البته در این میان رسانه های جمعی به عنوان اصلی ترین جریان های فکری، نقشی موثر و تعیین کننده برای ترغیب حداکثری مردم به منظور مشارکت در انتخابات را دارند و باید به شیوه های گوناگون شور انتخاباتی را در جامعه فراگیر کنند و از قدرت رسانه ای خود در تشویق مردم برای حضور در پای صندوق های رای بهره ببرند.

رسانه ها در قبال شور بخشیدن به فضای انتخاباتی جامعه مسوولیتی خطیر و سنگین و البته حساس دارند به گونه ای که می توانند با انتشار مطالب خود یک جامعه را به مشارکت گسترده فرابخوانند و یا آنها را مایوس و سرخورده کنند چرا که رسانه ها را می توان در زمره رهبران خط فکری جامعه نام برد.

رسانه ها  اعم از صدا و سیما، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، کانال های اطلاع رسانی معتبر فعال در فضای مجازی، نشریات مکتوب در ایجاد نشاط و شور انتخاباتی نقشی موثر و در هم تنیده دارند تا با استفاده از ظرفیت های گسترده خود شور حماسه را در بین مردم ایجاد کنند.

خبرگزاری ایرنا مرکز ایلام نیز باتوجه به رسالت خود در حوزه انتخابات و در پی برگزاری سلسله میزگردهای خبری با موضوع انتخابات بار دیگر اقدام به برگزاری میزگرد با محوریت نقش رسانه ها در ترغیب مردم و ایجاد شور و نشاط انتخابات در جامعه کرده و در این میزگرد از دیدگاه های صاحب نظران و فعالان رسانه ای آشنا با مسائل و تحلیل های سیاسی استفاده کرده است.

در میزگرد ایرنا توفیق عقابی قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز ایلام، عبدالحمید کرمی رییس خانه مطبوعات، خداداد ابراهیمی مدیرمسوول روزنامه مهران، رضا میرزاد مسوول خبرگزاری تسنیم و علی اصغر اسدی مسوول خبرگزاری تابناک حضور داشتند و در مورد چرایی سرد بودن فضای انتخابات پیش رو با هم به تبادل نظر پرداختند.

در این میزگرد قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام در باره موضوع های مختلفی از جمله قدرت جریان سازی رسانه ها، نقش کانال های مجازی در سرد بودن انتخابات و تولید برنامه های تحلیلی در مورد انتخابات با استفاده از کارشناسان و کنش گران مسائل سیاسی و اجتماعی در صدا و سیمای مرکز ایلام صحبت کرد.

چکیده صحبت های رییس خانه مطبوعات ایلام، مدیرمسوول و سردبیر نشریه پیک ایلام نیز در مورد لزوم بازنگری شرایط ثبت نام داوطلبان انتخابات، انتقاد از شورای نگهبان در رد صلاحیت اصلاح طلبان و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم حوادث ماه های اخیر در سرنوشت انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رای بود.

مسوول خبرگزاری تسنیم هم ایلی و قبیله ای بودن انتخابات در ایلام به جای اندیشه های سیاسی، لزوم هوشیاری رسانه ها و ایجاد بسترسازی انتخاباتی گسترده در جامعه، لزوم تغییر نگرش های طوایفی مردم نسبت به انتخابات و شناخت دقیق مردم و داوطلبان نسبت به وظایف یک نماینده مجلس بحث و گفت و گو کرد.

بالا رفتن سطح توقع مسوولان از مردم استان ایلام با توجه به مشارکت بالای آنها در انتخابات های گذشته، برقراری توازن سیاسی در بین داوطلبان از سوی شورای نگهبان و تلاش رسانه ها برای جلوگیری از برگزاری یک انتخابات سنتی و پوپولیستی از اهم مطالب بیان شده توسط مدیرمسوول نشریه مهران در این میزگرد بود.

مسوول خبرگزاری تابناک ایلام نیز در مورد موضوع هایی چون تاثیر قبلیه سالاری بر انتخابات استان ایلام، لزوم تقویت عامیانه نقش تحزب در انتخابات، لزوم مشارکت همه سلایق فکری، آگاهی بخشی عمومی و جریان سازی فکری توسط رسانه ها، تشریح دقیق وظایف قانونی یک نماینده مجلس برای مردم از سوی رسانه ها به مباحثه پرداخت.

نظرسنجی ها از مشارکت ۶۵ درصدی مردم ایلام در انتخابات حکایت دارد

قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام با طرح این سوال که بر اساس چه تحقیقات و یافته هایی می گوییم که فضای انتخابات سرد است، گفت: در مباحث علمی نمی شود بطور قاطع و مطلق اظهار نظر کرد که یک موضوع صحت دارد یا نه چرا که بطور معمول به صورت نسبی شرایط را می توان تجزیه و تحلیل کرد.

