به گزارش ایرنا، انتخابات بیانگر اعتماد مردم به نظام، توسعه یافتگی، چرخش نخبگان و توزیع قدرت در کشور و نیز بیانگر امنیت و قدرت هر کشوری در نظام جهانی و معادلات جهانی است، بنابراین هر کشوری از پشتیبانی و حمایت های مردمی بالا برخوردار باشد، به لحاظ امنیتی از جایگاه بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

خاستگاه نظام‌های سیاسی، نقش مردم در سیاست و حکومت، فرایند و میزان اثرگذاری شهروندان در تصمیمات سیاسی و در نهایت نظام‌های انتخاباتی در کشورها عناصری است که مختصات «انتخابات» را مشخص می‌کند.

نظام های سیاسی برآمده از اراده مردم، برای حفظ همراهی آنان و به عبارت بهتر ابقای مشروعیت، انتخابات را معیار تعیین سمت و سوی تصمیمات حاکمیت، بستر انتقال قدرت و ابزار احقاق حق تعیین حق سرنوشت شهروندان قرار داده اند.

حضور و مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات مختلف نظام، منجر به شکل گیری نهادهای قوی و کارآمد از یک سو و تامین امنیت همه جانبه از سوی دیگر می‌شود و همین دو مساله و مولفه مهم زمینه رشد اقتصادی هر چه بیشتر را فراهم می‌کند که نفع آن به عموم مردم و کشور باز می گردد.

جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله نظام‌های انتخاباتی است،بدین معنی که می توان گفت به‌طور متوسط هر ساله یک انتخابات در کشور برگزار می‌شود و تجربه نشان داده است که هر قدر مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده، بازخورد مثبتی در ابعاد بین المللی داشته است و نظام به پشتوانه این مشارکت قدرت چانه‌زنی بیشتری در مراودات سیاسی و اقتصادی به دست آورده است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان هبری، دوم اسفند ماه در کشور برگزار می شود، تعدد نامزدها و فراهم  شدن زمینه رقابت پررنگ نامزدهای انتخابات زمینه ساز تحقق مشارکت حداکثری در این رویداد سرنوشت‌ساز خواهد بود.

از آنجا که شعار انتخابات اسفندماه امسال «گام دوم انقلاب، قانون مداری، بی طرفی و انسجام ملی» است این شعار باید در دستور کار تمام عوامل انتخاباتی قرار گیرد.

زمینه حضور همه دلسوزان نظام در انتخابات را فراهم کنیم

کارشناس مسایل سیاسی و استاد علوم سیاسی با بیان اینکه تنوع سلایق،تنوع نگرش‌ها و روش‌ها باعث جذب افراد بیشتر در انتخابات می‌شود،گفت: به طور قطع اگر نامزدهای انتخابات فقط از یک تفکر و جناح باشد،مشارکت مردم در انتخابات کاهش یافته و موجب سرخوردگی می‌شود.

رضا استادرحیمی اظهار کرد: محروم کردن یک طیف و جناحی که دلسوزان نظام هستند باعث ناامیدسازی اطرافیان و مشارکت کنندگان و به نوعی کاهش سرمایه اجتماعی و بی اعتمادسازی  شده و نگرش مثبتی نخواهد داشت.

وی فراهم کردن زمینه حداکثری مردم در انتخابات را اصلی ترین اساس در هر کشور و نظام دموکراتیک دانست و گفت: طبق این اصل باید به تمام سلایق اجازه مشارکت  در انتخابات داده شود و نمی‌شود که عده‌ای را خودی و عده‌ای را ناخودی تلقی کرده و از حق مشارکت و تصمیم گیری در سرنوشت سیاسی کشور محروم کرد.

استادرحیمی با بیان اینکه این امر باعث می‌شود که نظام در آینده طرفدار قلیلی داشته باشد،افزود: همه فرزندان این مرز و بوم هستند و به نوعی برای این نظام زحمت کشیده اند و در بین این‌ها جانباز، خانواده شهید و دلسوز نظام هم وجود دارد؛ بنابراین باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم تا تا باعث امید بیشتر مردم و ناامیدی دشمنا شود و بیگانگان نگویند انقلاب ریزش کرده است.

کارشناس مسایل سیاسی به عوامل انتخاباتی توصیه کرد: بهتر است اجازه دهیم تا همه افرادی که چارچوب نظام و قانون اساسی را قبول کرده و همواره در راستای آن حرکت می کنند، در انتخابات حضور داشته باشند تا شایستگان و نخبگانی که می توانند کشتی سیاست جمهوری اسلامی را به جلو برند، در عرصه‌های تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری حضور داشته باشند نه اینکه افرادی ضعیف و ناآگاه که کشور را از چرخه توسعه عقب می رانند.

