به گزارش خبرنگار مهر، معاون فرماندار هشترود، امروز در جلسه ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و پدافند غیرعامل با موضوع ویروس کرونا با تقدیر از تلاش عوامل و دستگاه‌های دولتی در برگزاری انتخابات ابراز داشت: مدیریت خود، بهتر از مدیریت جامعه است، اگر فرد در کمترین فرصت، تصمیم خوبی بگیرد بالطبع بهترین بازدهی را در جامعه خواهد داشت.

اکبر انبارته افزود: فضای مجازی و اصحاب رسانه می‌توانند بهترین آگاهی را به مردم برسانند به عنوان مثال صحبت با یک پزشک حاذق می‌تواند مردم را در مقابل این بیماری قرنطینه کند، ساختن یک کلیپ چند دقیقه‌ای در مورد آموزش دهی به خانواده‌ها باید توسط اصحاب رسانه و با کمک پزشکان و مسئولین شبکه بهداشت و درمان در اولویت باشد و در فضای مجازی انتشار یابد تا خانواده‌ها اطلاع یابند.

معاون فرماندار هشترود در ادامه به مسیرهای ورودی هشترود اشاره کرد و گفت: چون هشترود در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته که هم در کنار بزرگراه وهم در مسیر چندین استان ازجمله آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل قرار گرفته باید در این مورد اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی هر چقدر بالاتر باشد حتماً در جلوگیری پیشرفت بیماری، تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.

انبارته با بیان اینکه کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده مشکل دیگری است که باید رسیدگی شود، خاطرنشان کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی دیگر ادارات هرچه سریع‌تر اقدام به بستن قلیان سراها کنند، چون قلیان یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها باید بررسی شوند تا در عرضه مواد پیشگیری از جمله ماسک و مواد ضدعفونی مشکلی نداشته باشند، نباید داروخانه‌ها را به حال خود رها کنیم خصوصاً اینکه در شهرستان چاراویماق، بیشتر مهمانان از قم و دیگر شهرستان‌ها به آن شهرستان می آیند.

مورد مثبت کرونا در هشترود مشاهده نشده است

همچنین رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هشترود گفت: در شهرستان هشترود هیچ گونه آثاری در زمینه کرونا تاکنون مشاهده نشده است.

جواد بابایی ادامه داد: تمام امکانات شبکه بهداشتی و درمانی هشترود ۲۴ ساعته آماده هستند اگر موردی مشاهده شد فوراً اقدامات اساسی در این مورد انجام شود.

وی افزود: تاکنون در ایران ۸ نفر فوتی داشتیم و۴۳ نفر مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی بستری هستند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان هشترود، با بیمارستان‌های استان هماهنگ شده که اگر در شهرستان هشترود موردی یافت شد بعد از بررسی آزمایش‌ها، در صورت نیاز با آمبولانس ۱۱۵ به بیمارستان‌های استان اعزام شود.

بابایی تاکید کرد: بیماری که به بیمارستان مراجعه کرد ابتدا حالات او بررسی می‌شود، اگر مثبت باشد یا علائم سرماخوردگی در آن دیده شود در اتاق ایزوله نگهداری می‌شود تا آزمایشات لازم گرفته شود اگر مورد مثبت بود، در اتاق‌هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده نگهداری می‌شود و اگر اوضاع بیمار شدیدتر شد فوری به مراکز استانی اعزام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم هیچ ترسی از این بیماری نداشته باشند، ابراز داشت: چون رعایت بهداشت فردی و شستن دست‌ها در ۸ نوبت وهر نوبت ۲۰ ثانیه آثار این بیماری از بین می‌برد، اما بیماران خاص ازجمله کسانی که ناراحتی قلبی یا امراض دیگری دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان هشترود با بیان اینکه مورد مشکوک در هشترود دیده شده اما نتیجه آزمایش مثبت نبوده است، گفت: پیش از این آزمایش‌ها به تهران ارسال می‌شد اما از امروز در تبریز انجام می‌گیرد و این یک نقطه مثبتی است که در تشخیص سریع بیماری نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی از رسانه‌ها و خبرنگاران خواست مردم را از این بیماری و چگونگی انتشار آن آگاه کنند، شستن مرتب دست‌ها بهترین سپر در مقابل مبارزه با این بیماری است.

به گفته بابایی کلیه مراکز اغذیه فروشی و بازارهای هفتگی تعطیل شده و تعطیلی قلیان فروشی‌ها در اولویت است چون قلیان یکی از عوامل انتشار این ویروس است.

هشدار به دارندگان حیوانات خانگی

رستمی مدیر بیمارستان هشترود نیز در این جلسه گفت: احساس سرماخوردگی، تب و لرز و سر درد از علائم این بیماری است و اگر بیماری این علائم را داشت حتماً به مراکز درمانی مراجعه کند.

رئیس دامپزشکی هشترود هم در این جلسه اظهار داشت: ۸۰۰ مورد باعث انتقال بیماری از حیوان به انسان و از انسان به حیوان می‌شود، ویروس کرونا نیز اولین بار توسط خفاش به انسان انتقال یافته و سپس توسط شتر و سگ سانان مثل گربه انتشار یافته است، کسانی که شتر دارند تا اطلاع ثانوی از شیر و گوشت شتر استفاده نکنند.

وی یادآور شد: کرونا ویروس از ۱۰ متری به فرد دیگری انتقال می‌یابد کسی که در جمعی عطسه کرد باید جلوی بینی خود را با دستمال بگیرد و دستمال را به نوعی امحا کند.

این مقام مسئول به صاحبان حیوانات خانگی هشدار داد: در نگهداری این حیوانات کمی محتاط‌تر عمل کنند چون انتقال ویروس از حیوانات بیشتر است؛ در کشتارگاه‌ها هم باید تمام اصول و قواعد ذبح دام با اصول بهداشتی انجام شود.

تنها ۱۲ عدد ماسک در هشترود پیدا کردیم

اما فرمانده نیروی انتظامی هشترود در ادامه این جلسه گفت: با دستور دادستان، بازدید از داروخانه‌های داخل شهر انجام گرفته تا در در مورد فروش ماسک و دیگر اقلام پیشگیری اقداماتی انجام شود در کل داروخانه‌ها، تنها ۱۲ عدد ماسک از داروخانه بیمارستان پیدا کردیم که آن ماسک‌ها نیز هیچ گونه عملکرد مؤثری در جهت جلوگیری از شیوع این بیماری نمی‌تواند داشته باشد.

کلام الله ابراهیمی تصریح کرد: باید ترتیبی اتخاذ کرد تا این اقلام به داروخانه‌ها برسد حتی در بازدید از داروخانه‌ها الکل هم یافت نشد.

وی از رسانه‌ها خواست در آشنا کردن مردم با این بیماری همکاری نزدیک تری با مسئولین داشته باشند و به سو استفاده کنندگان نیز اعلام کرد ماسک و الکل را احتکار نکنند، چون دولت رایگان این موارد را در اختیار مردم خواهد گذاشت.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان هشترود هم گفت: در این چند روز که دانش آموزان و مدارس تعطیل هستند، مطالعه و مرور دروس را فراموش نکنند.

بهمن اقدمی افزود: والدین حتماً روحیه فرزندان خود را بالا ببرند و هیچ گونه ترسی را در فرزندان خود القا نکنند، اگر مراقبت کنند و دست‌های خود را بشویند به بیماری مبتلا نخواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.