توفیق عقابی افزود: تحقیقات میدانی سیمای استانی این مسئله را تایید نمی کنند، بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته بیش از ۶۵ درصد مخاطبان ایلامی عنوان می کنند که در انتخابات ۲ اسفند شرکت خواهند کرد و تجربه نظرسنجی های رسانه ملی نیز نشان داده است که کمترین خطایی در این موارد روی می دهد و بیش از ۹۹ درصد نظرسنجی ها محقق می شود.

وی افزود: فضای ذهن ما به عنوان افرادیکه در عرصه رسانه اثرگذار هستیم و افکار عمومی را به نحوی می سنجیم ممکن است این موضوع را القا کند که بین احساس و واقعیت فاصله بسیاری وجود دارد چراکه احساس ممکن است اینگونه تلقی شود که مردم رغبتی برای حضور را پای صندوق های رای ندارند.

قائم مقام سیمای استانی ایلام یادآور شد: این موضوع نیز به نحوی به خود افراد رسانه ای باز می گردد که بخوبی نتوانسته ایم اثرگذار بوده و جریان سازی رسانه ای را محقق کنیم و مردم را نسبت به مسوولیت خود آگاه، روشن و در مسیر درست قرار دهیم.

عقابی تاکید کرد: چارچوب جمهوریت حکومت اسلامی به نوعی برگرفته از نظام های غربی است و در کنار توجه به شکل جمهوریت، پسوند اسلامیت نیز قرار گرفته که نشات گرفته از حکومت نبوی و علوی است، شیوه حکومت داری در جمهوری اسلامی از ظرفیت و کارآمدی لازم برای رسیدن به پیشرفتی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است، برخوردار است.

رسانه ها در مسیر جهت دهی با انتخاب آگاهانه مردم حرکت کنند / فضای مجازی به دلسردی و ناامیدی مردم دامن می زند

وی اضافه کرد: رسانه ها به عنوان رکن سوم دموکراسی باید مردم را در مسیر درست و روشن قرار داده است و به انتخاب های مردم جهت دهی درست و عالمانه بدهند، ولی امروز آنگونه که باید این وضعیت را شاهد نیستیم.

قائم مقام سیمای استانی ایلام یادآور شد: جهت دهی زمانی اتفاق می افتد که اعتماد سازی بخوبی شکل گرفته باشد، مردم کارگزاران را بپذیرند و مسوولان نیز در راستای اهداف مردم حرکت کنند.

عقابی با اشاره به نقش فضای مجازی که به صورت آنلاین و لحظه ای اخبار و اطلاعات را در اختیار مردم قرار می دهند، تاکید کرد: امروز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نه تنها باعث گرم شدن فضای انتخابات نشده اند، بلکه در فضای دلسردی و ناامیدی مردم نیز نقش آفرینی می کنند.

وی اظهار داشت: هر شخصی به راحتی می تواند با ایجاد یک کانال مسائل و موارد مدنظر خود را عنوان و در چارچوب فکری خود تجزیه و تحلیل کند که این وضعیت هم می تواند به پمپاژ ناامیدی بیانجامد و هم امیدواری را در سطح جامعه تزریق کند و این جریان سازی در کسری از ثانیه اتفاق می افتد.

قائم مقام صدا و سیمای ایلام یادآور شد: هر چیزی در کشورهای غربی در جای خود نهادینه شده و این مسائل در قالب اتحادیه های صنفی تدوین می شود تا هر شخصی به خود اجازه ندهد مطالب مورد نظر خود بدون نظارت منتشر کند، با وجود آنکه در ایران پلیس فتا وظیفه نظارت بر این موارد را بر عهده دارد، نهادهای دیگری نیز در این مسئله تاثیرگذار و مسوول هستند که باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند ولی در عمل چنین رویکردی را شاهد نیستیم.

لازمه ارتقای مشارکت حداکثری بهبود اعتماد عمومی است

عقابی افزود: لازمه تحقق این امر تقویت اعتماد عمومی است و این اعتماد نیز یک روزه حاصل نمی شود و فرآیندی زمانبر است، باید تبیین انتخاب اصلح را چهار سال قبل از انتخابات آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: اگر نماینده ای در مسیر وظایف نمایندگی خود خطایی مرتکب شد و سوگند خود را فراموش کرد چرا وی را مورد بازخواست و سوال قرار نمی دهیم، چرا در فضای مجازی و نشریات نتوانسته ایم انتقاد مستدلی از برخی تصمیمات و رفتارهای نادرست نمایندگان داشته باشیم.

قائم مقام صدا و سیمای ایلام یادآور شد: قبلا مردم از نمایندگان خواهش می کردند که وکالت آنها را بپذیرند ولی امروز برخی خود را به زور به عنوان نامزد انتخابات تحمیل می کنند که در افزایش بی اعتمادی عمومی تاثیر بسزایی داشته است.

