به گزارش خبرنگار مهر، میررضا مجیدی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در منطقه در تمامی بخش‌ها اول باشد که خوشبختانه تاکنون در بخش علمی توانسته ایم به سرعت پیش رویم و هم اکنون در حوزه دستاوردهای علمی، رتبه ۱۶ را در دنیا و اول را در منطقه داریم.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب دانشگاه تبریز توانسته بود ۱۲ هزار دانشجو تربیت کند اما حالا این دانشگاه هرساله ۲۰ هزار دانشجو دارد که ۱۰ الی ۱۱ درصد دانشجویان در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

۱۲ استاد دانشگاه تبریز جزو دانشمندان یک درصد برتر

مجیدی این دانشگاه را دارای ۸۰۰ نفر عضو هیأت علمی دانست و گفت: این دانشگاه هم اکنون ۲۰ دانشکده و آموزشکده، چهار قطب علمی و ۳۰۰ آزمایشگاه دارد و تاکنون ۱۲ نفر از اساتید جزو دانشمندان یک درصد برتر جهان، پنج استاد چهره ماندگار، پنج نفر از دانشمندان جهان اسلام بوده و ۲۱ پژوهشگر برتر کشوری را در خود جای داده و ۱۲ نفر در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شده اند.

وی افزود: همه اینها در حالی است که قبل از انقلاب نگارش یک مقاله کنفرانسی نیز جایزه داشت اما حالا این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور در رتبه‌ای بین ۱۶۰ الی ۸۰۰ و در کشور نیز در رده یک الی چهارم بر اساس رتبه بندی‌های مختلف قرار گرفته است.

دانشگاه تبریز پیشرو در دیپلماسی علمی

رئیس دانشگاه تبریز، این دانشگاه را بعد از دانشگاه تهران دارای رتبه اول در بحث ارتباطات بین المللی و دیپلماسی علمی دانست و گفت: از سویی این دانشگاه را دارای بهترین دانشجویان می‌دانیم و درصدد ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت هستیم؛ هم اکنون کشورهای زیادی دانشجویان ما را با آغوش باز پذیرا هستند و این نشان می‌دهد که ما بهترین دانشجویان را تربیت کرده ایم اما در حوزه صنعت به مرحله‌ای نرسیده ایم که نخبه جذب کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ تیم نوآوری در دانشگاه تبریز گفت: همچنین تعداد هسته‌های فناوری و رشد دانشگاه نیز ۲۱ هسته بوده و ۵۷ واحد فناور نیز در آن فعالیت می‌کنند؛ تعداد کارگاه‌های برگزار شده استارتاپ را نیز می‌توان ۲۵ مورد دانست.

جهت دهی پایان نامه‌ها در راستای موضوعات کاربردی

مجیدی از جهت دهی پایان نامه‌ها در موارد کاربردی خبر داد و گفت: به عنوان مثال در رشته‌های انسانی تلاش کرده ایم که پایان نامه‌ها را در جهت تشخیص و شناسایی آسیب‌های اجتماعی هدایت کنیم و معتقد هستیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی جز با ایمان به دانشگاه‌ها برطرف نمی‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز از قرارگیری دانشگاه تبریز در لیست سه دانشگاه حامی پژوهش خبر داد و گفت: تعداد مقالات مشترک این دانشگاه با دیگر کشورهای جهان بالا بوده و تفاهمنامه های زیادی با کشورهای مختلف جهانی در حوزه علمی و فناوری منعقد کرده ایم.

دانشجویان سیاسی باشند اما ابزار سیاسی نه!

وی در خصوص اقدامات دانشگاه در آستانه انتخابات و در جهت آگاه سازی افکار عمومی گفت: ما علاقه داریم که دانشجویان ما سیاسی باشند اما ابزار سیاسی نه؛ دانشگاه نمی‌تواند ابزار یک جریان خاص سیاسی باشد.

مجیدی، مسئولان دانشگاه را علاقمند به فعالیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: مشکلاتی در کشور داریم اما قهر با صندوق رأی مشکلی را حل نخواهد کرد و باید مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم که در این میان از فعالیت‌های دانشجویان در حوزه سیاسی در راستای آگاه سازی مردم حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.