استاد رحیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی مواقع برخی افراد شایسته، نخبه و دلسوز بنابر تفاسیری نمی توانند در تصمیم گیری ها و قانون‌گذاری مشارکت داشته باشند که این روند در درازمدت منجر به فساد، فردگرایی و توده‌گرایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات با حضور حداکثری مردم منجر به افزایش قدرت چانه‌زنی نظام در عرصه‌های بین المللی نیز می شود،افزود: هر چقدر مشارکت سیاسی مردم بیشتر باشد، دشمنان نظام هم حساب کار دست‌شان می‌آید و با مشاهده پشتوانه عظیم مردمی، ضمن کاهش فشارها و تبلیغات منفی بر علیه کشورمان، در مراودات و مذاکرات امتیاز بیشتری به جمهوری اسلامی می‌دهند.

استاد رحیمی به عوامل انتخابات توصیه کرد: اجازه دهیم همه سلایق و افرادی که نظام را قبول دارند، پای کار بیایند چرا که در بین این‌ها افرادی هستند که هم دلسوزند و هم نسخه ای برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور دارند و اگر این افراد باشند، باعث افزایش عظمت و هیبت نظام شده و نظام از وجود این ها بیشتر بهره‌مند می‌شود.

تعدد نامزدها مستلزم انتخابات حزبی است

فعال سیاسی و استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه وجود افراد متعدد از یک جناح به منزله این است که در یک فروشگاه از یک نوع ماده شووینده به تعداد فراوانی وجود دارد، گفت: اینکه افراد را محدود به انتخاب از یک فکر و گرایش بکنند، کلی مشکل به وجود می‌آورد.

محمدباقر بهشتی با بیان اینکه متاسفانه تعددی وجود ندارد، اظهار کرد: انتخابات یک بخش‌اش تعدد است اما شرط اصلی‌اش احزاب قوی و غیردولتی است و شرط استمرار دموکراسی وجود حداقل دو حزب قوی غیردولتی در جامعه است که در جامعه ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه تجربه دنیا نیز نشان داده است که بدون وجود حزب دموکراسی نهادینه نمی شود، خاطرنشان کرد: این که مردم در انتخابات اخیر به لیست رای می دهند، این نشانگر انتخابات حزبی نیست ، چرا که هیچ کدام از این افراد عضو حزب نبودند و برنامه حزبی برای انتخابات توسط نامزدها ارایه نشده بود و در صورت عدم کارآیی نماینده، کسی پاسخگو نیست.

بهشتی با بیان اینکه همچنان که رای دادن حق مردم است، رای ندادن نیز جرو حقوق آن‌هست، افزود: سوولان باید زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کنند.

تعدد نامزدهای انتخاباتی در مقطع کنونی اهمیت دوچندان دارد

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت حضور سلایق مختلف در انتخابات دوم اسفند ماه به خبرنگار ایرنا گفت: انتخاباتی که ما در ۴۰ سال گذشته برگزار کرده ایم و تعریفی که از نظام جمهوری اسلامی به عنوان ساختار مبتنی بر مردم سالاری دینی داشته ایم، حضور مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی در آن حرف اول را زده است. 

مرتضی محمدزاده افزود: از جمله صحنه های سیاسی و اجتماعی که باید مصداق نقش آفرینی مردم باشد، انتخابات است و  هر چند مردم همواره به دلیل حس وطن دوستی و علاقه مندی به نظام سیاسی در صحنه حاضر شده اند، اما وجود نامزدهای همه طیف های سیاسی در عرصه، ضامن حضور پررنگ مردم در پای صندوق های رای است.

وی ادامه داد: حضور داوطلبانی از همه گروه ها و جریان های سیاسی در انتخابات مجلس می تواند زمینه ساز حضور پرشورتر رای دهندگان باشد، زیرا رای دهندگان به گرایش و سلیقه سیاسی نامزد موردنظرشان اهمیت می دهند.

وی اضافه کرد: معتقدم مشارکت بالای مردم در صحنه انتخابات بیش از هر چیزی به تعدد و تکثر نامزدها مربوط است و ما به عنوان بخش اجرایی انتخابات همواره بر آن تاکید داشته و برای تحقق اش کوشیده ایم.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی گفت: انتخابات یک پدیده سیاسی رقابتی است و انتخاب اصلح از دل همین رقابت بیرون می آید؛ رقابت بدون حضور طیف های متفاوت و رقیب مفهومی ندارد و معتقدم دستگاه های نظارتی و کسانی که صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس را بررسی می کنند، نباید این اصل را نادیده بگیرند. 

وی افزود: اگر در دوره های قبلی انتخابات، حضور سلایق و گرایش های متنوع سیاسی تا اندازه ای مهم بود، به طور قطع امروزه اهمیت آن با توجه به شرایط حاکم بر جامعه دو سه برابر شده است. 

وی اضافه کرد: تهدید خارجی، تنگناهای بین المللی و مشکلات داخلی ایجاب می کند که امروزه به دست خودمان به شاخص های مشارکت بالای مردم در پای صندوق های رای آسیب نزنیم. 

محمدزاده ادامه داد: مشارکت بالای مردم در انتخابات به عنوان سرمایه اجتماعی، تبلور اعتماد عمومی است که در بلندمدت به دست می آید و نباید با اقدامات خاص در کوتاه مدت آسیب ببیند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.