عقابی گفت: موضوع خرید و فروش آرا نیز در خدشه دار شدن اعتماد عمومی تاثیرگذار بوده است، چراکه ممکن است این موضوع در سبد آرای برخی اشخاص موثر بوده و در این میان کسانیکه وابسته به بنگاه های ثروت هستند، منتفع و روند انتخابات را به نفع جریان وابسته به خود تغییر کی دهند که انتخاب اصلح را با چالش جدی روبرو می کند، نقش فعالان رسانه ای در تبیین این وضعیت و روشنگری جامعه ممتاز است.

حتی یک نماینده نیز در توسعه همه جانبه استان تاثیرگذار است

وی اضافه کرد: همه باید تلاش کنند با ارتقای اعتماد عمومی مردم را نسبت به آینده نظام و انقلاب امیدوار کنند، برخی عنوان می کنند با یک گل بهار نمی شود و یک نماینده تاثیری در فرآیند امور ندارد ولی تجربه نشان داده است یک نماینده کارآمد، اصلح، با دانش و آشنا به قوانین می تواند موج آفرین شده و با جلب آرای سایر نمایندگان به سمت خود در جهت توسعه استان گام بردارد.

قائم مقام صدا و سیمای ایلام اظهار داشت: ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق زمانی مرز تهدید تلقی می شد ولی امروز به عنوان یکی از فرصت های جمهوری اسلامی برای توسعه مراودات تجاری و بازرگانی شمرده می شود و می توان از قدم به قدم و متر به متر این مرز برای توسعه استان بهره گرفت.

عقابی گفت: بازار عراق تشنه بسیاری از کالاهای ایرانی است ولی مردم نتوانسته اند از این مزیت منتفع شده و ارزش افزوده ای متناسب با این مسئله نصیب کشورمان بویژه در استان های مرزی شود، ایلام به عنوان استانی چهارفصل دارای شرایط اقلیمی منحصربفردی است و می تواند از این مزیت برای جلب درآمدهای سرشار گردشگری استفاده کند ولی کدامیک از نمایندگان استان طرحی برای جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری ارائه داده اند.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم در حوزه گردشگری درمانی و مذهبی با توجه به تردد زائران عراقی از استان ارزآوری مناسبی نصیب ایلام شود ولی در عمل وضعیت موجود قابل دفاع نیست و نمایندگان استان نتواسته اند این ظرفیت را فعال کنند.

قائم مقام صدا و سیمای ایلام تاکید کرد: ایلام با وجود مزیت های اقتصادی جزو استان های انتهایی کشور از نظر منابع درآمدی است این مسئله به عنوان یک مطالبه جدی مردم باید بیش از پیش در رسانه ها منعکس شود.

وحدت رویه میان رسانه های ایلام برای مطالبه گری خواسته های مردم وجود ندارد

عقابی افزود: رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی باید به این موضوع ورود کرده و آنرا از مسوولان مطالبه کنند، به نظر می رسد در این موضوع وحدت رویه و هماهنگی لازم میان فعالان رسانه ای ایلام دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام نیز موضوع مشروعیت و مقبولیت وجود داشته است، یادآور شد: حضرت علی (ع) نیز با وجود مشروعیت الهی اما دشمنان با توطئه های متعدد مقبولیت امیرالمومنین (ع) را خدشه دار می کردند و امروز نیز برخی با سخنان مسموم و بدون سند در پی ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی هستند.

قائم مقام صدا و سیمای ایلام با اشاره به فعالیت ۱۶۸ شبکه فارسی زبان ماهواره ای که با اتاق های فکر مجهز و هزینه های سرسام آور در حال تولید برنامه هایی ضد جمهوری اسلامی هستند، تاکید کرد: این شبکه ها دین، شریعت، خانواده و امید ایرانیان را هدف گرفته اند و در برنامه های خود با ترویج استیصال و ناامیدی در پی رسیدن به مطامع شوم خود هستند.

شهادت سردار سلیمانی وفاداری مردم نسبت به آرمان های نظام را اثبات کرد / سیمای ایلام تقویت فرهنگی های بومی و محلی را در دستور کار دارد

عقابی اظهار داشت: در جریان شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی ملت ایران بار دیگر اثبات کردند نسبت به آرمان های خود همچنان وفادار هستند و تبلیغات مسموم دشمنان آنها را از هدف و آرمان خود جدا نمی کند.

وی اضافه کرد: بنابراین نباید ناامید شد و در مقطع حساس کنونی با مطالبه گری جدی از مسوولان دستگاه های مختلف برای خدمت رسانی به مردم و بویژه محرومان کشور را از شرایط کنونی که کشورمان تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد، خارج کرد، نهادهای عمومی متعددی در کشور وجود دارند که امکانات بسیاری برای خدمت رسانی در اختیار دارند که باید بیش از گذشته با اولویت بندی نیازهای اساسی مردم بتوانیم سطح رضایت مندی مردم را از مسوولان بالا ببریم تا مردم و بویژه مستضعفان و محرومان جامعه حلاوت و شیرینی آنرا بخوبی حس کنند.

