خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فائزه زنجانی: تنها چند روز تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و در این بین مردم حق دارند از نامزد انتخاباتی خود انتظارات و مطالباتی داشته باشند؛ نامزدی که در صورت کسب رأی و انتخاب به عنوان نماینده، چهار سال بر کرسی بهارستان تکیه کرده و تکیه گاهی برای حقوق همین مردم خواهد بود.

مردم ایران بارها ثابت کرده‌اند که در صحنه‌های مختلف و عرصه‌های تنگ کشور، پای انقلاب و نظام ایستاده و از آن دفاع کرده‌اند، در انواع راهپیمایی‌ها در سرما و گرما و حتی با زبان روزه به خیابان‌ها آمده و شعار دفاع از نظام سر داده‌اند. در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای اسلامی شهرها و خبرگان نه تنها حضور داشته‌اند بلکه با حضور حداکثری و آگاهانه خود نشان داده‌اند ایران خود را دوست دارند و نسبت به سرنوشت آن دغدغه مند هستند.

اما حالا همین مردم ایران که از حضور در صحنه‌های مختلف خسته نشده و نخواهند شد، انتظاراتی از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی دارند، انتظاراتی که اگر به تک تک آنها با دقت بنگریم، مورد عجیب و دور از انتظاراتی در میانشان نمی‌بینیم و قطعاً مردم حق دارند این خواسته‌های حداقلی را از نمایندگان خود در مجلس داشته باشند.

خواسته‌هایی که برای هر کدام از نامزدهای انتخاباتی واجب است که از آنها آگاه شده و برای تحقق آن تلاش کند که قطعاً مردم نمایندگان خود را پس از ورود به مجلس از لحاظ دارا بودن این خصوصیات تحت نظر خواهند داشت.

مردمی باشید

یکی از بزرگترین خواسته‌های مردم از نمایندگان، مردمی بودن آنان است. مسأله‌ای که در شعار تمامی نامزدهای انتخاباتی دیده می‌شود و اما مردم خواستار عمل به این شعار پس از کسب رأی اعتماد از مردم و ورود نمایندگان به مجلس هستند. نمایندگان باید خادم مردم باشند.

محمدزاده از دانشجویان دانشگاه تبریز است که مردمی بودن را یکی از شاخصه‌های اصلی یک نماینده خوب می‌داند و می‌گوید: اگرچه مردمی بودن حالا به شعاری برای تمامی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده اما در دوره‌های قبلی هم دیده‌ایم که نامزدها از این شعارها داده‌اند و بعد از ورودشان به مجلس، حتی در میان مردم و دانشجویان و جوانان حاضر هم نشده‌اند.

وی می‌گوید: به نمایندگان آینده مجلس از همین جا باید بگویم، آن کسی که عنوان نمایندگی مجلس را به شما می‌دهد، همین مردم هستند و اگر موفق به راهیابی به مجلس شده‌اید در سایه همین مردم است پس هیچ توجیهی ندارد که بعد از ورودتان به مجلس، خود را تافته ای جدا بافته و به دور از مردم بدانید؛ این مردم هستند که به عنوان و سمت شما موجودیت بخشیده‌اند.

محمدزاده خطاب به نمایندگان می‌گوید: حالا که قبل از انتخابات به سراغ اقشار مختلف مردم از طبقه‌های ضعیف تا طبقات بالای جامعه می روید، بعد از انتخابات هم به فکر اقشار ضعیف جامعه باشید و از قرار گرفتن در کنار آنها خجالت نکشید.

پاکدست باشید و تا پای جان با فساد مبارزه کنید

اما یکی دیگر از خواسته‌های مردم مربوط به پاکدستی و مبارزه نماینده مجلس با هرگونه فساد است.

اصلانی یکی از بازاریان شهر تبریز است که یکی از ویژگی‌های نماینده خوب را پاکدستی او می‌داند و می‌گوید: متأسفانه این دید در بین مردم به وجود آمده که هر کسی که وارد مجلس می‌شود و یا مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد به صورت طبیعی دچار فساد مالی هم خواهد شد که این ذهنیت به خاطر فساد مالی برخی مسئولان بوده که شاید به ندرت اتفاق بیفتد اما باعث بی اعتمادی مردم به تمامی مسئولان و نمایندگان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از نمایندگان آتی می‌خواهیم قدر این اعتماد مردم را بدانند و اسیر مطامع خود نشده و به خاطر پول، دین و آبروی خود و اعتماد مردم را لکه دار نکنند و علاوه بر آن، تا پای جان با فساد هم مبارزه کرد و در این راه شجاع و نترس باشند و از تهدیدات صاحبان زر و زور نترسند.

ساده زیست باشید

یوسفی یکی از زنان تبریزی است که خواستار ساده زیستی نمایندگان آتی بوده و خطاب به آنها می‌گوید: تا قبل از قرار گرفتن در مسئولیت نمایندگی، نحوه زندگیتان شاید مربوط به خودتان بود اما پس از این زیر ذره بین مردم قرار دارید و باید درست مثل آنان زندگی کنید و ساده زیستی را تمرین کنید.

