به گزارش ایرنا، بارش برف که از ۲ روز قبل در مناطق مرتفع آذربایجان شرقی شروع شده است، موجب خوشحالی مردم شهرها و روستاها شد و شهروندان تبریزی دیشب به شکرانه نزول این نعمت الهی شکرگذاری کردند.

بارش برف پس از سه ماه و نیم از آغاز سال آبی در آذربایجان شرقی و در شرایطی که دغدغه تهدید دوباره خشکی دریاچه ارومیه در ذهن مردم این خطه جان گرفته بود، حیات دگر باره ای به طبیعت بخشید و روحیه مردم را دوچندان کرد.

برف و سرمای ناشی از آن جاده ها را برفی و لغزنده و رانندگان را ناگزیر از بکارگیری زنجیر چرخ و پوشاک گرم زمستانی کرد و حتی در کلان شهر تبریز خیابان ها به دلیل بارش برف، خیابان ها بسیار خلوت تر از روزهای عادی است. 

بارندگی و ریزش دانه های نقره فام برف در شبانه روز گذشته در آذربایجان شرقی همچنین مدارس اغلب شهرستان های استان را تعطیل کرد تا دانش آموزان روز برفی را در اواسط دی ماه تجربه کنند. 

بارش برف راه های روستایی را نیز مسدود کرد؛ هر چند نهادهای مسوول از حدود یک سال قبل، آمار راه های روستایی بسته شده از برف را اعلام نمی کنند، اما تنها در شهرستان مراغه بر اثر بارش برف راه ۵۰ روستا مسدود شده و بر این اساس پیش بینی می شود که در سطح استان افزون بر راه ۴۰۰ روستایی بر اثر بارندگی مسدود شده باشد.

بارش برف همچنین موجب لغو پرواز فرودگاه سهند شد، هر چند که پروازهای فرودگاه بین المللی تبریز پابرجاست و هیچ پروازی در آن به دلیل برف و سرما یا مه لغو نشده است.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴۲ دهستان و ۲ هزار و ۷۰۶ روستا بوده و حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ نفر در این روستاها سکونت دارند.  

این استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

مدارس برخی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی یکشنبه تعطیل است

آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی به دنبال بارش برف و سرمای هوا، مدارس تعدادی از شهرستان های استان را در برخی مقاطع تحصیلی برای روز یکشنبه تعطیل اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه آموزش و پرورش در شهرستان چاراویماق مدارس روستایی در تمامی مقاطع و مدارس شهری در مقطع پیش دبستان و ابتدایی همچنین دوره اول متوسطه و استثنایی تعطیل است و فعالیت مدارس دوره دوم متوسطه با یک ساعت تأخیر آغاز خواهد شد.

در بخش نظرکهریزی مدارس روستایی در تمامی مقاطع تحصیلی تعطیل است و مدارس شهری در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی و استثنایی تعطیل خواهد بود.

در شهرستان بستان آباد تمامی مدارس شهری و روستایی در تمامی دوره های تحصیلی در نوبت صبح تعطیل خواهند بود.

در منطقه هشترود  مدارس روستایی در تمامی دوره های تحصیلی تعطیل و مدارس شهری در دوره های استثنائی، پیش دبستانی و ابتدایی تعطیل خواهند بود.

در بخش تیکمه داش مدارس شهری و روستایی در تمامی دوره های تحصیلی در نوبت صبح تعطیل خواهند بود.

در مناطق سراب، مهربان، هریس و بخش خواجه مدارس شهری و روستایی در دوره های استثنایی، پیش دبستانی و ابتدایی در نویت صبح تعطیل است.

در منطقه ملکان مدارس روستایی در دوره های استثنایی، پیش دبستانی و ابتدایی تعطیل است.

در اسکو، شهر جدید سهند، ایلخچی و خسروشاه مدارس استثنایی، پیش دسبتانی و ابتدایی شهری و روستایی در نوبت صبح تعطیل است و دوره های اول و دوم متوسطه با یک ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند. 