قائم مقام صدا و سیمای ایلام به نقش سیمای استان در ایام انتخابات اشاره کرد و گفت: شبکه های استانی متفاوت از شبکه های ملی به این مسائل ورود می کنند و با تقویت فرهنگ های بومی و محلی بویژه از منظر زبان و گویش، موسیقی و لباس تلاش می کنند حس همبستگی ملی را تقویت کنند.

عقابی یادآور شد: سیمای ایلام نیز پنج هزار و ۲۰۰ دقیقه برنامه را در چارچوب انتخابات تولید کرده است که در روزهای منتهی به ۲ اسفند با هدف تهییج مردم برای شرکت در پای صندوق های رای از صدا و سیمای استانی پخش خواهند شد.

وی تاکید کرد: سیمای استان از تمامی افراد و صاحب نظران با گرایش های مختلف سیاسی دعوت می کند در این برنامه حضور یافته و با بیان دیدگاه های خود مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند، خوشبختانه تاکنون نیز فضای برادری ، مودت و صمیمیت خاصی در استان برقرار بوده و از این موقعیت برای جلب مشارکت حداکثری بهره خواهیم گرفت.

شورای نگهبان باید قوانین ثبت نام و تبلیغات نامزدها را بازنگری کند

رییس خانه مطبوعات استان ایلام گفت: قوانین و ساز و کارهای ثبت نام داوطلبان انتخابات اعم از مجلس، شورای شهر و روستا، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری باید مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد تا فقط چهره های برجسته و شاخص آشنا به اصول و وظایف اجازه و شرایط ثبت نام داشته باشند و هرکسی به خود اجازه ثبت نام ندهد.

عبدالحمید کرمی با بیان اینکه فضای انتخابات در استان ایلام که برگرفته از ارای ایلی و قبیله ای است هنوز رنگ جدیت به خود نگرفته است، یادآور شد: هنوز مباحث اصلی و جریان ساز مردمی انتخابات در استان ایلام شکل نگرفته و باید مردم را در روزهای باقیمانده تا دوم اسفندماه به پای کار آورد چرا که حرف اول و آخر انتخابات را خود مردم با حضور پررنگ یا کم فروغ در ایام تبلیغات و روز انتخابات می زنند.

کرمی افزود: با بررسی عملکرد شورای نگهبان در انتخابات امسال در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان، یکجانبه گرایی در تایید داوطلبان هویدا و این اقدام نقدی منصفانه را بر شورای نگهبان وارد کرده است و اعضای شورای نگهبان طیف وسیعی از داوطلبان وابسته به جریان اصلاح طلبی را حذف کرد.

وی گفت: باتوجه به حوادثی که از آبان ماه ۹۶ تا امروز بر کشور وارد شد، می طلبید شورای نگهبان با تایید نامزدهای متعدد از جریان های مختلف سیاسی مردم را صاحب داوطلبان متعددی می کرد تا با حضور گسترده در انتخابات التیامی بر زخم های سال های اخیر کشور باشد.

این فعال رسانه ای و کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: باید مطالبات و خواسته های مردم بر اساس شرایط جامعه کنونی رصد شود و مردم نیز خواسته های خود را با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود جامعه و طبق وظایف و چارچوب های تعریف شده قانونی برای نمایندگان مجلس به گوش داوطلبان برسانند.

مدیرمسوول و سردبیر هفته نامه پیک ایلام با بیان اینکه باید شرایط حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای فراهم شود، گفت: نباید داوطلبان و هواداران آنها یا حتی عامه مردم در جریان انتخابات و تبلیغات وارد فضایی خیالی و غیرواقعی شوند بلکه باید با مشکلات و واقعیت های موجود در جامعه را ببینند و از بروز سوء تفاهم ها و پیامدهای منفی ناشی از تبلیغات غیرمنطقی نامزدها و انتظارات غیر معقول مردم بکاهند.

عدم مشارکت مردم در انتخابات راهی برای اعتراض مدنی به شرایط موجود جامعه

وی با بیان اینکه شرایط کشور هنگام روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ناشی از تحریم و تهدیدها بغرنج و بی ثبات بود، تاکید کرد: بدون اغراق دولت فعلی فعال و موفق ترین دولت جمهوری اسلامی بوده و در راستای رسیدن به برنامه ها و اهداف خود با چالش ها، مشکلات و ناملایمات زیادی مواجه بود ولی با این وجود موفقیت های این دولت در مقایسه با دولت های پیشین غیرقابل انکار است.

کرمی با اشاره به اینکه مردم ایران باهوش و زرنگ هستند، اظهار داشت: در جریان آشوب های سال ۹۶ تا امسال مردم به خوبی از این آزمون ها و حوادث بیرون آمدند و اوج شکوه حضور مردم به عنوان سرمایه اصلی نظام را می توان در آیین های عزاداری و تشیع پیکر شهید سلیمانی مشاهده کرد و اینکه مردم نگذاشتند جریان های مختلف ایشان و شهادت و رشادت شان را به نام خود مصادره کنند.

