آلودگی هوای تبریز از شنبه آغاز شد؛ صبح شنبه که از خواب بیدار شدیم، تصور کردیم که مه معروف تبریز هوا را دلگیر کرده است، اما دقیق که شدیم رنگ سربی هوا از آلودگی خبر می داد؛ ظاهرا" هوا تنها برای گروه های حساس متشکل از کودکان، کهنسالان و بیماران خطرناک بود، اما سکون هوا و به خواب رفتن بادهای تند رایج موجب غلظت آلودگی شد. 

هر چند اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد که شاخص آلودگی هوای تبریز ۱۲۰ و برای گروه های حساس ناسالم است، اما چهره گرفته و اخموی تبریز، شدت آلودگی هوا را بیشتر از آن چیزی که اعداد و ارقام تابلوهای اداره کل حفاظت محیط زیست در مناطق شش گانه تبریز می گفت، نشان می داد.

دوام آلودگی هوا موجب دغدغه و نگرانی شهروندان و مسوولان شد و همه در فضای مجازی و ارتباطات چهره به جهره از خطرناک بودن این وضعیت برای سلامتی کودکان شان و کهنسالان و بیماران صحبت کردند، اما واقعیت این است که انگار ما هیچ چیز را جدی نمی گیریم و آلودگی هوا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این در حالی است که ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی به دلیل نگرانی از آلودگی هوا ناگزیر از تعطیلی مدارس تبریز و شهرهای حومه در هر ۲ نوبت قبل و بعد از ظهر برای امروز دوشنبه شد، اما انگار ما سریع به همه چیز عادت می کنیم و لو برای سلامتی مان مضر باشد.

شدت فراگیری آلودگی هوا حتی پای مسوولان ارشد استان را نیز به میان کشید و استاندار آذربایجان شرقی از شهروندان تبریز و چند شهر اقماری آن درخواست کرد که برای کمک به کاهش آلودگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

صف طولانی خودروها در خیابان های تبریز 

با اینکه رسانه ها و فضای مجازی آکنده از خبرهای مربوط به آلودگی هوا و تاکید بر لزوم خودداری از خارج شدن از خانه است، اما فرقی به حال و روز خیابان ها و معابر و اماکن خریده شهر نکرده است. 

از خیابان فارابی، حد فاصل خیابان رضانژاد تا فلکه دانشگاه، بالا می آیم. خیابان کیپ تا کیپ خودرو است. انگار نه انگار که شهر آلوده است و همه در فضای مجازی درباره مضرات آلودگی و ضرورت اجتناب از بیرون آوردن خودروهای شخصی قلمفرسایی می کنند. ترافیک شبانگاهی این مسیر در آلوده ترین روز هوای تبریز کوچک ترین تفاوتی با روزهای دیگر ندارد و من در تعجبم که چگونه این پارادوکس رفتاری و گفتاری را در ذهنم حلاجی کنم. 

در این میان اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی تبریز نیز هر یک به مانند کارخانه کوچک سیاری است که با هر بار فشار پای رانندگان روی پدال گاز حجم عظیمی از دود گازوییل را روانه خیابان ها می کنند. 

ترافیک در خیابان فارابی شدید است و خودروها گام به گام حرکت می کنند و من در این اندیشه ام که رانندگان یا سرنشینان آنان قبل از سوار شدن به خودرو یا بعد از پیاده شدن در آن در مواجهه با دوست و آشنا و یا به هنگام موج سواری شبانه در فضای مجازی چه سخنرانی های غرایی که در مورد آلودگی هوای تبریز و ناتوانی مسوولان و مضرات آنها برای سلامت خود و هموطنان شان نخواهند نوشت. 

گروه های حساس از منزل بیرون نیایند

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در اطلاعیه ای با بیان اینکه هوای کلان‌شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، اعلام کرد: شاخص هوای تبریز در زمان حاضر ۱۲۰ بوده و با توجه به پیش بینی های هواشناسی و سکون هوا امکان کاهش کیفیت هوا وجود دارد.

در این اطلاعیه از کودکان، افراد سالخورده و بیماران ریوی و قلبی درخواست شده که در این شرایط هوا از حضور در فضاهای باز خودداری کنند.

بر اساس اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین تاکید شده که شهروندان باید در حد امکان از سفرهای غیر ضروری داخل شهر بپرهیزند و جهت تردد از خودروهای عمومی استفاده کنند.

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه شاخص آلودگی از صفر تا ۱۰۰ هوای قابل قبول، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها و بیش از ۲۰۰ وضعیت بحرانی است، از بیماران قلبی، عروقی، ریوی و افراد سالخورده درخواست شده از تردد در فضای باز خودداری کرده و در صورت ضرورت از ماسک‌های بهداشتی استفاده کنند.

