محمد محمودی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طبق روال سه دوره قبلی، قرار است دوره چهارم اکسپوی هنری تبریز آبان ماه امسال برگزار شود، البته هنوز روز دقیقش مشخص نشده است، اما مانند قبل در سالن هتل کایا در چهار رشته نقاشی، عکاسی، خوشنویسی و آثار حجمی برگزار می شود.

وی افزود: دوره چهارم اکسپوی آثار هنری تبریز به شکل کشوری برگزار می شود و قرار است نیمی از آثار خارج از استان ارایه شود. 

وی در پاسخ به این سوال که استقبال از دوره های قبلی اکسپوی هنری تبریز چگونه بود، گفت: رشد اکسپوی تبریز تدریجی بوده و درصدد فرهنگ سازی برای عامه مردم هستیم و هدف ما ایجاد کسب و کار آثار هنری است. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 150میلیون تومان فروش آثار داشته ایم، افزود: با توجه به افزایش هزینه های برگزاری اکسپو، با برنامه ریزی های انجام شده به دنبال افزایش فروش در اکسپوی امسال هستیم.

مدیر اکسپوی هنری تبریز در پاسخ به سوالی درباره هزینه برگزاری هر دوره اکسپو نیز تشریح کرد: برگزاری اکسپو، کار پرهزینه ای است؛ بخش عمده ای از هزینه ها را حامیان مالی می دهند و به همین دلیل استخراج دقیق هزینه ها دشوار است؛ در دوره قبلی، هتل کایا از بابت تامین محل و شهرداری نیز به شکل انجام بخشی از تبلیغات محیطی از اکسپو حمایت کردند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، جذب حامی مالی دشوار شده، اما برای موفقیت در این زمینه می کوشیم. 

وی در پاسخ به این سوال که میهمانان اکسپوی چهارم چه کسانی خواهند بود، اضافه کرد: مدعوین این دوره هنوز نهایی نشده اند، اما بدیهی است که عده ای به دلیل علاقه شخصی خواهند آمد و ما نیز میهمانان سرشناسی از بزرگان عرصه هنر داریم که بعدا اعلام می شود.

محمودی ادامه داد: خانم لیلی گلستان از جمله میهمانان علاقه مند است که دوره های اول و سوم اکسپوی هنری تبریز حضور داشته است و میهمانان دیگری نیز داریم که فعلا در مرحله بررسی است. 

وی گفت: به خریداران احتمالی آثار اکسپو، کاتالوگ می فرستیم و آنها نیز با توجه به علاقه شان برای حضور در روز اول اکسپو که روز فروش آثار است، تصمیم می گیرند؛ روزهای دوم و سوم نیز برای بازدید عموم مردم و علاقه مندان آثار هنری است.

وی اظهار کرد: فراخوان اکسپوی هنری چهارم تبریز اردیبهشت ماه امسال منتشر شده و آثار نیز رسیده و در وب سایت اکسپو، ثبت نام و حتی ارزیابی شده اند؛ حدود 220 اثر در چهار رشته برای ارایه در مرحله نهایی برگزیده شده اند. 

مدیر اکسپوی هنری تبریز اضافه کرد: حدود 350 اثر در وب سایت ثبت نام شده بود، اما تعدادی از آنها توسط گالری داران حذف شده اند؛ البته روال حرفه ای رایج در همه جای جهان برای برگزاری اکسپوهای هنری این است، زیرا هنرمندان با گالری داران همکاری می کنند و بر این اساس از این دوره ثبت نام آثار برای اکسپوی تبریز نیز توسط 9 گالری دار و مجموعه دار انجام شده است.

وی افزود: در سه دوره قبلی، ثبت نام آثار توسط دبیرخانه اکسپو انجام می گرفت، اما برای اینکه کار حرفه ای تر شود، تصمیم گرفتیم از این دوره ثبت نام توسط گالری داران و مجموعه داران انجام شود.

وی ادامه داد: البته خود اکسپو نیز یک هیات انتخاب چهار نفری دارد، اما قبل از آنها یک مرحله بررسی توسط گالری داران از نظر فنی و هنری انجام می شود؛ آن بخش از آثاری که توسط گالریداران حذف شده، ما از آنها خبر نداریم، ولی پیش بینی می کنیم که بین 200 تا 300 توسط گالری داران، حذف شده اند. 

محمودی در پاسخ به این سوال که چقدر از همکاری انجمن های تخصصی و حرفه ای هنری در برگزاری اکسپو بهره می برید، گفت: ما مجوز خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می گیریم؛ در دوره های اول و دوم اکسپو با انجمن های حرفه ای مذاکره کردیم، ولی ما بیشتر به دنبال حفظ استقلال اکسپو هستیم؛ در دوره قبلی لوگوی چند انجمن هنری در پوستر اکسپو درج شد، ولی به دلیل حفظ هویت مستقل اکسپو مقرر شد از انجمن های تخصصی هنری فقط در حد مشاوره استفاده شود، چون ممکن است مداخله مستقیم انجمن های هنری تبعاتی داشته باشد که به زیان اکسپو منجر شود. 

وی تشریح کرد: اعضای هیات انتخاب نهایی اکسپوی چهارم چهار نفر هستند که نمی خواهم اسامی شان را اعلام کنم، چون حدود 150 اثر حذف شده اند که طبیعی است خوشایند برخی ها نباشد؛ می خواهیم هنرمندان بدانند که از این به بعد در اکسپو در یک رقابت تنگاتنگ شرکت می کنند؛ اگر در دوره های قبلی برخی آثار با ذکر اشکالات و رفع آنها در اکسپو شرکت داده می شدند، از این به بعد چنین نخواهد بود؛ البته در همان دوره ها نیز هیات انتخاب و ارزیاب داشتیم، ولی 10 - 15 اثر رفع اشکال یا رد می شد، ولی در این دوره آثار مشخصا حذف و کنار گذاشته شده اند.

وی اضافه کرد: البته ما هم ناگزیر از حذف آثار هستیم، زیرا کل فضای در اختیار اکسپو در هتل کایا حدود 2 هزار مترمربع است، ضمن اینکه ما می خواهیم در حد امکان آثار قوی تر را عرضه کنیم؛ ضمن تشکر از حامیان مالی مان با تمام توان می کوشیم که هویت مستقل مان را حفظ کنیم. 

مدیر اکسپوی هنری تبریز گفت: تبریز از نظر برگزاری اکسپوهای هنری و فروش آثار هنری از تهران عقب مانده و همین امر سبب شده است که هنرمندان برجسته آن به تهران مهاجرت کنند؛ این در حالی است که این شهر هنرمندان بنامی را در دامن خود پرورش داده است، ولی آنان به دلیل ضعف اقتصاد هنر ناچار از ترک شهر و دیار خود شده اند و برگزاری اکسپوی هنری تبریز، گامی در راستای کمک به رفع این نقص است.

518

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.