این فعال رسانه ای گفت: مردم همواره خواسته ها و مطالبه های به حق خود را به صورت اعتراض های مدنی نشان می دهند که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم می تواند این اعتراض ها با عدم حضور و مشارکت فراگیر در پای صندوق های رای خود را نشان دهد و مسوولان باید بدانند مردم ایران ملتی هوشمند و آگاه به مسائل هستند و بر اساس شرایط موجود در جامعه عمل می کنند.

مدیرمسوول و سردبیر هفته نامه پیک ایلام افزود: جامعه کنونی ما به الگوهایی نظیر شهید سلیمانی که حیات و مماتش موجب برکت و اتحاد و آرامش بود نیاز دارد و باید منش شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب ولایی و انسانی در جامعه ترویج و تزریق شود تا کشور از آسیب ها و هجمه ها مصون بماند و در این میان رسانه ها باید پرچمدار این گونه جریان های ارزشی باشند.

حوادث ماه های اخیر میزان مشارکت انتخاباتی مردم را در هاله ای از ابهام قرار داده است

مسوول خبرگزاری تسنیم در استان ایلام گفت: توسعه سیاسی و دمکراسی واقعی کشور ما در گرو بهره گیری درست از مشارکت های اجتماعی گسترده مردم در صحنه های مهم کشور از جمله انتخابات است و مردم تشکیل دهنده اصلی ارکان نظام هستند.

رضامیرزاد یادآور شد: در این برهه حساس زمانی و باتوجه به اتفاق های متوالی ماه های اخیر از جمله نوسان و افزایش قیمت ها، تورم، حواشی و آشوب های ناشی از تغیر قیمت بنزین، شهادت سردار سلیمانی، حادثه کرمان و سقوط هواپیما و همچنین عملکرد شورای نگهبان در صلاحیت داوطلبان نمی توان تخمین درستی از میزان مشارکت مردم داشت.

وی با بیان اینکه طبق آمار میزان مشارکت مردم ۵۶ درصد است، افزود: اما با توجه به در پیش بودن راهپیمایی ۲۲ بهمن و چهلمین روز از شهادت سردار سلیمانی می توان با توجه به حضور مردم در این ۲ رویداد به حضور آنها در پای صندوق های رای نیز تا حدود زیادی استنباط کرد.

میرزاد یادآور شد: البته در استان ایلام که انتخابات ایلی و طایفه ای بر گرایش های سیاسی چربش دارد وضعیت متفاوت است چرا که قاطبه ایلات و طوایف سعی می کنند از نامزد ایلی خود حمایت کنند و همچنین امسال شاهد حضور چهره های شاخصی در میان داوطلبان هستیم هرچند افراد شاخص دیگری هم بنا به مصلحت شورای نگهبان تایید صلاحیت نشدند.

وی با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت گسترده طیف وابسته به حزب اصلاح طلبان گفت: اما باز هم می توان در استان هایی چون ایلام که انتخابات ایلی و طایفه ای دارند امیدوار به مشارکت حداکثری مردم بود ولی در سطح کلان کشوری احتمال پایین بودن این مشارکت ها وجود است.

رسانه ها باید از فضای سرد و منفعل پیش از انتخابات دور شوند

وی افزود: مردم با حضور در صحنه های مهمی چون انتخابات یا راهپیمایی به نوعی وفاداری و تایید نظام را اثبات می کنند که این خود یک رفراندم گویا و آشکار است که به کرات آن را نشان داده اند ولی انتخابات اسفندماه امسال باتوجه به حوادث گذشته به ویژه برای استان های دارای رای سیاسی در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

میرزاد تاکید کرد: قاطبه رسانه ها نیز در این میان  سرد و منفعل عمل می کنند در حالیکه آنها به عنوان پرچمداران اصلی هدایت افکار عمومی برای برگزاری انتخاباتی پرشور باید تنور انتخابات را با معرفی شاخصه های یک کاندیدای اصلح مدام گرم و روشن نگه دارند.

وی اظهار داشت: رسانه های جمعی در مسائلی همچون انتخابات باید بسترساز باشند و هوشیارانه عمل کنند در استان ایلام که انتخابات عمدتا سنتی و بر پایه قبیله گرایی است، رسانه ها باید تفکرات و دیدگاه های سیاسی مردم را تغییر دهند و اشراف سیاسی مردم درباره انتخابات را افزایش دهند.

انتخابات در ایلام نیازمند پوست اندازی است

وی اضافه کرد: باید قبیله گرایی انتخاباتی در ایلام به تدریج جای خود را به انتخابات علمی، تخصصی و هوشمندانه بدهد و کاندیداهای منتخب مردم باید در سطح کلان ملی و استانی افرادی دارای همیت ملی و غیرت دینی باشند که در هر زمانی از اقتدار ایران اسلامی با شجاعت و زیرکی دفاع کنند.