در عجب شیر تمامی مدارس دوره های تحصیلی در روستاهای ینگجه، باراز، قوزلجه، یایچی، آلمالو، هرگلان و چهاربرود تعطیل است.

در نواحی پنجگانه کلانشهر تبریز مدارس مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول همچنین مدارس استثنایی در نوبت صبح تعطیل است. 

بر اساس این اطلاعیه امتحانات نهایی شامل تعطیلی نمی شود و در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

باز بودن راه با وجود بارش برف

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در پی بارش برف از بامداد امروز تاکنون راه‌های اصلی و فرعی استان باز، ولی لغزنده است.

غلامرضا رسول زاده، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: راهداران با تلاش شبانه روزی خود مانع از مسدود شدن راه های اصلی و فرعی و آزاد راه تبریز - زنجان شده اند، ولی راه تعدادی از روستاهای واقع در مناطق کوهستانی مسدود و تلاش برای بازگشایی آن ها در جریان است.

وی با بیان اینکه با تلاش عوامل راهداری تا اواخر امروز راه های روستایی نیز بازگشایی می شود، اظهار داشت: هم اکنون در برخی از راه ها، مناطق کوهستانی و گردنه های استان بارش برف، کولاک و مه ادامه دارد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ارتفاع برف در برخی از مناطق کوهستانی تا ۲۵ سانتی متر نیز می رسد، گفت: عوامل راهداری از بامداد امروز بیش از ۵ هزار کیلومتر از راه های استان را برف روبی و نمک پاشی کرده اند.

رسول زاده، ادامه داد: هم اکنون عوامل راهداری این اداره کل در قالب ۹۰ گروه با استقرار در ۵۱ راهدارخانه و با استفاده از حدود ۴۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین در حال برف روبی و نمک پاشی راه های استان هستند.

وی یادآوری کرد: با توجه به لغزنده بودن جاده های استان به ویژه در مناطق کوهستانی، رانندگان از تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت خودروی خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

رسول زاده، افزود: با توجه به افت دید در پی بروز پدیده مه و کولاک در جاده های استان، رانندگان برای تردد سرعت مطمئنه و قوانین رانندگی را رعایت کرده و احتیاط کنند.

راه ارتباطی ۵۵ روستای مراغه براثر بارش برف مسدود است

در همین حال  رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای مراغه از مسدود شدن راه ارتباطی ۵۵ روستای این شهرستان بر اثر بارش برف و کولاک ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان خبر داد.

نادرشریفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بارش برف و کولاک در مناطق روستایی شهرستان مراغه افزود: هم اکنون تیم های راهداری در در تلاش برای بازگشایی راه ‌های مسدود شده روستایی در بخش های مرکزی و سراجوی این شهرستان هستند و تا ظهر امروز این مسیرها بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: هفت اکیپ به همراه هفت دستگاه ماشین آلات برف روبی به محورهای اصلی و روستایی اعزام شده است.

وی گفت: تردد در راه های ارتباطی مسدود شده با زنجیر چرخ در حال حاضر امکان پذیراست و راه ارتباطی بیشتر روستاهای مسدود شده در بخش سراجو و روستاهای بالا دست خداجو و منطقه داش بولاغ بازاری این شهرستان است. 

وی ادامه داد: نیروهای راهداری با تلاش شبانه روزی و با انجام عملیات نمک پاشی و برف روبی از مسدود شدن محور مراغه به هشترود و مراغه به بناب جلوگیری کردند. 

وی اضافه کرد: هم اکنون این ۲ محور اصلی مواصلاتی شهرستان با تلاش های راهداران باز بوده و تردد در آنها جریان دارد، اما استفاده رانندگان از زنجیر چرخ در تمامی محورهای شهرستان اجباری است. 

وی گفت: توصیه می‌ شود رانندگان و شهروندان درفصل زمستان به منظور جلوگیری از تصادفات احتمالی در سفرهای خود از ناوگان عمومی همچون اتوبوس و قطار استفاده و از سفرهای بی مورد پرهیز کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.