بهنام شهدی روز چهارشنبه در دیدار وابسته بازرگانی سرکنسولگری جمهوری ترکیه در ارومیه افزود: راه‌اندازی این بازارچه یکی از درخواست‌های کشور ترکیه نیز به شمار می‌رود که سعی داریم با تحقق این امر، کالاهای اساسی مورد نیاز ۲ کشور عرضه شود.

 وی ادامه داد: گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و گسترش این روابط مورد تاکید است.

وی اظهار داشت: در روند توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور،  آذربایجان‌غربی و استان‌های مرزی ترکیه نقش ویژه و موثری دارند.

«ارسین اوزدمیر» /ersin ozdemir/ وابسته بازرگانی سرکنسولگری جمهوری ترکیه در ارومیه نیز در این دیدار،  توسعه مناسبات تجاری استان‌های مرزی ایران و ترکیه را در توسعه همه جانبه روابط ۲ کشور بسیار مهم دانست و گفت: تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات پیش‌روی تجار و بازرگانان ۲ کشور برای تسهیل در توسعه مناسبات تجاری برطرف شود.

در این جلسه در خصوص مسائل و مشکلات موجود در حوزه‌های حمل و نقل، گمرک، پایانه‌های مرزی، تزانزیت محصولات کشاورزی ایران در ترکیه بحث و تبادل نظر شد.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است به طوری که ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان دارد و چرخ‌های اقتصادی آن با کشاورزی می‌چرخد؛ این استان ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی در راستای توسعه مبادلات با کشورهای همسایه دارد.

بازارچه مشترک مرزی ساری‌سوی - ماکو از جمله فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی بین ایران و ترکیه بود که با تعطیلی آن ده‌ها نفر از مردم منطقه بیکار شدند.

ساری‌سوی در ماکو، صنم بولاغی در پلدشت، سرو در ارومیه، کیله در سردشت، تمرچین در پیرانشهر، ناویه خان در اشنویه و رازی در خوی بازارچه های مهم این استان را در مجاورت مرزهای ترکیه، عراق و جمهوری‌آذربایجان تشکیل می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.