این فعال رسانه ای گفت: باید نمایندگانی به مجلس فرستاده شوند که فارغ از هر گرایش سیاسی یا حزبی فردی کاربلد، معتمد، معتقد، متعهد، پاکدست، فاقد سوابق مخدوش و ... باشند چرا حضور اینگونه افراد در قوه مقننه تضمین کننده سلامت مجلس و حفظ اقتدار آن است.

وی به نماندگان منتخب مردم در مجلس آتی توصیه کرد: با رعایت اصول اخلاقی و عملکردی و با پرهیز از منفعت طلبی در چارچوب وظایف قانونی مشخص شده مجلس عمل کنند و ناظری بینا، دقیق و راهنما بر قوه مجریه و دیگر نهادها و ارکان نظام باشند و اعتماد عمومی را نسبت به خود، مجلس و انتخابات های آتی خدشه دار نکنند.

مشارکت بالای مردم ایلام در انتخابات های پیشین توقع مسوولان را بالا برده است

مدیر مسوول روزنامه مهران نیز در این نشست گفت: در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲ مبحث مهم با عنوان موج و پدیده انتخاباتی وجود داشت که در حال حاضر و در شرایط کنونی در این دوره از انتخابات شاهد هیچکدام از از دو مقوله مهم نیستیم.

خداداد ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه این دو مبحث موج و پدیده انتخاباتی در این دوره وجود ندارند و تا حدودی نقش آنها کم رنگ دیده می شود نشانه خوبی برای انتخابات در استان ایلام نیست، به عنوان مثال در دوره پیشین انتخابات در استان به دلایل خاص مغازه دارها حتی برای نصب پوستر نامزهای انتخابات برروی شیشه مغازه خود اقدام می کردند در واقع مفهوم این قضیه نشان از شور و نشاط انتخاباتی داشت اما الان این روند معکوس شده است.

رییس پیشین خانه مطبوعات ایران افزود: در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی شور و شوقی خاصی وجود داشت به نوعی که خود مردم از نامزدها دعوت می کردند که به بیان اهم برنامه های خود بپردازند اما الان و در این شرایط مانده به انتخابات این شرایط برعکس شده است.

وی تاکید کرد: به نوعی می توان گفت که این موارد هشدار هستند اما باز هم امید وجود دارد ، تجربه نشان داده است که حتی یک روز مانده به انتخابات شورای نگهبان تایید صلاحیت ها را افزایش داده و به نوعی مشارکت مردم بالا می رود که امیدواریم این هم تحقق پیدا کند.

مدیر مسوول روزنامه مهران یادآور شد: مشاهدات عینی نشان دهنده این است که تا امروز مشارکت بسیار پایین است، شاید دلیل این باشد که مردم استان توقعات مسوولان ارشد و متولیان و دست اندرکاران انتخابات را بالا بردند به طوری که مشارکتی بالاتر از متوسط ۷۵ درصدی خلق شد و توقع بالا بردن حضور مردم در انتخابات این آسیب ها را نیز می تواند در پی داشته باشد.

تمایل مردم به شرکت در انتخابات بیشتر شخصی است تا سیاسی

ابراهیمی ادامه داد: مسوولان و متولیان امر باید تلاش کنند تا در این چند روز باقی مانده سیاست گذاری معقولی را در راستای افزایش مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رای اعمال کنند چرا که مشارکت بالا یک هدف ملی بوده و خاص یک جناح یا حزب خاصی نیست و راه های آن تایید صلاحیت معقول، لیدرهای سیاسی خوشنام که هم مردم و نظام آنها را قبول دارند وارد این گود شوند و با شورای نگهبان برای تایید این افراد چانه زنی کنند تا میزان مشکارت مردم رنگ امیداوری به خود بگیرد.

عضو پیشین خانه مطبوعات ایران اضافه کرد: مبحث دیگر  ایجاد توازن سیاسی در مجلس است، وقتی اکثریت مردم بدانند و به یقین برسند که پارلمان یازدهم یک پارلمان فراجناحی بوده و دارای توزان سیاسی است امیداور می شوند که تضارب آرا وجو دارد و سلایق سیاسی در مجلس وجود خواهد داشت، یک جناح حاکم نخواهد بود که تنها تصمیم گیری کند بلکه در مقابل جناح دیگری وجود دارد که آنرا نقد کند.

عضور پیشین خانه مطبوعات ایران تصریح کرد: مسوولان ارشد نظام اگر می خواهند پارلمانی مقتدر داشته باشیم باید مجلس آینده را به خانه ملت تبدیل کنند نه خانه  سیاستمداران ، اگر مجلس به مدرسه تک صدایی تبدیل شود دیگر خانه ملت نیست.

رسانه ها می توانند تعیین کننده سرنوشت انتخابات باشند

ابراهیمی به نقش غیرقابل انکار و مهم رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ها می‌توانند با آگاهی بخشی درست و صحیح به مردم در عرصه انتخابات، به تعیین سرنوشت آن‌ها کمک کنند.

