به گزارش ایرنا، جامعه روستایی - عشایری آذربایجان شرقی در فاصله دهه فجر 1397 تا امسال شاهد اقدامات توسعه ای متنوعی در بخش های تزریق اعتبارات به دهیاری ها، برگزاری دوره های آموزشی برای دهیاران، تخصیص اعتبار به روستاهای گردشگری و اجرای طرح توسعه در 6 روستای شهرستان ورزقان بوده است. 

در این مدت همچنین نهضت توسعه امکانات زیرساختی در قالب هایی همچون آبرسانی، گازرسانی و برق رسانی، اتصال به اینترنت و شبکه تلفن ثابت، مطالعه، بازنگری و اجرای طرح های هادی روستایی، صدور سند مالکیت روستایی و احداث و بهسازی راه های روستایی در سطح آذربایجان شرقی ادامه یافته است. 

افزایش بیمه شدگان و  اعطای تسهیلات بانکی در مناطق روستایی با هداف نهادینه کردن اشتغال پایدار از دیگر دستاوردهای جامعه روستایی آذربایجان شرقی در فجر انقلاب است. 

جامعه عشایری آذربایجان شرقی نیز در یک سال اخیر اقدامات تازه ای را در حوزه بازگشایی و مرمت راه های عشایری، احداث آبشخور و اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در اراضای ییلاقی تجربه کرده است. 

پرداخت ۱۶۶۵ میلیارد ریال اعتبار به دهیاری ها 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی به ایرنا گفت: تشکیل و راه اندازی شبکه نظارت عالی استانی بر اجرای طرح های عمران روستایی از جمله دستاوردهای توسعه روستایی در آذربایجان شرقی بوده که به واریز یک هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال اعتبار به حساب دهیاری ها و کسب رتبه برتر کشوری در چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر کشور منجر شد.

تقی کرمی افزود: انتخاب ۱۰ روستای کانونی منتخب به عنوان الگوی توسعه روستایی، برگزاری ۱۲۰ ساعت دوره آزمون مکاتبه ای برای دهیاران و کارکنان دهیاری ها و اختصاص ۷.۵ میلیارد ریال اعتبار به ۶ روستای هدف گردشگری از دیگر دستاوردهای توسعه روستایی آذربایجان شرقی در فاصله زمانی دهه فجر ۱۳۹۷ تا دهه فجر امسال بوده است. 

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر همچنین طرح توسعه، عمران و آبادانی همزمان در ۶ روستای شهرستان ورزقان برای اولین بار در سطح استان با هزینه کرد ۱۴۰ میلیارد ریال با مشارکت مردمی اجرا شد و آذربایجان شرقی در این مدت در المپیماد علمی دهیاران کشور رتبه برتر را کسب کرد.

مدیرکل امور روستایی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این مدت همچنین بیش از ۱۵۲ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید ۵۹ دستگاه ماشین آلات و اجرای طرح های درآمدزای دهیاری های استان از محل تسهیلات تفاهم نامه ای پست بانک مصوب شده است. 

تداوم نهضت توسعه زیرساختی در روستاها

مدیرکل امور  بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در یک سال اخیر به ۵ روستای بالای ۲۰ خانوار آبرسانی و در همین مدت به ۶۵ روستا با یکهزار و ۵۰۲ نفر جمعیت گازرسانی شده است.

حافظ باباپور از احداث ۱۲۲ خانه بهداشت روستایی با جمعیت زیر پوشش ۵۴ هزار نفری، احداث ۳۲ مرکز سلامت روستایی و مطالعه طرح هادی ۶۰ روستا به عنوان دیگر دستاوردهای توسعه روستایی آذربایجان شرقی در یک سال اخیر یاد کرد.

وی اظهار کرد: بازنگری در طرح هادی ۳۴ روستا، اجرای طرح هادی در ۶۱ روستا، بهسازی ۲ هزار و هفت واحد روستایی با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت و صدور ۲۱ هزار و ۷۳۴ جلد سند مالکیت روستایی از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بوده است. 

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در یک سال اخیر همچنین هشت روستای استان با یکهزار و ۸۰۰ نفر جمعیت به شبکه تلفن ثابت متصل شده و ساکنان ۲۳ روستا نیز به اینترنت دستری یافته اند.

وی ادامه داد: در این مدت به ۱۵۰ روستای استان با هفت هزار و ۵۷۶ نفر جمعیت، برق رسانی و ۱۶۵ کیلومتر راه روستایی احداث و بهسازی شده اند. 

پرداخت بیش از ۷۱۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی

بنا بر اعلام استانداری آذربایجان شرقی، در یک سال اخیر بیش از ۷۱۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در مناطق روستایی استان پرداخت شده که ۳۵۳.۳ میلیارد ریال آن از محل قانون اشتغال پایدار روستایی، ۳۳۳.۳ میلیارد ریال از محل تفاهم نامه با بانک سینا و بیش از  ۳۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات بانک پارسیان بوده است. 

بر اساس این گزارش، این میزان تسهیلات به ۲ هزار و ۹۹۵ طرح با اشتغالزایی هفت هزار و ۹۳۲ نفر پرداخت شده است. 

گزارش استانداری آذربایجان شرقی حاکی است که در این مدت سه هزار و ۲۶ طرح به ارزش چهار هزار و ۲۰۴ میلیارد ریال با اشتغالزایی هفت هزار و ۵۸۸ نفر برای دریافت تسهیلات بانکی منعقد شده است. 

گزارش حاکی است: در یک سال گذشته همچنین سه هزار و ۱۴۴ طرح به ارزش بیش از چهار هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۸ هزار و ۶۲۹ نفر در حوزه اشتغال پایدار روستایی به تصویب نهایی رسیده است. 

جهش در بیمه روستایی و عشایری 

مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: در یک سال اخیر ۱۲۰۰ کیلومتر راه عشایری در سطح استان بازگشایی و مرمت شده است. 

محمدحسین آل هاشم از احداث ۱۱ باب آبشخور اجرای طرح آبیاری تحت فشار و تجهیز اراضی پایاب سد ارسباران به مقدار ۱۵۰ هکتار در هشت قشلاق به عنوان برخی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای ارتقای سطح رفاه و عمرانی جامعه عشایری استان یاد کرد. 

وی افزود: در این مدت همچنین آبیاری تحت فشار به مقدار ۹۰۰ هکتار در اراضی پایاب قلی بیگلو اجرا شده است. 

وی اظهار کرد: در یک سال اخیر چهار هزار و ۲۴۸ خانوار عشایری آذربایجان شرقی زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.