بدر شکوهی روز سه شنبه در همایش پویایی و نشاط اجتماعی در تبریز، اظهارکرد: طبق بررسی‌های انجام شده از سال 1394 تا 1397  جایگاه استان در جرایم و بزهکاری مربوط به حوزه خشونت از رتبه‌ هفتم به رتبه سوم کشوری رسیده است.

وی گفت: با توجه به مطالعات انجام یافته و شیوع شناسی در حوزه‌ مباحث اجتماعی، متاسفانه آسیب های اجتماعی به ویژه خشونت در لایه‌های مختلف جامعه‌ ما، خود را نشان می‌دهد و این موضوع به مسئله اجتماعی تبدیل می شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تعداد مراجعه کنندگان در بحث نزاع و درگیری و خشونت به پزشکی قانونی استان، گفت: سال ۹۶ در بحث نزاع، خشونت و درگیری حدود  ۳۲ هزار فقره پرونده‌ تشکیل یافته است که اکنون این آمار به ۴۰ هزار فقره رسیده است.

وی بیان کرد: شهر تبریز، شهر اولین هاست و به جرات می‌توان گفت که تبریز از پیشگامان علم، هنر و ادب و مدنیت بوده است ولی وضعیت فعلی استان در خشونت، با غنای فرهنگی گذشته‌ استان سازگاری ندارد، بنابراین باید تدابیری در راستای پاسخگویی به این معضل اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با هدایت استاندار، در این راستا برای تحقق بخشیدن به این ماموریت خطیر، گام برداشته و اقدامات موثری در راستای اولویت‌های پنج گانه آسیب های اجتماعی انجام داده است.

شکوهی اعلام کرد: از سال ۹۳ با تاسی از سیاست گذاری کلان توانستیم در راستای مسائل فرهنگی و اجتماعی، گام های مهمی برداریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: اکنون چهار دفتر تسهیل گری با پوشش جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر برای رفع معضل حاشیه نشینی در تبریز راه اندازی شده است.

وی با بیان این‌که در کنار ماموریت خطیرخود، خشونت را نیز جزو دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: اقدامات مداخله‌ای خشونت در سه محور اصلی متمرکز شده است و به دلیل حساسیت زیاد موضوع، در این راستا سند جامع پیشگیری در حال تدوین است و تا پایان امسال در سطح استان عملیاتی می‌شود.

شکوهی با بیان این‌که متاسفانه روند افزایشی در مباحث خشونت و پیامدهای ناشی از آن را در استان داریم، افزود: ما محدویت منابع نداریم بلکه نتوانستیم نقشه‌ راه مناسبی برای حل این مسائل اتخاذ کنیم، موازی کاری در مواجهه با آسیب های اجتماعی و بی توجه به مباحث اجتماعی از جمله مشکلات ما در این حوزه است.

وی ادامه داد: ما مسائل اجتماعی را با رویکرد امنیتی اداره می‌کنیم اما زمانی که مسایل اجتماعی در حوزه اجتماعی و فرهنگی قابل حل است هیچ آدم عاقلی این موضوع را قبول ندارد، ما باید هنر این را داشته باشیم که مسائل امنیتی را در حوزه‌ مسائل فرهنگی و اجتماعی پیش ببریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که متاسفانه جامعه‌ دانشگاهی ما در مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه پای کار نیامده است، تاکید کرد: نخبگان، پژوهشگران و محققان و اصحاب رسانه‌ جامعه باید وارد این مباحث شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.