وی افزود: اگر بپذیریم مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی اساسی در کشور فعال هستند و انتخابات را هم یکی از ارکان دموکراسی در نظر گرفت در واقع تکمیل کننده یکدیگر هستند و رسانه ها باید بتوانند توقعات و دیدگاه‌های مردم را از نمایندگان مجلس و سایر افرادی که قرار است انتخاب شوند، آزادانه و بدون لغزش قلم مطرح کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ها با هر گرایشی وظیفه روشنگری در جامعه را دارند، گفت: در واقع رسانه نه فقط در فرم و اجرای باشکوه‌تر انتخابات موثر هستند، بلکه بستری را برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت برای مردم فراهم می‌کنند و محتوای آن را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس نقش نشریات محلی و رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی بسیار مهم است و در ارائه و انتقال محتوا به افراد جامعه باید دقت کنند و بایستی پاسخگوی مردم باشند و تلاش کنند تا مردم از انتخابات پوپولویستی پرهیز کنند و یک انتخابات منطقی و عقلانی را برگزار کنیم.

مجلس چکیده ای از همه نگرش ها و جریان های مختلف سیاسی می تواند باشد

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام نیز در این نشست گفت: انتخابات یکی از مولفه های اصلی، پرچم و نماد مردم سالاری است که از طریق حضور و مشارکت مردم در پای صندوق های رای تبلور پیدا خواهد کرد.

علی اصغر اسدی افزود: از سویی دیگر با توجه به وضعیت حساس جمهوری اسلامی در عرضه داخلی و بین المللی، میزان مشارکت مردم چه در راهپیمایی ها، انتخابات، نماز جمعه و سایر مناسبت های دیگر به عنوان معیاری برای تعیین میزان مقبولیت نظام مورد مقایسه قرار می گیرد لذا میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای و مشارکت آنان در این رویداد مهم چه در عرصه داخلی و چه بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه مسوولان و کسانی که در این عرصه صاحبنظر هستند قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بحث مشارکت مردم در پای صندوق های رای در انتخابات پیش رو با توجه به وضعیت حاکم در استان نسبت به دورهای قبل مطلوب نیست آنچه مسلم است مشارکت مردم استان به دلیل تاثیر گذاری مقوله قبیله سالاری و طایفه ای در ادوار مختلف از روند قابل قبول و بالاتر از متوسط کشوری برخودار بوده است.

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام اضافه کرد: باید پذیرفت الان نسبت به دوره قبل چهار سال جلوتر آمده ایم، هم در افکار هم در عرصه تلکنولوژی و هم بحث حزب گرایی تغییراتی در جامعه ایجاد شده است، نیمی از جامعه از نگاه ها و معیارهای قومی قبلیه ای شاید در این انتخابات پیش رو عبور کرده اند و تحزب و وابستگی جریانی می تواند یکی از اثر گذارترین مولفه ها در افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای به حساب آید.

اسدی یادآور شد: یک وضعیتی که الان در بحث ورود نامزدها در انتخابات به وجود آمده است می تواند مهمترین مولفه تعیین حضور مردم در پای صندوق های رای باشد، وقتی ما می گوییم مجلس عصاره و چکیده گرایشات و افکار مختلف مردم است پس باید مردم را در این همین حیطه ببینیم که مردم تنها یک طیف خاص و منحصر به فردی نیستند بلکه مردم یعنی مجموعه ای از سلایق و دیدگاه های سیاسی، لذا مجموعه ای از نگاه های مردم از طریق انتخاب نماینده اصلح خود در مکانی بنام خانه ملت نقش داشته و در مباحث کلان کشوری صاحب نظر باشند.

باید در میان تایید صلاحیت ها همه سلایق و جریان های فکری حضور داشته باشند

وی افزود: بنابرین یکی از مهمترین عامل هایی که می تواند در بحث کاهش مشارکت قطعا  تاثیر گذار باشد گزینشی رفتار کردن با تایید صلاحیت داوطلبان و عرضه یک محصول خاص در عرصه انتخابات است که مردم را در انتخابات آن با سختی و مشکل مواجه می کند.

اسدی تصریح کرد: وقتی مردم می بینند از بین نامزدها و محصولی که در ویترین انتخابات عرضه شده است تنوعی مشاهده نمی شود و دست بر هر محصولی بگذارند از همه لحاظ مشابه هم هستند باعث می شود تا در انتخاب تجدید نظر کنند و بخشی از نخبگان سیاسی و احزاب که در این گزینش دچار خسران شده اند در این فرایند مشارکت نکنند.

مدیر مسئول سایت خبری، تحلیلی تابناک ایلام اضافه کرد: مبحث دیگر، بحث تفکر سیاسی و حاکمیتی پرقدرت در ارکان مختلف سیاسی فرهنگی و اجتماعی کشور است ، وقتی یک جریانی از تمام ظرفیت ها برای ناکارآمد جلوه دادن این نهاد و تضعیف کارکردهای آن شب و روز نشناسد و فعالیت نند این خود باعث می شود در جامعه نوعی ناامیدی و یاس نسبت به کارکردهای این دستگاه اشاعه پیدا کند و مردم انتخاب نکردن را بر انتخاب ترجیح دهند.