وی ادامه می‌دهد: اگر نماینده‌ای ساده زیست نباشد و خوی اشرافیت در او وجود داشته باشد، هیچگاه نخواهد توانست در قلب مردم جایی باز کند و از سویی هم نمی‌تواند درد اقشار ضعیف جامعه را درک کرده و برای آنان کاری کند.

شجاع باشید و اسیر زد و بندهای سیاسی نشوید

مرتضایی از داشجویان علوم سیاسی دانشگاه‌های تبریز است، می‌گوید: نماینده مصلحت اندیش نمی‌خواهیم. نماینده مورد نظر ما باید شجاع باشد و جریان ساز و به جای قرار گرفتن در مسیر جریان‌های دیگر و پیروی از آنان با شجاعت وارد میدان شده و از حقوق مردم خود دفاع کند.

وی می‌گوید: نماینده‌ای را می‌خواهیم که اسیر حزب گرایی ها و زد و بندهای سیاسی نشده و تنها برای مردم و به نفع آنها رأی دهد نه صرفاً به خاطر یک سری تعصبات حزبی؛ چنین نمایندگانی دائم از به خاطر افتادن منافع خود و یا حزبشان می‌ترسند و شجاعت لازم برای بیان نظر درست و به حق را ندارند.

مرتضایی خطاب به نمایندگان می‌گوید: اگر فسادی را از سوی نزدیکان و هم حزبی‌های خودتان مشاهده کردید، ساکت ننشسته و تنها به فکر مردم باشید و از مصلحت اندیشی بپرهیزید.

مجلس و وظیفه خود را جدی بگیرید

شکری از دیگر دانشجویان دانشگاه تبریز است که با انتقاد از رفتارهای برخی نمایندگان در ادوار مختلف می‌گوید: متأسفانه گاه نمایندگان برخی حرکات دون شأن در مجلس انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به ماجرای عکس انداختن‌ها و یا چرت زدن و نحوه نشستن آنها و غیره در مجلس اشاره کرد که نشان می‌دهد این افراد مجلس و جایگاه خطیر آن را درک نکرده‌اند.

او می‌گوید: تا زمانی که خود نمایندگان، وظیفه خطیر خود را درک نکرده‌اند، نمی‌توان انتظار داشت در این جایگاه موفق باشند. از نمایندگان می‌خواهیم از فرصت چهار ساله خود به خوبی و با دقت استفاده کنند و از لحظه به لحظه این فرصت برای خدمت رسانی به مردم بهره ببرند.

به فکر طرح‌های اقتصادی و تولید ملی باشید

صحرایی از جوانان تبریزی است که خواستار توجه ویژه نمایندگان به طرح‌های اقتصادی است و می‌گوید: در شرایط کنونی همه می‌دانند که برای بهبود وضع اقتصادی باید بیش از این تلاش کرد و در این میان وظیفه نمایندگان در تصویب و نظارت بر امور اقتصادی و طرح‌های مرتبط مهم است که باید بیش از دوره‌های قبل به فکر اقتصاد و مسائل مرتبط با آن بود.

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد به تولید ملی باید در تمامی بخش‌های کشور جاری و ساری باشد که از جمله این بخش‌ها، مجلس شورای اسلامی است که اگر اعضای آن معتقد به تولید ملی باشند قطعاً می‌تواند در سیاست‌های کل کشور تأثیرگذار باشد.

آگاهی خود را افزایش داده و از مشاوره کارشناسان بهره ببرید

ملک زاده یکی از معلمان جوان تبریزی است که وجود آگاهی نسبت به مسائل مختلف جهان و کشور را در بین نمایندگان لازم و ضروری دانسته و می‌گوید: یک نماینده باید دائماً به فکر افزایش اطلاعات خود نسبت به مسائل روز دنیا و کشور باشد و از طرفی هم با بصیرت به این مسائل بنگرد و هر جا که نیاز شد از کارشناسان خبره بهره گیرد.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که یک نماینده نتواند در تمامی مسائل صاحب نظر باشد اما انتظار می‌رود در کنار تمامی نمایندگان، تیمی از کارشناسان خبره و مورد اعتماد قرار داشته باشد تا در هنگام تصمیم گیری به شکل جدی و به صورت کارشناسی به مساله ورود یابند.

اینها از جمله خواسته‌های مردم از یک نماینده مجلس شورای اسلامی است. هرچند این خواسته‌ها تنها به موارد بالا ختم نشده و مردم خواسته‌های دیگری نیز از نمایندگان خود دارند. مواردی همچون افزایش خودباوری، توجه به نظر مردم در تصمیم گیری ها، چاره جویی برای مشکلات جوانان و اقشار مختلف جامعه، عملگرا و توانمند بودن و شفاف بودن آرای از خواسته‌های مردم از نمایندگان خود است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.