی علمی، برگزاری روز هوای پاک در مدرسه پایلوت شهرستان (مدرسه شهید بهروز نژاد) با هماهنگی آموزش و پرورش، برگزاری روز درختکاری در دانشگاه سراسری مراغه با هماهنگی اداره منابع طبیعی و بنیاد شهید در راستای پاسداشت مقام شهدا و هدایت یک پایان نامه کارشناسی ارشد و ۲ پایان نامه دکتری با موضوعات فسیل های مهره دار از جمله فعالیت های واحد دیرینه شناسی این اداره بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته بیش از ۶ هزار نفر از دانش آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم از موزه مرکز تحقیقات دیرینه شناسی و موزه صحرایی مراغه بازدید کردند.

صدور بلامانع برای تاسیس ۷۶ واحد صنعتی و کشاورزی

رییس محیط زیست مراغه به عملکرد واحد انسانی این اداره اشاره کرد و گفت: در سال گذشته برای تاسیس ۷۶ واحد صنعتی و کشاورزی از نظر زیست محیطی از سوی این اداره گواهی بلامانع صادر شده است.
زارع گفت: هیج واحد صنعتی در این شهرستان بدون مجوز زیست محیطی اجازه فعالیت ندارد و هرگونه آلودگی محیط زیست در ارتباط با صنایع رصد و پایش و برخورد قانونی و لازم با صنایع متخلف صورت می‌گیرد.
وی به دیگر اقدامات واحد انسانی محیط زیست شهرستان اشاره کرد وگفت: صدور بلامانع برای بهره برداری ۱۸ واحد صنعتی و کشاورزی و موافقت با توسعه هفت واحد صنعتی، پیگیری اتمام سه واحد تصفیه خانه شرکت های نساجی فن آوران، زرین نخ ایرانیان و الکل سازی، پایش واحد های صنعتی به شمارگان ۹۵ ماموریت از واحد های صنعتی و پیگیری تعهدات واحد کاوه سودا جهت ایزوله کردن لاگون ها و راه اندازی فیلتر پرسها از مهمترین اقدامات واحد انسانی محیط زیست مراغه در سال گذشته است.
زارع گفت: همچنین در سال گذشته ۵ جلسه کارگروه پسماند در شهرستان برگزار و ساماندهی زباله گاه شهری از موارد مورد تاکید در این کارگروه بود که مقرر شد در ابتدای سالجاریساماندهی شود.

تشدید گشت و کنترل صید و شکار در مراغه
زارع به عملکرد محیط طبیعی این اداره اشاره کرد و گفت: با تشدید گشت و کنترل صید و شکار، در برخورد با متخلفان ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان جرائم زیست محیطی دریافت و از شروع به شکار بیش از ۴۰ مورد ممانعت شده است.
وی گفت: همچنین به تعداد ۱۷۷ پروانه شکار پرندگان و ۱۲۰ پروانه صید ماهی و سه عدد سهره طلایی صادر شده است و صیادان دارای پروانه شکار در زمان مشخص می توانند فعالیت کنند.
وی افزود: گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه و منطقه حفاظت شده صوفی چای طی ۷۰ روز
مامویت و بیش از بیست و پنج ماموریت شبانه از دیگر اقدامات واحد محیط طبیعی اداره است.
زارع گفت: در نتیجه این اقدامات ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی داخل محدوده اثر طبیعی، ملی فسیلی مراغه رفع تصرف شد.
رییس محیط زیست مراغه ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۱۲ بهله عقاب و ۳ بهله جغد تیمار و رها سازی شد.
زارع اصافه کرد: راه اندازی کارگروه سهند در سطح استانی و تعیین دبیر خانه آن در شهرستان مراغه و پیگیری احیا و حفاظت از سهند با مشارکت شهرستان های همجوار از دیگر موفقیت های این اداره در سال گذشته بوده است.
وی گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در اجرای وظایف محوله سازمانی در سال گذشته به صورت شبانه روزی در فعالیت بوده و با همکاری دستگاه های اجرایی مراغه اقدامات قابل قبولی را انجام دادند.

تشکیل و پیگیری ۲۶ پرونده حقوقی و کیفی در واحد های مختلف
رییس محیط زیست شهرستان مراغه به اقدامات واحد حقوقی این اداره اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۶ پرونده حقوقی و کیفری در بخش واحد های صنعتی، شکار و صید، تصرفات و تغییر کاربری تشکیل و پیگیری شد.
زارع اضافه کرد: همچنین در سال گذشته ۶ اسلحه شکاری غیر مجاز از شکارچیان توقیف و تحویل مراجع قضایی شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان مراغه یکی از زیباترین شهرستان های شمالغرب کشور بوده که از لحاظ موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی دارای پتانسیل های بالایی است.
یکی از این پتانسیل ها منطقه طبیعی فسیلی مراغه است، این منطقه به مساحت یک هزار و ۲۶ هکتار طی مصوبه شماره ۲۶۴ شورای عالی محیط زیست در ۱۴ خرداد ۸۴ به عنوان اثر طبیعی ملی مصوب شده تا ازتخریب، برداشت و حفاری دراین منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی به طور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
این منطقه بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند است که به لحاظ داشتن مناسب ترین فسیل های هفت تا ۱۲ میلیون ساله به عنوان بهشت فسیل شناسان، شهرت جهانی دارد.
وسعت منطقه فسیلی مراغه حدود ۴۰ هزار هکتار بوده و فسیل های مکشوفه در این منطقه شامل گونه هایی از جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران مانند ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس، خانواده گوزن ها، زرافه ها، کرگدن ها، فیل ها و آنتولوپ هاست.
سابقه بررسی اولیه منطقه فسیلی مراغه به اوایل سال ۱۸۴۰ میلادی بر می گردد و جمع آوری اولیه نمونه ها توسط محققان روسی و به دنبال آن پژوهشگران کشورهای اتریش، انگلیس، فرانسه و آمریکا با همکاری موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.
ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گستره‌ای است با مرزهای کاملا آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.