خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی: کرونا، ویروسی همه گیر که تاکنون، دارو و درمانی برای آن کشف نشده و تنها راه ابتلاء نشدن به این بیماری، پیشگیری است؛ علائمی شبیه به علائم آنفلوآنزای فصلی دارد، اما تنگی نفس و دردهای عضلانی از نشانه‌های اولیه ویروس کرونا در انسان است.

شیوع این ویروس ناخوانده در جهان، مردم را حسابی نگران کرده و به اصلی ترین دغدغه بین مردم و سیاستمداران تبدیل شده است؛ مردم نگران هستند و مسئولان حوزه بهداشت، سلامت و حتی شبکه‌های اجتماعی، سعی در اطلاع رسانی رعایت نکات بهداشتی به افراد دارند.

ضرورت رعایت ۶ آداب بهداشتی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ویروس کرونا علائمی مشابه آنفلوآنزای فصلی دارد مثل تب، سرفه و در صورت وخیم بودن، علائمی مانند تنگی نفس و دردهای عضلانی را هم از خود نشان می‌دهد.

به گفته سیمین خیاط زاده، علائم بیماری کرونا و آنفلوانزا شبیه به هم است که انتقال آن هم از راه تنفسی بوده و راه‌های پیشگیری این ۲ بیماری نیز مشابه هم خواهد بود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ۶ گام آداب سرفه و بهداشتی، دست ندادن و روبوسی نکردن، شست و شوی دست‌ها با آب و صابون، ضد عفونی دست‌ها و مقابل دهان را به هنگام عطسه و سرفه گرفتن را از راه‌های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

خیاط زاده با بیان اینکه استفاده از ماسک در درجه اول برای بیمار و افرادی است که عطسه و سرفه می‌کنند، ابراز داشت: استفاده از ماسک در درجه دوم، برای ارائه کنندگان خدمات، شامل پرسنل و پزشکان است، همه به دنبال تهیه ماسک فیلتر دار هستند اما ماسک‌های دریچه دار در خارج از محیط بیمارستان، هیچ گونه کاربردی ندارد و در فضای داخل بیمارستان و مراکز بهداشتی – درمانی، به هنگام مواجهه با مریض بدحال، کادر بیمارستان از آن استفاده می‌کنند.

نقش تعیین کننده مردم در ریشه کنی کرونا

ورود کرونا ویروس به سراسر جهان و همچنین ایران به عنوان یک پدیده بهداشتی و بیماری، به مرور زمان با شیوع گسترده آن، به یک ابر پدیده تبدیل شد که سایر بخش‌های جامعه را درگیر خود کرده است.

کار به جایی رسیده که هم اکنون علاوه بر وزارت بهداشت و درمان، به عنوان متولی اصلی سلامت مردم، تمامی نهادها و دولت به اشکال مختلف با این بحران دست به گریبان هستند و تلاش می‌کنند این بحران با آسیب کمتری کنترل شود، بنابراین در این وضعیت استراتژیک و آزمایش بزرگ مدیریتی، نقش مردم بسیار حساس و تعیین کننده است و افکار عمومی در چنین مواقع بحرانی بسیار می‌تواند حتی روی عملکرد مدیران تأثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

ترس و هراس از ویروس کرونا یکی از معضلات چند روز اخیر کشور است. بسیاری با شنیدن نام این ویروس، دچار اضطراب و استرس شدید می‌شوند، اما واقعیت این است که باید کرونا را کاملاً جدی بگیریم و از آن نترسیم، چراکه کشندگی این ویروس بسیار کمتر از ویروسی مثل آنفلوآنزا است ولی سرعت انتقال و سرایت آن بسیار بالا است.

چند روز در خانه بمانیم

بیمارستان‌های سینا، امام رضا (ع) و بیمارستان الزهرا (س) در تبریز و برخی از بیمارستان‌ها در شهرستان‌های استان، در صورت وجود بیماران مبتلا به ویروس کرونا، برای مراقبت از این بیماران در نظر گرفته شده است.

یکی از بهبودیافتگان مبتلا به ویروس کرونا در استان آذربایجان شرقی که ۶۶ سال دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر، تاکید می‌کند: مردم و جماعت مراقب خودشان باشند، باور کنید، با چند روز ماندن در خانه، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، باید دست به دست هم دهیم و با ماندن در خانه، این ویروس را شکست دهیم.

احمد غفوری می‌گوید: سلامتی مردم بسیار مهم‌تر از دیگر مسائل است، با گشت و گذار و بازار گردی نمی‌شود با کرونا مبارزه و از آن پیشگیری کرد.

وی با اشاره به علائم ویروس پیش از عزیمت به بیمارستان تاکید می‌کند: کمی احساس سرماخوردگی و تب داشتم، روز اول به دکتر مراجعه نکردم اما روز بعد به پزشک مراجعه کردم در بیمارستان بهبود چند پزشک معاینه کردند و متخصص داخلی آزمایش نوشت و اعلام کردند که نیاز به تست دارید.

این شهروند ادامه می‌دهد: ۲ روز در بیمارستان بستری بودم و سپس با نظر پزشک مرخص شدم، الان هم حالم خوب است.

غفوری اظهار می‌دارد: در بیمارستان هم با تلاش پزشکان و پرستاران، حالم خوب بود و تنها روزی ۲ عدد قرص می‌خوردم که به توصیه پزشکان، قرار شد تا ۲ هفته در خانه بمانم و استراحت کنم.

وی می‌گوید: بعد از مرخص شدن از بیمارستان، بیرون نرفتم و در منزل استراحت می‌کنم و حالم مساعد است.

نترسیم اما جدی بگیریم

به نظر می‌رسد در بحران خیر، یک اجماع نسبی بین همه ارکان تصمیم گیری جامعه برای حل این بحران به وجود آمده و یک همکاری بین بخشی برای شکست این ویروس دیده می‌شود، هر چند نقطه ضعف‌هایی نیز وجود دارد که نشان از نبود مدیریت بحران در کشور است، اما این اجماع می‌تواند نقطه امیدبخشی برای زندگی سخت مردم در این روزها باشد.

از طرفی بدون شک ساده گرفتن ویروس کرونا، یک آفت است و اگر مردم آن را جدی نگرفته و همچنان به گشت و گذار و مسافرت و تردد غیر ضروری در سطح شهرها ادامه ندهند، دامنه شیوع این ویروس گسترده‌تر شده و مدیریت این بحران را پیچیده‌تر خواهد کرد.

کرونا، ویروس ترسناکی نیست و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان بعد از چند روز استراحت، از آن خلاصی پیدا می‌کنند، علیرغم اینکه نباید از آن ترسید، اما باید آن را جدی گرفت؛ با وجود آمارهای ارائه شده از بهبودی افراد مبتلا، کرونا ویروس آنقدر هم که برخی‌ها در فضای مجازی ترسناک جلوه می‌دهند، خطرناک نیست و با خود مراقبتی قابل پیشگیری است و اگر فردی به این ویروس مبتلا شد قابل درمان خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.