"محسن نریمان" روز دوشنبه در نشست تخصصی "ارس؛ دروازه ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا"، اظهار کرد: ایجاد فضای برد-برد بین ایران و اتحادیه اوراسیا مورد تاکید است و این نشست می تواند محملی برای طرح پیشنهادهای سازنده دانشگاهیان در این ارتباط باشد.  

وی افزود: ارمنستان تنها کشور اوراسیا است که از طریق مرز نوردوز در منطقه آزاد ارس، با ایران دارای مرز زمینی است، ارتباط دیپلماتیک خوب و اشتراکات فراوان فرهنگی_تاریخی هم عوامل دیگری هستند که می تواند زمینه تقویت ارتباطات اقتصادی با اوراسیا را فراهم کند.

نریمان ادامه داد: ایران برای کشورهای اوراسیا به این واسطه که ارتباط دهنده آنها با آسیای شرقی است، اهمیت دارد، نقش آفرینی موثر کشورمان در این حوزه نیازمند تقویت زیرساخت هایی مثل راه های ریلی و زمینی است بر این اساس ما در ارس مطالعاتی برای توسعه بستر حمل و نقل ریلی از شرق (اصلاندوز) و غرب (ماکو) داشته ایم و اکنون آماده اجرای این طرح ها هستیم.

وی یادآوری کرد: اظهار نظر رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخست وزیر  ارمنستان مبنی بر اینکه منطقه آزاد ارس می تواند بسترساز اجرای موافقتنامه مبادله شده ایران با اتحادیه اوراسیا باشد، ارزشمند است.

منطقه آزاد ارس با وسعت ۵۱ هزار هکتار در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و علاوه بر ظرفیت های صنعتی دارای استعدادهای مناسبی در زمینه کشاورزی و گردشگری است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.