خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فائزه زنجانی؛ بیماری کرونا چند روزی است که وارد ایران شده و با آمدن خود، مردم را دچار اضطراب، کسب و کار خیلی‌ها را دچار مشکل، برخی‌ها را خانه نشین، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و در مجموع زندگی مردم ایران را دچار تحولاتی کرده است.

هرچند این بیماری منحوس در کنار تمامی مشکلات و دردسرهایش و با وجود تمامی سو استفاده گران از این موقعیت پیش آمده، جلوه گر صحنه‌های زیبایی برای تمامی مردم ایران بوده است؛ صحنه‌هایی که در همین مدت کوتاه توانست موجب اتحاد بیشتر ملت ایران و نمایانگر فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی آنان برای یکدیگر باشد.

جهادگرانی که پشت ماسک‌هایشان مخفی شده‌اند

در میان تمامی آحاد ملت که همدلی خوبی در بین آنها در این مدت شکل گرفته، قشری که توانست از این امتحان سربلند بیرون بیاید را باید پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان‌ها دانست. افرادی که خطرهای این راه را پذیرفته و نه از روی اجبار بلکه با جان و دل به بیماران خدمت می‌کنند.

گروهی که حتی در این شرایط سخت نیز روحیه خود را نباخته و اگر نیم نگاهی به تصاویر منتشر شده از کادر بیمارستانی، درست در جوار بیماران کرونایی انداخته شود، روحیه بالا و همدلی در بینشان موج می‌زند و شعار " در کنار هم کرونا را شکست می‌دهیم" در چهره‌های مخفی شده در پس ماسک‌هایشان به خوبی مشخص است.

اینجا بیمارستان امام رضا (ع) تبریز است

اینجا بیمارستان امام رضا (ع) تبریز است. جایی که به عنوان یکی از بیمارستان‌های معین کرونا در تبریز مشخص شده و کادر درمانی این بیمارستان از روزها قبل برای مواجهه هر چه بهتر با این بیماری دست به کار شده‌اند. بخش ویژه ای برای بیماران کرونایی در آن در نظر گرفته شده است و پرستاران و پزشکان بخش به شکل شبانه روزی مراقبت از بیماران را برعهده دارند.

پرستار جوانی است که آرام و قرار نداشته و هر چند خسته اما با دقت کافی و روحیه‌ای مضاعف، مراقبت از بیماران بخش ویژه کرونایی ها را برعهده دارد. می‌گوید: «از وقتی که از در بخش وارد می‌شوی، ترس معنای خود را از دست می‌دهد و تو می‌مانی و وظیفه‌ای که بر عهده تو گذاشته شده است. بسیاری پشت در بیمارستان منتظر شنیدن خبر سلامتی بیماری هستند که تو پرستاری او را عهده دار شده‌ای و این وظیفه ات را سنگین‌تر می‌کند.»

«خود» هایی که به فراموشی سپرده می‌شوند

می‌گوید: «نه تنها من بلکه تمامی کادری که در بخش ویژه حضور دارند، قطعاً خود و زندگی خود را حداقل برای لحظاتی که در اینجا هستند فراموش کرده و تنها به فکر سلامتی بیمار و حفظ روحیه وی هستند.»

او حفظ روحیه و همدردی با بیمار را مهم‌ترین نکته در رفتار با وی دانسته و می‌گوید: «تمامی پزشکان و پرستاران بخش با همه خستگی و تلاش‌های ۲۴ ساعته، در مواجهه با بیمار سعی در حفظ روحیه و آرامش دارند تا ترس و اضطراب بیمار با این رفتارها کمتر و روند بهبودی وی آسان‌تر شود.»

با تمام وجود پای خدمت به کشور و مردممان هستیم

از پیام رهبری در قدردانی از کادر درمانی سخن گفته و می‌گوید: «شاید این چند روز، روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما شنیدن پیام رهبر معظم انقلاب در این لحظات سخت توانست روحیه و انرژی مضاعفی به تمامی ما بدهد و همین جا به نمایندگی از تمامی پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمانی باید اعلام کنم که با تمام وجود در خدمت کشور، شهر، مردم و بیماران عزیز هستیم.»

هرچند مردم ایران نیز در مقابل این زحمات کادر درمانی بی تفاوت نبوده و این روزها در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی به خوبی می‌توان قدردانی مردم از آنان را مشاهده کرد. مردمی که جهادگران امروز عرصه درمان را همپای جهادگران دیروز کارزارهای سخت و رزمندگان و شهدای دفاع مقدس می‌دانند.

اما این جهادگران عرصه درمان را نمی‌توان تنها منحصر به پزشکان و پرستاران بخش‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) یا سینای تبریز دانست. بلکه این روزها پزشکان زیادی در دیگر بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌ها و همچنین کادر اورژانس‌های کشور نیز همپای با همکاران خود در تلاش برای حفظ سلامتی مردم هستند.

از کنار تلاش‌های کادر پزشکی که بگذریم، این روزها برخی افراد دیگر نیز با قدرت به پای صحنه آمده و در تلاش برای کاستن بخشی از آلام مردم هستند. در کنار تمامی کمبودها، گران فروشی‌ها و احتکار ماسک و مواد ضدعفونی در سراسر کشور، برخی‌ها به حکم انصاف و مردم دوستی وارد عمل شده‌اند.

انصاف و مردم دوستی این بار در داروخانه‌ها

اینجا یکی از داروخانه‌های شهر تبریز است. در این بحبوحه اضطراب‌ها، اقدام به پخش رایگان ماسک و دستکش به مردم می‌کنند.