وی تاکید کرد: تحزب و فعالیت های سیاسی در فرایندهای انتخاباتی به عنوان موتور محرکه محاسبه می شوند ، این موتور محرکه احزاب در کشور ما شامل سه طیف شناخته شده است که به صورت جمعی و در کنار هم می توانند تشکیل دهنده بخش های این موتور محرکه باشند.

ناکارآمدی ها گاه مردم را به انتخاب نکردن و مشارکت پایین ترغیب می کند

وی گفت: یک تفکر سیاسی و حاکمیتی پرقدرت ارکان مختلف سیاسی فرهنگی و اجتماعی کشور را در اختیار دارد، حتی بخش عظیمی از ظرفیت رسانه ای را در اختیار دارد که همین جریان یکی از مهمترین نقش ها را در ایجاد ناامیدی و دلزدگی مردم نسبت به نهادهای نظارتی نظیر قوه مقننه دارد.

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام تصریح کرد: در این انتخابات با صراحت بگوییم به دلیل گزیشنی عمل کردن با انتخاب نامزدها و حذف بخش عمده ای از تفکر اصلی و سلیقه سیاسی جامعه به خودی خود این موتور محرکه بخش اصلی خود را از دست داده است و نباید انتظار داشت که یک تحرک در عرصه انتخابات ایجاد کند.

اسدی گفت: مبحث دیگر دل مردگی نسبت به کارکردهاست، تصور کنیم در همین بحث بنزین یک نهاد قانونمندی که از لحاظ ساختار قانون اساسی به عنوان نهاد قانونگذار شناخته شده است از مهمترین و موثرترین تصمیم گیری در حوزه اقتصادی حذف شده است، وقتی مردم و نخبگان تصور کنند که انتخابات به انتخاب نماینده و شکل گیری قوه مققنه ای می انجامد که در کارکردها و تصمیمات کلان کشور نقشی ندارند احساس ناامیدی و پوچی می کنند و نبودن این دستگاه را بر بودن آن ترجیح می دهند.

مدیرمسئول پایگاه خبری، تحلیلی تابناک ایلام ادامه داد: وضعیت اقتصادی حاکم که به بحث دیپلیماسی و بین اللملی برمی گردد، الان وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی نیست و  بر ارکان مختلف جامعه تاثیر خود را گذاشته است این امر به نوعی باعث نارضایتی و بی تفاوتی مردم نسبت به مباحث سیاسی شده است.

نقش رسانه در شناسایی افراد لایق بسیار پررنگ است

اسدی به نقش رسانه ها در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی اشاره کرد و گفت: برخی از مردم نسبت به وظایف و ماهیت ذاتی مجلس شورای اسلامی اطلاعی ندارند و این رسانه ها هستند که باید اطلاعات لازم را به آنان بدهند. در این مرحله رسانه ها باید مردم را متوجه نقش و اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی کنند.

وی افزود: بخش اعظم مشارکت های انتخاباتی به عملکرد مسئولان و نمایندگان برمی گردد، اگر مردم در ارزیابی های خود تاثیر نمایندگان را مثبت تشخیص ندهند هر چه رسانه ها تلاش کنند، نمی تواند اعتماد عمومی را جلب کنند.

وی با بیان اینکه مطبوعات و رسانه ها در واقع باید به گونه ای به انتخابات بپردازند که هیجان کاذب به مردم ندهند، افزود: امروز جامعه و انتخابات را بدون رسانه نمی توان تصور کرد چرا که رسانه ها جزو لاینفک زندگی جامعه امروزی محسوب می شوند.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی تابناک ایلام تاکید کرد: رسانه ها با توجه به اینکه واسطه بین مردم و مسئولان هستند باید بی طرفانه نسبت به مسائل مختلف اظهار نظر کنند که این امر سبب جذب مخاطب می شود.

استان ایلام دارای سه نماینده در مجلس شورای اسلامی است که در حال حاضر سلام امینی، جلال میرزایی و شادمهر کاظم زاده عهده‌دار این مسوؤلیت هستند.

شهرستان‌های ایلام، ایوان، سیروان، چرداول، ملکشاهی و مهران در حوزه انتخابیه شمال و شهرستان‌های بدره، دره شهر، دهلران و آبدانان نیز در حوزه انتخابیه جنوب استان ایلام قرار دارند.

شعار امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی است.

شروع به کار رسمی فرایندهای اجرایی انتخابات از تاریخ دهم آذرماه با ابلاغ دستور شروع انتخابات از سوی وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه انتخاباتی آغاز شد و تا ۱۶ آذر فرآیند ثبت نام از داوطلبان ادامه داشت.

اسامی داوطلبان تعیین صلاحیت شده ۲۲ بهمن اعلام می شود و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان‌ دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.