شهاب الدین بی مقدار روز شنبه در نشست میز جمهوری آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر درآمدهای نفتی با مشکل مواجه شده است و صادرات نفت روز به روز سخت تر می شود، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی از راهکارهای مهم و عملی برای توسعه صادرات غیرنفتی استان و کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد پایانه های صادراتی در آذربایجان شرقی، اظهار داشت: موقعیت خاص جغرافیایی و  همسایگی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان می تواند در شرایط حاضر منجر به سهل تر شدن صادرات به این دو کشور شود.

بی مقدار، حذف بروکراسی زاید اداری را در شرایط سخت اقتصادی مهم ارزیابی و اضافه کرد: بدون تردید آسان سازی روند صادرات انواع کالا و خدمات از استان به کشورهای دیگر به خصوص جمهوری آذربایجان می تواند منجر به توسعه اقتصادی و شکوفایی صنعت و تولید در منطقه شود.

وی ارسال کالاها و محصولات تولیدی ایران و آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان و صادرات مجدد از آن کشور را یکی دیگر از راهکار های مناسب برای گسترش همکاری های دو جانبه خواند و ادامه داد: با این اقدام فعالان اقتصادی استان می توانند در بازارهای منطقه ای حضور چشمگیری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با تاکید بر اینکه از سال های گذشته عملکرد آذربایجان شرقی به نحوی بوده است که نتوانسته ایم با توجه به ظرفیت ها و مزیت های رقابتی خود به سهم اقتصادی و تجاری در جمهوری آذربایجان دست یابیم، بر اهمیت اعزام هیات های تجاری به باکو تاکید و اضافه کرد: اعزام تیم های اقتصادی باید طوری انتخاب شود که به اهداف تبیین شده در این سفر دست یابیم.

یونس ژائله گفت: باید طرح جامعی در خصوص ارتباط با جمهوری آذربایجان تدوین شود و همکاری با تجار و فعالان این کشور برای حضور در بازارهای ثالث باید از جمله موارد قابل توجه در توسعه روابط دو جانبه قرار بگیرد.

وی افزود: گسترش همکاری های دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان بعد از پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند در بهره مندی از ظرفیت ایجاد شده در حوزه اقتصادی و تجاری بسیار موثر باشد.

ژائله تامین نهاده های دامی از طریق این کشور در شرایط سخت اقتصادی را از مسائل قابل بررسی از طریق میز تجاری آذربایجان در اتاق تبریز برشمرد و به مسئولان این میز پیشنهاد داد تا با ارایه فراخوان، هیات تجاری موثری را در حوزه های مختلف که برای همکاری با طرف های آذری مناسب است را برای اعزام به آذربایجان مهیا کنند.

وی همکاری میز تجاری و اتاق تبریز به منظور  ایجاد یک کنسرسیوم تجاری برای حضور مستمر و موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی، بررسی و مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات دو کشور برای همکاری های موفق اقتصادی و بهره مندی از ظرفیت های رسانه ای و تبلیغاتی جمهوری آذربایجان و توجه ویژه فعالان اقتصادی و تجاری در انعقاد قراردادها و موافقتنامه تجاری برای جلوگیری از محدودیت های تجاری را در این جلسه پیشنهاد داد.

اقدامات لازم برای تعدیل هزینه های حمل و نقل و ترانزیت بین ایران و آذربایجان، تعدیل عوارض فرودگاه تهران، پیگیری مصوبه شهرداری تبریز در حمایت از صنعت گردشگری استان، پیگیری مسائل و مشکلات بانکی و بیمه ای فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، ایجاد مرکز تجاری تبریز در شهر باکو،   ایجاد پایگاه اطلاعاتی به منظور آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی استان با اقتصادی کشورهای هدف، اعزام هیات های تخصصی تحقیق بازار، جلب حمایت صندوق ضمانت صادرات به منظور حمایت بیشتر از صادرات فعالان اقتصادی و تجاری استان به خصوص در حوزه صنایع کوچک، تبیین استراتژی های اقتصادی و تجاری کشور در خصوص نحوه همکاری با کشورهای همسایه و سایر کشورهای منطقه و اصلاح قوانین در راستای حمایت صادرات داخلی از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

۳۰۳۸/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.