آلودگی هوا مدارس آذربایجان‌شرقی را تعطیل کرد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که طبق اعلام هواشناسی استان پایداری و آلودگی هوا تا روز سه‌شنبه ادامه دارد،گفت: به همین دلیل مدارس تبریز روز دوشنبه در ۲ نوبت صبح و عصر روز دوشنبه تعطیل است.

محمدباقر هنربر اظهار کرد: به علت تداوم آلایندگی هوا، بر اساس تصمیم کارگروه ویژه آلودگی هوا، فردا (دوشنبه) همه مقاطع تحصیلی در شهرهای تبریز، سردرود، خسروشاه، باسمنج، اسکو و شهر جدید سهند تعطیل اعلام می شود.

وی در خصوص احتمال ادامه تعطیلی‌ها گفت: تاکنون در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است، چون هواشناسی پایداری هوا را تا سه‌شنبه عنوان کرده و آلودگی هوا تداوم نخواهد داشت.

هنربر با اشاره به تدابیر اندیشیده شده در خصوص کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: یکی از تدابیر کاهش آلودگی هوا،تعطیلی مدارس است که با کاهش استفاده از وسایط نقلیه رخ می دهد و همچنین به خاطر حفظ سلامت دانش‌آموزان است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی توصیه کرد: برای کاهش آلودگی هوا بهتر است مردم نیز بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا از روزهای آلوده عبور کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی: شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به آلودگی شدید هوای تبریز و چند شهر اقماری این شهرستان، از شهروندان درخواست کرد برای کاهش میزان آلاینده‌ها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه هوای شهر تبریز در حال حاضر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، افزود: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری وضعیت جوی شهر تبریز تا صبح روز سه‌شنبه، احتمال افزایش آلودگی هوا طی امروز و فردا وجود دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به سنجش آلودگی هوا بر اساس معیارها و شاخص های علمی، در روزهای گذشته آلودگی هوای تبریز به حد نصاب وضعیت ناسالم نرسیده بود و دلیلی برای تعطیلی مدارس وجود نداشت.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا باید از سوی دستگاه‌های مسئول جدی گرفته شود، یادآوری کرد: سلامت مردم مهم‌ تر از هر  مساله ای است و اجرای بی‌کم‌ و کاست قوانین مربوط به آلاینده‌ها لازم و ضروری است.

وی استفاده از حمل‌ و نقل عمومی را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: این موضوع باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که تحقق آن نیازمند آموزش و توجیه افکار عمومی نسبت به فواید حمل‌ و نقل عمومی است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه تقاضای سفرهای درون‌شهری در تبریز باید مدیریت شود، گفت: طرح‌های مرتبط در این زمینه از جمله طرح تردد خودروهای زوج و فرد و محدوده LEZ به ویژه در نیمه دوم سال که همواره با مسأله آلودگی هوا مواجه هستیم، باید با جدیت اجرا شوند.

وی صنایع و کارخانه‌ها را دومین عامل آلایندگی هوا بعد از وسایط نقلیه در تبریز دانست و افزود: ضمن پایش‌های جدی و مستمر وضعیت صنایع از سوی دستگاه‌های مسئول، خود صنایع نیز باید نسبت به استفاده از روش‌های جدید کاهش آلایندگی اقدام کنند.

استاندار  آذربایجان شرقی ادامه داد: عوارض مربوط به آلایندگی صنایع باید صرف اقداماتی نظیر توسعه فضای سبز و توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شود.
پورمحمدی با اشاره به کاهش تعداد روزهای ناسالم شهر تبریز نسبت به سال‌های گذشته، اظهار داشت: به طور قطع با کنترل شرایط و اجرای طرح‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا، در آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

کیفیت هوا در آذربایجان شرقی کاهش می‌یابد

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: کیفیت هوا در کلیه نواحی استان به ویژه شهرهای پرجمعیت و صنعتی کاهش می‌یابد.

محمد اشجعی افزود: طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی از امروز سکون و پایداری جو تا روز سه شنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت استان ادامه داشته و موجب افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش دید و کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه های حساس می شود.

وی اظهار داشت: ضروری است شهروندان در این مدت از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود و خروج غیرضروری از منزل و تردد در معابر شهری خودداری کرده و سفرهای غیرضروری خود در سطح شهر را حذف کنند.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به افراد آسیب پذیر، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی توصیه کرد از تردد در فضای باز خودداری کرده و در منزل استراحت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.