برات باقری، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اکنون در واردات دستگاه های دیالیزی با مشکل مواجه هستیم، افزود: جامعه جهانی باید راهی پیدا کند تا بیماران خارج از مسائل سیاسی از امکانات درمانی و دارویی برخوردار شوند و دستگاه های دیالیزی به راحتی در اختیار کشور ما قرار گیرد.

وی اظهار داشت: دستگاه های دیالیزی ساعت کار مشخصی دارد و سعات کار آن ها ۷ تا ۱۰ هزار ساعت است که به خاطر مشکل در واردات این دستگاه ها از آن ها بیشتر استفاده می شود بنابراین کیفیت کار آن ها پایین می آید و نیاز است تا دستگاه جدیدی جایگزین آن شود.

مسئول امور استان‌های انجمن بیماران کلیوی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون با وجود تحریم ها مشکلی در تامین ۹۰ درصد داروهای بیماران کلیوی وجود ندارد، گفت: در تامین تخت های دیالیز با مشکل مواجه هستیم که خیران در این زمینه وارد عمل شده و به کمک این انجمن می آیند.

باقری، با قدردانی از خیران و تلاش پزشکان به ویژه سرپرستاران در ارایه خدمات به بیماران کلیوی ادامه داد: سرپرستاران ۲۴ ساعته در خدمت بیماران کلیوی بوده و نیاز به حمایت مسئولان دارند.

وی گفت: براساس آمار وزارت بهداشت و درمان هم اکنون حدود ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آن ها زنان هستند و کمک به این افراد موجب تامین آسایش خانواده بیماران می شود.

مسئول امور استان‌های انجمن بیماران کلیوی کشور یادآوری کرد: در سال های اخیر با تلاش این انجمن و همکاری پزشکان و خیران بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است.

باقری، با اشاره به اینکه پیوند کلیه در کشور به ۳ روش اهدای عضو از طریق مرگ مغزی، اهدای عضو از سوی خانواده و اهدا از سوی افراد غریبه انجام می شود، افزود: اکنون دولتمردان آمریکا به دنبال روش های پیوند کلیه ایرانی هستند.

وی گفت: از ابتدای شهریور امسال ثبت نام پیوند دهنده و پیوند گیرنده و انجام پیوند کلیه از طریق سامانه انجام می شود و با این اقدام از فعالیت افراد خارج از این سامانه در این زمینه جلوگیری می شود.

مسئول امور استان‌های انجمن بیماران کلیوی کشور با بیان اینکه بیماران کلیوی توانجویان پنهان جامعه هستند، از مسئولان خواست تا امکانات لازم برای برگشتن این بیماران به زندگی دوباره را فراهم کنند.

باقری، با تاکید بر حمایت از بیماران کلیوی از سوی مردم و خیران، ادامه داد: فتواهایی در این زمینه وجود دارد که علما نیز می توانند سهم امام خود را به بیماران کلیوی اهدا کنند و وزارت کشور نیز مجوز پرداخت فطریه به بیماران کلیوی را به این انجمن صادر کرده است.

وی هزینه انجام پیوند کلیه در کشور را حدود ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در عراق بیش از ۲ میلیارد ریال است و تا سال ۶۵ بیماران کلیوی برای پیوند به خارج اعزام می شدند ولی اکنون تمامی مراحل پیوند در کشور انجام می شود و این کار موجب جلوگیری از ارزبری به خارج از کشور در این زمینه شده است.

مسئول امور استان‌های انجمن بیماران کلیوی کشور اظهار داشت: انجام هر وعده عمل دیالیز ۴ تا ۵ میلیون ریال هزینه مستقیم دارد در حالی که با پیوند کلیه به این افراد ۸۰ درصد آن ها می توانند دوباره به جامعه بازگردند.

باقری، افزود: انجمن بیماران کلیوی در سال ۵۹ به صورت غیررسمی و بعد از سال ۶۰ با کسب مجوز قانونی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و اکنون بیش از ۱۹۰ شعبه و دفتر در سطح کشور دارد.

وی از برگزاری همایش سراسری مدیران انجمن بیماران کلیوی در ۸ و ۹ آبان در تبریز خبر داد و گفت: این همایش با هدف بیان مشکلات مدیران انجمن ها و ارایه راهکار برای حل آن ها  برگزار می شود.   

رئیس انجمن بیماران کلیوی آذربایجان شرقی نیز گفت: هم اکنون یک هزار و ۷۰۰ بیمار دیالیزی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۲۵۰ تا یک هزار و ۳۰۰ نفر مربوط به تبریز و شهرهای حومه است.

عادل فیروزی، افزود: این انجمن از نظر مالی و اداری به بیماران کلیوی خدمات ارایه می کند و هزینه دارویی، وسایل پزشکی، بستری و رفت و آمد بیماران به بخش دیالیز را پرداخت می کند.

وی با قدردانی از خیران و پزشکان در حمایت از این انجمن، یادآوری کرد: هم اکنون ۹۸ درصد بیماران کلیوی استان شناسایی شده است و بخش پیوند در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز انجام می شود.

 ۸۰۲۳/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.