یکی از داروسازان جوان داروخانه همین طور که در حال پخش ماسک و دستکش‌ها به مراجعه کنندگان است، می‌گوید: «تا حالا نزدیک به ۱۰۰ کارتن ماسک و دستکش و دیگر مواد لازم را به رایگان در اختیار مراجعه کنندگان قرار داده‌ایم تا اضطرابی از لحاظ کمبود این مواد حس نکنند.»

می‌گوید: «تصمیم گرفته‌ایم تا این روند را همچنان ادامه دهیم و تا جایی که از دستمان برمی آید اقدام به پخش رایگان این مواد کنیم. این روزها نیز خواهد گذشت و هر کس هر کاری که از دستش برمی آید باید برای مردم انجام دهد.»

این داروخانه تنها جایی نیست که اقدام به پخش رایگان مواد بهداشتی کرده بلکه این روزها از سراسر استان و دیگر شهرستان‌ها خبر می‌رسد که برخی داروسازی‌ها نیز اقدام به پخش رایگان وسایل بهداشتی کرده و بسیاری از داروسازان نیز در داروخانه‌ها در خصوص نحوه تهیه درست مواد ضدعفونی کننده خانگی به مردم مشاوره می‌دهند.

برخی دیگر نیز به شکل جهادی و به صورت ۲۴ ساعته وارد کار شده و در کارخانجات و دیگر مراکز اقدام به تولید ماسک و مواد ضدعفونی می‌کنند طوری که خیلی از آنان به شکل شبانه روزی و بدون وقفه پای کار هستند.

جوانان دانشگاهی که برای تولید آستین بالا زده‌اند

اینجا مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز است. جایی که چندین جوان دانشگاهی در زمان تعطیلات دانشگاه‌ها کنار یکدیگر جمع شده و برای تولید مواد ضدعفونی در این مرکز آستین‌هایشان را بالا زنده‌اند.

پور زیاد، رئیس مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز یکی از همان جوانانی است که در کنار همکارانش برای رفع نیاز مردم نسبت به تولید مواد ضدعفونی دست به کار شده است. می‌گوید: «از اساتید دانشگاه شیمی کمک گرفته‌ایم تا با استفاده از ساده‌ترین ترکیب‌ها و مفید ترین آنها، اقدام به تهیه مواد ضدعفونی کنیم.»

صدها دانشگاهی داوطلب خدمت به کشور

می‌گوید: «هم اکنون همکاران من در این مرکز چندین شبانه روز است که بدون هیچ استراحتی تلاش می‌کنند تا کاری برای مردم انجام دهند؛ البته این افرادی که در اینجا هستند تنها جامعه کوچکی از دانشگاهیان داوطلب استان را تشکیل می‌دهند. اگر مکان بزرگ‌تر و مواد اولیه بیشتری در اختیار داشته باشیم، صدها استاد و دانشجو به اینجا آمده و به شکل شبانه روزی تولید مواد را ادامه می‌دهند.»

دیگر کارخانه‌های تولید مواد ضدعفونی و ماسک‌ها نیز از این قافله عقب نمانده و با تعطیل کردن خط‌های دیگر تولید، ظرفیت تولید خود را در حوزه مواد ضدعفونی کننده بالا برده‌اند و هم اکنون کارگران و کارکنان این مجموعه‌ها شبانه روز در تلاش برای بالا بردن ظرفیت تولیدی خود هستند.

همدلی‌ها تنها به اینجا ختم نمی‌شود. اگر از تلاش آتش نشانان و دیگر مجموعه‌ها برای ضدعفونی کردن شهر تبریز بگذریم، این بار این بسیجیان شهر تبریز هستند که دست به کار شده و به صورت خودجوش، اقدام به ضدعفونی کردن شهر تبریز و مراکز مختلف در آن می‌کنند.

آغاز ضدعفونی شهر تبریز با شعار «یا علی ابن ابیطالب»

اینجا سپاه غدیر تبریز است. جایی که شادی، فرمانده سپاه تبریز با شعار «یا علی ابن ابیطالب» فرمان آغاز مرحله اول عملیات ضدعفونی شهر تبریز توسط بسیجیان این شهر را صادر می‌کند.

می‌گوید: «۳۰۰ گروه سه نفره به صورت خودجوش آماده شده‌اند تا طی عملیاتی در چندین فاز اقدام به ضدعفونی کردن شهر تبریز و مراکز مختلف آن کنند.»

اینها تنها نمونه کوچکی از همدلی، فداکاری و ایثار مردمان ایران زمین را نشان می‌دهد. مردمی که در موقعیت‌های سخت ثابت کرده‌اند که همواره پشت یکدیگر بوده و برای محافظت از سرزمینشان، حاضرند حتی جان خود را نیز فدا کنند.

عمل این افراد باید الگویی باشد برای کسانی که در شرایط بحرانی کشور، قصد سواستفاده از مردم را داشته و اقدام به احتکار و یا گران فروشی می‌کنند، هر چند تعداد این نوع سواستفاده گران در جامعه شاید آنچنان چشم گیر نباشد اما باید با نظارت مسئولان به طور کل ریشه کن شود.

جامعه پزشکی، تولیدکنندگان، صنعتگران، دانشگاهیان، داروسازان و هر کسی که در هر نقطه‌ای از این کشور به مردم خدمت می‌کند، باید بداند که مردم ایران هیچگاه خوبی‌ها را از یاد نمی‌برند و دعایشان همواره پشت سر کسانی است که با اخلاص برایشان زحمت می کشند و البته از آن بالاتر پاداش و اجر الهی و نگاه رحمت خداوند است که نصیب تک تک این جهادگران خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.