حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم روز پنجشنبه در جلسه شورای زکات آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهت احیای این فریضه واجب الهی باید نقشه‌های راه برای شهرستان‌ها تهیه و تدوین شود، افزود: در این راستا باید ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه زکات در استان شناسایی شود تا شناسنامه زکات را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه در بخش زکات کارهای خوبی انجام گرفته و می‌توان زکات دهندگان را شناسایی و حتی در نمازهای جمعه شهرستان‌ها به نوعی از آنها تجلیل کرد، اظهار داشت: جذب حداکثری زکات‌های واجب و مستحبی در استان بسیار ضرورت دارد.

آل هاشم ادامه داد: با وجود اینکه  طی سال های اخیر در پرداخت زکات از سوی مومنان شاهد افزایش ۵۰ درصدی هستیم اما در عین حال اعتبارات برای رسیدگی به امور محرومین در آذربایجان شرقی کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: ادارات، سازمان ها و نهادهای استان برای جذب زکات از مومنین باید امکانات لازم را در اختیار دبیرخانه شورای زکات آذربایجان شرقی قرار دهند و برای عضویت سازمان‌ امور اقتصادی و دارایی، استانداری، فرمانداری و سایر سازمان‌های مربوطه برای جذب حداکثری زکات و کالا برای احداث مسکن برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و اقشار نیازمند، کارگروهی برای همفکری تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای زکات آذربایجان شرقی نیز با ارائه گزارشی از اقدامات این شورا،گفت: در شش ماهه اول امسال، درآمد دبیرخانه شورای زکات استان افزون بر ۲۰ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است؛ ۶۶ درصد این رقم در امور محرومین هزینه شده و ۴۰ درصد صرف اجرای ۱۰۷ طرح عمرانی  ساخت مساجد کوچک در مناطق محروم با وسعت هر کدام ۱۵۰ متر بوده است.

حجت‌الاسلام علی محمدزاده افزود: از اعتبارات زکات استان برای تامین ۷۷ کمک هزینه خرید جهیزیه، بهسازی مسکن مددجویان، ۱۰۱۴ مورد درمان و تحصیل، ۳۹ هزار و ۸۰۰ مورد کمک معیشتی و آزادسازی سه زندانی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه پارسال، پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۸ هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل درآمدهای زکات در امور محرومین صرف شده است، افزود: ۳۱۴ مبلغ در سطح استان فعالیت می‌کنند و افزون بر ۲۷۸۴ مبلغ در روستاها احکام خود را گرفته اند و به صورت افتخاری در امر جذب زکات تلاش می‌کنند.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.